ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Η επόμενη πρόκληση της Ελλάδας στον κλάδο ηλεκτρονικού εμπορίου

i-epomeni-proklisi-tis-elladas-ston-klado-ilektronikoy-emporioy-2030631

Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα «πάσχει» στη διανομή των προϊόντων και την εμπειρία χρήσης ειδικά από φορητές συσκευές, δύο μειονεκτήματα που σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση εμποδίζουν την ανάπτυξή του. Αυτό υποστηρίζει στην «Κ» η Γκάνα Γιεφτουσένκο, επικεφαλής επιχειρησιακής ανάπτυξης της PayPal στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, η οποία βρέθηκε στη χώρα μας για να πάρει μέρος σε εκδήλωση που συνδιοργάνωσε η ελληνική εταιρεία Atcom με την PayPal. Εκπροσωπώντας μία από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως υπηρεσίες πληρωμών μέσω Ιντερνετ, η κ. Γιεφτουσένκο σημειώνει ότι προς το παρόν η PayPal απλώς παρακολουθεί με «περιέργεια» τη διάδοση του Bitcoin.

– Συχνά ακούγεται πως οι συναλλαγές μέσω Ιντερνετ κάνουν πιο εύκολο το ξέπλυμα «μαύρου» χρήματος. Τι κάνετε για να το αποτρέψετε;

– Για την PayPal αποτελεί βασική προτεραιότητα η συμμόρφωση με τους διεθνείς κανονισμούς που έχουν δημιουργηθεί για να καταπολεμηθεί το ξέπλυμα του «μαύρου» χρήματος, ενώ έχουμε μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων που ασχολείται ειδικά με αυτό.

– Κατά τη γνώμη σας, πώς θα επηρεάσει τελικά τις online πληρωμές το Bitcoin και τα υπόλοιπα ψηφιακά νομίσματα; Σκέφτεστε κάποια στιγμή να επιτρέψετε στους πελάτες σας να συνδέσουν τον λογαριασμό τους στην PayPal με το «Bitcoin πορτοφόλι» που μπορεί να έχουν;

– Σήμερα δεν μπορεί κανείς να προδικάσει κατά πόσο το Bitcoin θα αποδειχθεί πραγματικά χρήσιμο στους καταναλωτές, προσφέροντας κάτι παραπάνω στη ζωή τους. Από την άλλη πλευρά, σαν PayPal προς το παρόν παρατηρούμε το φαινόμενο με περιέργεια, όπως κάνουμε και με πολλά άλλα.

– Ποια είναι η εικόνα σας για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα; Πόσο έχει επηρεασθεί από την οικονομική κρίση;

– Νομίζω πως δεν έχουν ακόμη αντιμετωπισθεί ορισμένες προκλήσεις που αποτελούν εμπόδια για την ανάπτυξή του, όπως το ποσοστό των αγορών με αντικαταβολή ή η αξιοπιστία στη διανομή των προϊόντων. Ειδικά για τις φορητές συσκευές, παρόλο που ο αριθμός των smartphone έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, η διείσδυση των online αγορών είναι μικρότερη από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Ο λόγος είναι λιγότερο η οικονομική κρίση, και περισσότερο το γεγονός ότι δεν προσφέρεται η κατάλληλη εμπειρία χρήσης. Πιστεύουμε πως η εταιρεία μας όχι μόνο μπορεί να «φέρει» στην Ελλάδα τις πιο πρόσφατες καινοτομίες, αλλά και να βοηθήσει να χτισθεί μια σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στους εμπόρους και τους καταναλωτές.

– Τι είδους προϊόντα ψωνίζουν συνήθως οι Ελληνες χρήστες της PayPal; Για τις αγορές τους, προτιμούν κυρίως το εξωτερικό ή καταστήματα στη χώρα μας;

– Οι καταναλωτές εξοικειώνονται ολοένα περισσότερο με τις αγορές από το εξωτερικό: πέρυσι, το ποσοστό αύξησης των πληρωμών εκτός συνόρων μέσω της υπηρεσίας μας έφτασε σε διψήφιο νούμερο. Οι δημοφιλέστερες αγορές ήταν η Κίνα, η Γερμανία και η Βρετανία. Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες είναι τα ηλεκτρονικά, τα ρούχα και τα παιχνίδια. Ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως από το κινητό τους οι Ελληνες κάνουν περισσότερες αγορές όταν ψωνίζουν από το εξωτερικό και όχι από ελληνικά καταστήματα. Ο λόγος είναι απλώς πως τα ελληνικά e-shop δεν είναι αρκετά προσαρμοσμένα για χρήση από φορητές συσκευές.

– Ποιες επόμενες κινήσεις σχεδιάζετε στη χώρα μας;

– Η στρατηγική μας είναι ίδια σε όλο τον κόσμο: να φέρνουμε σε επαφή πωλητές με αγοραστές, ανεξάρτητα από το πού βρίσκονται. Στην Ελλάδα, θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε ισχυρή προστασία στους χρήστες (η PayPal δεν μοιράζεται ποτέ online τα οικονομικά τους δεδομένα) και ένα «δίχτυ ασφαλείας» σε οποιαδήποτε αγορά. Επίσης, αποκτούμε συνεχώς νέους συνεργάτες στην ελληνική αγορά, όπως η Atcom και η Wind.

– Το όραμα της PayPal είναι να παρέχει στον χρήστη ένα «πορτοφόλι στο cloud». Τι σημαίνει αυτό;

– Η υπηρεσία είναι ένα «ψηφιακό πορτοφόλι». Αυτό σημαίνει πως φυλάσσεται στο cloud και δεν περιορίζεται σε κάποια συγκεκριμένη συσκευή, ώστε να έχει πρόσβαση σε αυτό ο κάτοχός του με διάφορους τρόπους. Οι ευαίσθητες οικονομικές πληροφορίες αποθηκεύονται με ασφάλεια στο PayPal, και όχι στη συσκευή. Ετσι, ο χρήστης έχει μεγάλη ευελιξία για τις πληρωμές του, με δραστικά μικρότερο ρίσκο να εκτεθούν τα δεδομένα του.