Από μικρή είχα το δώρο της αγάπης του κόσμου

Από μικρή είχα το δώρο της αγάπης του κόσμου

4' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Ημουν στην τελευταία χρονιά του Γυμνασίου. Εξατάξιο τότε. Πήγαινα στο 5ο Γυμνάσιο στα Εξάρχεια. Είχα μόλις σχολάσει και με τις φίλες μου περνούσαμε από την Καλλιδρομίου. Ξαφνικά, βλέπουμε κόσμο, αναστάτωση, είχαν κλείσει τον δρόμο σε ένα σημείο. Τι γινόταν; Γύριζαν τη “Στέλλα”, τη σκηνή του μαχαιρώματος. Βλέπουν οι φίλες μου τον Κακκαβά, παθαίνουν πλάκα. Κούκλος. Μα εγώ, στ’ ορκίζομαι κορίτσι μου, με το που βλέπω τη Μελίνα –που δεν την ήξερα τότε– με την γκρίζα φούστα, τη ζώνη, το μαύρο ζιβάγκο και το κοντό μαλλάκι, δεν μπορώ να πάρω τα μάτια μου από πάνω της. Εχω μείνει και κοιτάζω αυτό το πλάσμα. Και κάποια στιγμή με παίρνει είδηση και μου κλείνει το μάτι. Oι γνωστές μαγκιές της Μελίνας».

Αυτή ήταν η πρώτη επαφή της Μπέτυς Βαλάση με τη Μελίνα Μερκούρη. Αρκετά χρόνια μετά, έγιναν κολλητές φίλες, έπαιξαν μαζί στο θέατρο, ήταν πάντα πολύ κοντά η μία στην άλλη. Στις 10 Ιουλίου, η σπουδαία ηθοποιός, η αγαπημένη Λωξάντρα, θα βρεθεί στο Ηρώδειο για να πάρει μέρος σε ένα αφιέρωμα στη φίλη της Μελίνα με αφορμή τα 20 χρόνια από τον θάνατό της, όπου η Ελεωνόρα Ζουγανέλη θα ερμηνεύσει τραγούδια της Μελίνας Μερκούρη συνοδεία της Καμεράτας Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη. Αυτό το αφιέρωμα μας έδωσε την ευκαιρία για μια συζήτηση με την Μπέτυ Βαλάση, που θυμήθηκε σταθμούς της ζωής της.

• Με τη Μελίνα γνωριστήκαμε κανονικά πια μετά τη χούντα. Ημαστε μαζί σε μια συγκέντρωση και έρχεται και μου λέει: «Να σου πω, πού κάνεις βαφή στα μαλλιά;». «Στην πλατεία στο Κολωνάκι», της απαντάω, «στον Αγγελο». «Α, ωραία, να πάμε αύριο μαζί», μου λέει. Από τότε γίναμε φίλες. Είχα αυτήν την τύχη.

• Οταν έμαθα ότι θα γύριζαν τη «Λωξάντρα» στην τηλεόραση, ζήτησα ραντεβού με την παραγωγό Ελβίρα Ράλλη. Σπουδαία γυναίκα. Κλείνεται το ραντεβού και μόλις πάω στο γραφείο της, της λέω: «Ηρθα να σας πω ότι θέλω να παίξω τη Λωξάντρα». Με κοιτάζει καλά καλά και μου λέει: «Σας ξέρω, είστε καλή ηθοποιός, αλλά η Λωξάντρα είναι μια λαϊκή γυναίκα, εσείς έχετε φινέτσα». Ευτυχώς, μου κόβει και της απαντάω: «Αν είμαι καλή ηθοποιός παίζοντας μια πόρνη, τότε μπορώ να παίξω και μια λαϊκή γυναίκα». Επί 3,5 μήνες έγραφαν τα περιοδικά ότι θα κάνει τη Λωξάντρα η Ρένα Βλαχοπούλου, η Μάρθα Βούρτση, η Καίτη Λαμπροπούλου, έγραφαν πότε τη μία και πότε την άλλη. Εγώ έβραζα στο ζουμί μου, αλλά περίμενα. Μάλιστα σ’ αυτό το διάστημα είχα απορρίψει και αρκετές προτάσεις. Μέχρι που ένα πρωί, γύρω στις 8, χτυπάει το τηλέφωνο και ακούω μια φωνή να μου λέει: «Λωξάντρα; Λωξάντρα, ξύπνα». Ηταν η Ελβίρα Ράλλη.

• Γεννήθηκα το 1937 στη Θεσσαλονίκη. Εγώ δεν κρύβω τα χρόνια μου όπως κάνουν κάποιοι άλλοι, γυναίκες και άντρες. Οι γονείς μου ήταν πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία. Οταν ήμουν μικρή, χώρισαν. Μ’ έφαγαν τα τρένα να πηγαίνω από την Αθήνα στην Κατερίνη. Η μαμά ήταν στην Αθήνα, ο μπαμπάς στην Κατερίνη, είχε ξαναστήσει παραγωγή καπνών όπως είχε η οικογένειά του στη Μικρά Ασία. Τα κατάφερε και έκανε ξανά λεφτά.

• Οταν έφυγε ο Τίτος (Βανδής) έχασα τον κόσμο μου. Πήγαινα στο θέατρο, έπαιζα τότε στο Εθνικό, και μετά τις παραστάσεις μού έλεγαν οι συνάδελφοι να πάμε κάπου, αλλά εγώ δεν πήγαινα πουθενά. Κλεινόμουν στο σπίτι μου. Μέχρι που έπαθα ένα γερό εγκεφαλικό που με χτύπησε στην ομιλία. Για ένα χρόνο δεν μπορούσα να μιλήσω. Μόνο έκλαιγα. Ντρεπόμουν, όμως, να αυτοκτονήσω. Σεβόμουν την ανθρώπινη αξιοπρέπειά μου. Δυο-τρεις άνθρωποι μου στάθηκαν. Η Τζέση Παπουτσή με τον άντρα της, ο Γιάννης Ζουγανέλης, η Ισιδώρα Σιδέρη που επί ένα μήνα ερχόταν κάθε πρωί στο σπίτι μου και μου έκανε ρέικι για να με βοηθήσει να επανέλθω.

• Η πρώτη μου παράσταση ήταν στο θέατρο «Καλουτά», στην «Οδύσσεια» του Σκουλούδη, με Κουν, Αρώνη, τι να σου λέω τώρα. Ημουν τυχερή. Είχα δασκάλους τον Χουρμούζιο, την Παξινού, τον Τερζάκη, τον Καραντινό. Αν είχες λίγο μυαλό, έπαιρνες σπουδαία δώρα απ’ αυτούς τους ανθρώπους. Και φυσικά είχα από μικρή το δώρο της αγάπης του κόσμου.

• Σήμερα, έχουμε μπόλικα ταλέντα, αλλά… Να, εγώ και πρόβα να έχω, θα κάτσω τουλάχιστον μία ώρα πριν μόνη μου στο καμαρίνι. Τα νέα παιδιά έρχονται και ανεβαίνουν στη σκηνή χωρίς να έχουν ξεσκονίσει τα παπούτσια τους.

• Είναι πολύ σημαντικό που γίνεται μια παράσταση για τη Μελίνα στο Ηρώδειο. Η Ελεωνόρα θα τραγουδήσει όλα της τα τραγούδια. Αυτό το κορίτσι είναι καταπληκτικό. Είναι έξυπνη, όμορφη, προικισμένη και έχει υπέροχη φωνή. Ξέρει τα τραγούδια της Μελίνας, τα καταλαβαίνει και το πιο σημαντικό είναι ότι δεν τη μιμείται. Εχει τη δική της προσωπικότητα. Σ’ αυτό, βέβαια, έχει βάλει το χεράκι του και ο σκηνοθέτης μας, ο Πέτρος Ζούλιας, που είναι εξαιρετικός στη δουλειά του.

«Κάθε της τραγούδι ήταν ένα μονόπρακτο»

«Είναι η πρώτη φορά που ασχολούμαι με τη Μελίνα σ’ αυτόν τον βαθμό. Την θαύμαζα ως προσωπικότητα, αλλά μάλλον επιφανειακά, από πράγματα που έχω ακούσει», λέει η Ελεωνόρα Ζουγανέλη. «Τώρα, μ’ αυτήν την παραγωγή, έχω αρχίσει να την αισθάνομαι περισσότερο και να μην την αντιμετωπίζω σαν μύθο. Την βλέπω σε μια πιο ανθρώπινη διάσταση. Και έχει μεγαλώσει ο θαυμασμός μου γι’ αυτήν. Πριν ξεκινήσω τις πρόβες άκουσα πολύ τα τραγούδια της, την είδα πώς κινούνταν στη σκηνή, πώς εκφραζόταν, τα μάτια της. Είχε ένα συναίσθημα δικό της, μοναδικό, σου μετέφερε ένα ολόκληρο κλίμα, τα τραγούδια της ήταν σαν μονόπρακτα. Εβλεπες ένα ρόλο, όχι απλά μια ωραία ή μια καλή ερμηνεύτρια. Είχε ένα τρόπο να χωρίζει τις λέξεις, να τις τονίζει, όπως λ.χ. στο “Χάρτινο το Φεγγαράκι” που μπορεί να έχει τραγουδηθεί πάρα πολύ από σπουδαίες τραγουδίστριες στη συνέχεια, αλλά ο τρόπος που το είπε εκείνη έχει αυτό το “ψεύτικο” όπως λέει και ο στίχος. Η Μελίνα στην ερμηνεία της είχε μερικές πολύ λεπτές ευαισθησίες, που με βοήθησαν πάρα πολύ να βρω το δικό μου συναίσθημα στα τραγούδια της. Νομίζω ότι έπειτα από αυτήν τη συναυλία, θα έχω γεμίσει καινούργιες εμπειρίες».

​​Την Πέμπτη 10/7 στο Ηρώδειο. Σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας. Χορογραφία: Φώτης Διαμαντόπουλος. Σκηνικά: Γιάννης Αρβανίτης. Εισιτήρια στα εκδοτήρια του Ελληνικού Φεστιβάλ (Πανεπιστημίου 39).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή