Επιπλέον κίνητρα για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Επιπλέον κίνητρα για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Το νέο πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά»

3' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η γενική γραμματέας Ενέργειας και Φυσικών Πόρων Αλεξάνδρα Σδούκου σε μια ξεχωριστή συνέντευξη στην «Κ» δίνει απαντήσεις για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης και της μικροκινητικότητας.

– Ποια είναι η εικόνα του πρώτου προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά»;

– Μέσα σε 16 μήνες είχαμε 19.000 υπαγωγές στο πρόγραμμα κι αυτό για εμάς δείχνει ότι η κοινωνία το αγκάλιασε. Από αυτές, 12.937 αφορούσαν ποδήλατα, που αντιπροσωπεύουν το 68,5%. Προσωπικά το θεωρώ επιτυχία για την Ελλάδα, καθώς ο Ελληνας δεν είναι συνηθισμένος στο ποδήλατο, αλλά και ως χώρα δεν έχουμε τις κατάλληλες υποδομές. Σε δίκυκλα είχαμε 4.095 υπαγωγές, με τον κύριο όγκο να αφορά ιδιώτες και το υπόλοιπο ποσοστό εταιρείες μεταφορών, ενώ στα αυτοκίνητα (αμιγώς ηλεκτρικά αλλά και PHEV) οι υπαγωγές ήταν 1.850.

– Πόσο γενναιόδωρο είναι το νέο πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά»;

– Το νέο πρόγραμμα είναι σαφώς πιο γενναιόδωρο. Eίναι αυτή τη στιγμή το πιο «γενναίο» στην Ευρώπη και θα έχει διάρκεια δύο χρόνια. Επιγραμματικά να πούμε: Αυξήσαμε το ποσοστό επιδότησης από το 20% στο 30%, που σημαίνει πως φθάνουμε έως τα 8.000 ευρώ, συν 1.000 ευρώ η απόσυρση. Επίσης, από τους τρίτεκνους και πάνω δίνουμε 1.000 ευρώ για κάθε παιδί, με όριο τα 4.000 ευρώ. Δίνουμε στους νέους έως 29 ετών επιπλέον 1.000 ευρώ για να τους μυήσουμε στην ηλεκτροκίνηση.

Ενα κίνητρο επιπλέον δίνεται στις εταιρείες που εδρεύουν σε νησιά, καθώς θα έχουν 4.000 ευρώ μεγαλύτερη επιδότηση ανά αυτοκίνητο και θα μπορούν να αποσύρουν ίσο αριθμό αυτοκινήτων με αυτά που αγοράζουν. Οι εταιρείες θα δικαιούνται επιδότηση και για την αγορά και εγκατάσταση φορτιστών, με την προϋπόθεση ότι αυτοί θα χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες της επιχείρησης και όχι για εμπορική εκμετάλλευση. Στόχος είναι να βοηθηθούν οι μικρές και μεσαίες εταιρείες που εδρεύουν στα νησιά (π.χ. εταιρείες ενοικιάσεων), έτσι ώστε να ανανεώσουν τον στόλο τους.

Επιπλέον κίνητρα για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου-1
Η γενική γραμματέας Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Αλεξάνδρα Σδούκου.

– Τι θα συμβεί με τα ταξί;

– Είναι ένα άλλο, εντελώς διαφορετικό πρόγραμμα. Εδώ η επιδότηση φτάνει τις 17.500 ευρώ και το μπόνους απόσυρσης τις 5.000 ευρώ. Εδώ όμως πρέπει να πούμε ότι έχουμε προχωρήσει σε μια πλήρη χαρτογράφηση και στις 180 πιάτσες ταξί στην Αθήνα για να φτιάξουμε και υποδομές φόρτισης. Είδαμε το δίκτυο, βάλαμε προτεραιότητες και προχωρούμε στη διαδικασία παραχώρησης σε ιδιώτες για να εγκαταστήσουν ταχυφορτιστές με ειδικά τιμολόγια.

– Με τις υποδομές φόρτισης τι βλέπετε;

– Οι υποδομές είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να προχωρήσει η ηλεκτροκίνηση. Εχουμε χωροθετήσει 10.000 νέους φορτιστές και είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε σε διαγωνισμό για την τοποθέτησή τους. Παράλληλα έχουμε ζητήσει από τους παραχωρησιούχους των αυτοκινητοδρόμων να προχωρήσουν σε τοποθέτηση φορτιστών και ξέρω ότι έχει γίνει σε πολλά σημεία. Θέλει μια καλή χαρτογράφηση για να ξέρουν οι οδηγοί πού ακριβώς βρίσκονται. Σε ό,τι αφορά τις χρεώσεις ζητήσαμε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) να παρακολουθεί την τιμολόγηση πιο στενά. Στόχος, η διαφάνεια και το τελικό όφελος του καταναλωτή.

– Στόχος είναι ένα στα τρία αυτοκίνητα το 2030 να είναι ηλεκτρικό. Είναι εφικτό;

– Γενικά ο πήχυς είναι πολύ ψηλά. Ο πόλεμος και η πανδημία αναμφισβήτητα δημιούργησαν προκλήσεις και προβλήματα. Βέβαια, στον αντίποδα, αυτή η κατάσταση που επικρατεί σήμερα με τον πόλεμο και την ενεργειακή κρίση θα επιταχύνει περισσότερο τις εξελίξεις προς την κατεύθυνση της απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα, της μεγαλύτερης διείσδυσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και τελικά προς την ηλεκτροκίνηση. Η χώρα μας για να πετύχει τους στόχους στη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου δεν μπορεί να αφαιρέσει το κομμάτι των μεταφορών, μια και αυτό έχει το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης για τη ρύπανση. Οπότε δεν θα κόψουμε καθόλου ταχύτητα ως προς τον αρχικό στόχο μας. Πιστεύω με άλλα λόγια πως θα τον πιάσουμε τον στόχο.

– Η αρχή έγινε με Αστυπάλαια και Χάλκη. Θα συνεχίσετε αυτό το πρόγραμμα και για άλλα νησιά;

– Είναι ένα στρατηγικό πρόγραμμα που ακούει στο όνομα «GReco Islands» και έχει στόχο τη μετατροπή των μικρών, μη διασυνδεδεμένων νησιών της χώρας σε πρότυπα πράσινης οικονομίας, ενεργειακής αυτονομίας και ψηφιακής καινοτομίας. Ξεκινήσαμε από μικρά νησιά και σιγά σιγά θα πάμε και στα επόμενα. Ηδη είμαστε έτοιμοι να ανακοινώσουμε το επόμενο νησί. Βασική προϋπόθεση είναι η ανταπόκριση της τοπικής κοινωνίας, που βλέπουμε ότι υπάρχει.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή