Β. Ντομπρόβσκις: Eργαζόμαστε, όμως ο χρόνος τελειώνει

Β. Ντομπρόβσκις: Eργαζόμαστε, όμως ο χρόνος τελειώνει

9' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Ο χρόνος τελειώνει». Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνει σήμερα, με συνέντευξη του στην «Κ», ο κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, αντιπρόεδρος της Κομισιόν. «Δουλεύoυμε πολύ εντατικά για να φτάσουμε σε συμφωνία των θεσμών, αλλά ακόμα δεν είμαστε εκεί» προειδοποιεί και σημειώνει: «Χρειαζόμαστε μια συνολική και αξιόπιστη δέσμη μεταρρυθμίσεων, τις οποίες οι ελληνικές αρχές να είναι διατεθειμένες να εφαρμόσουν».

Σπεύδει επίσης να ξεκαθαρίσει ότι πριν αρχίσει οποιαδήποτε συζήτηση για τρίτο πρόγραμμα «είναι σημαντικό να υπάρξει επιτυχής ολοκλήρωση του ισχύοντος προγράμματος και να επιτραπεί η καταβολή της επόμενης δόσης». Κατ’ αυτόν τον τρόπο, οριοθετεί και τη σειρά των πραγμάτων…

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξής του στην «Κ», έχει ως εξής:

– Την Τετάρτη είπατε ότι δουλεύουμε πολύ εντατικά για να φτάσουμε σε συμφωνία των θεσμών, αλλά ακόμα δεν είμαστε εκεί. Η ελληνική πλευρά τονίζει ότι έχει κάνει τις παραχωρήσεις της και τώρα είναι η σειρά των θεσμών να κάνουν το ίδιο. Συμφωνείτε;

– Εργαζόμαστε εντατικά προκειμένου να φτάσουμε σε συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο με τις ελληνικές αρχές το συντομότερο δυνατόν. Ο χρόνος τελειώνει. Η κατάσταση της ρευστότητας είναι πολύ δύσκολη. Χρειαζόμαστε μια συνολική και αξιόπιστη δέσμη μεταρρυθμίσεων, τις οποίες οι ελληνικές αρχές να είναι διατεθειμένες να εφαρμόσουν ώστε η ελληνική οικονομία να επανέλθει στη σωστή τροχιά. Η άρση της αβεβαιότητας στην ελληνική οικονομία, η αποκατάσταση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας είναι ουσιώδους σημασίας για την επανεκκίνηση της ανάπτυξης και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των επενδυτών. Είμαστε εδώ για να στηρίξουμε την Ελλάδα σε αυτή τη διαδικασία.

– Γνωρίζοντας την οικονομική κατάσταση της χώρας, πιστεύετε ότι οδεύουμε για ένα τρίτο πρόγραμμα; Πόσο μεγάλο θα ήταν και υπάρχει και η ανάλογη διάθεση από τα κράτη-μέλη να συμβάλουν σε αυτό;

– Η συμφωνία του Γιουρογκρούπ της 20ής Φεβρουαρίου αναφέρεται σε μια πιθανή μελλοντική διευθέτηση μεταξύ του Eurogroup, των θεσμών και της Ελλάδας. Αλλά πριν αρχίσει οποιαδήποτε συζήτηση για μελλοντική διευθέτηση, είναι σημαντικό να υπάρξει επιτυχής ολοκλήρωση του ισχύοντος προγράμματος και να επιτραπεί η καταβολή της επόμενης δόσης.

Σε κάθε περίπτωση, οι μεταρρυθμίσεις δεν προορίζονται για τους πιστωτές, αλλά προς όφελος της ελληνικής οικονομίας και του ελληνικού λαού. Γνωρίζουμε ότι οι μεταρρυθμίσεις δεν είναι εύκολη υπόθεση και τα οφέλη τους αποτυπώνονται συνήθως έπειτα από ένα ορισμένο χρονικό διάστημα. Αλλά χωρίς μεταρρυθμίσεις η οικονομία δεν μπορεί να ανακάμψει, δεν θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και τα κοινωνικά προβλήματα θα παραμείνουν.

Να σας δώσω ένα παράδειγμα, οι μεταρρυθμίσεις στον τομέα της Υγείας είναι από τις πλέον φιλόδοξες και επιτυχείς στη χώρα. Για πρώτη φορά, με τη στήριξη της Ε.Ε., έχει εισαχθεί στην Ελλάδα η πρόσβαση για όλους στην Υγεία. Από το 2014 όλοι οι Ελληνες έχουν πρόσβαση σε φάρμακα, νοσοκομειακή περίθαλψη και εξειδικευμένο ιατρικό προσωπικό, ακόμη και αν δεν είναι πλέον ασφαλισμένοι.

– Σε συνάντηση που είχε τον Μάρτιο ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιουνκέρ με τον Ελληνα πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, οι δύο άνδρες συμφώνησαν σε στενότερη συνεργασία και συντονισμό μεταξύ της Κομισιόν και της ελληνικής κυβέρνησης, σε μια προσπάθεια βέλτιστης αξιοποίησης των διαρθρωτικών κεφαλαίων και δημιουργίας θέσεων εργασίας. Τι βήματα πραγματοποιήθηκαν έκτοτε προς την κατεύθυνση αυτή;

– Από την αρχή της κρίσης, οι πόροι της Ε.Ε. ήταν η κύρια πηγή δημόσιας χρηματοδότησης στην Ελλάδα, καθώς η χώρα ήταν αποκλεισμένη από την πρόσβαση στις αγορές. Οι πόροι της Ε.Ε. αποτελούν ένα πολύ ισχυρό εργαλείο.

Από το 1981 έως τα τέλη του 2014 η Ελλάδα έλαβε 72 δισ. ευρώ, δηλαδή 1,6% του ΑΕΠ. Επρόκειτο για επιδοτήσεις και όχι δάνεια, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να επιστραφούν. Αυτή είναι η πιο καθαρή μορφή ευρωπαϊκής αλληλεγγύης.

Μεταξύ του 2014 και του 2020 η Ελλάδα μπορεί να υπολογίζει σε 20 δισ. ευρώ, κυρίως σε επιδοτήσεις. Οι πόροι αυτοί δίνουν ώθηση σε επενδύσεις στην πραγματική οικονομία και στηρίζουν τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις για ένα ασφαλές και βιώσιμο επιχειρηματικό περιβάλλον. Συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της ανεργίας και των αιτιών της.

Η Ελλάδα θα πρέπει να κάνει την καλύτερη δυνατή χρήση αυτών των πόρων.

Από τον Μάρτιο, είμαι επικεφαλής της δράσης της Επιτροπής για τη στήριξη της Ελλάδας, προκειμένου να κάνει την καλύτερη δυνατή χρήση αυτών των πόρων, αλλά και να ενισχύσει την ελληνική κυβέρνηση στην αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων της Ε.Ε. με επιπρόσθετη οικονομική βοήθεια πιο γρήγορα και αποτελεσματικά.

Εργαζόμαστε εντατικά εντός της Επιτροπής σε όλα τα επίπεδα. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι όλες οι υπηρεσίες της Επιτροπής έχουν, ως άμεση προτεραιότητα, πλήρως κινητοποιηθεί με στόχο την αξιοποίηση των πόρων για την Ελλάδα.

Εργαζόμαστε σε δύο μέτωπα

Πρώτον, εργαζόμαστε προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι η Ελλάδα δεν θα αναγκαστεί να επιστρέψει χρήματα της περιόδου 2007-2013, επειδή δεν αξιοποιήθηκαν το 2015. Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα σφιχτά χρονοδιαγράμματα, δημιουργήσαμε μια Ομάδα Εργασίας από κοινού με τις ελληνικές αρχές, προκειμένου να επικεντρωθούμε αποκλειστικά σε αυτό το θέμα.

Δεύτερον, εργαζόμαστε προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι η Ελλάδα πληροί όλα τα κριτήρια για την αξιοποίηση όλων των πόρων της περιόδου 2014-2020. Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία συστημάτων διαχείρισης, εκταμίευσης και ελέγχου για την εφαρμογή της πολιτικής Συνοχής στην Ελλάδα. Για τη γεωργία και τη θαλάσσια πολιτική βρισκόμαστε ακόμη στη φάση των συζητήσεων επί τομεακών προγραμμάτων.

Εκφράζουμε την ετοιμότητά μας για την παροχή τεχνικής βοήθειας εφόσον απαιτηθεί. Ελπίζουμε ότι το σύνολο της τεχνικής και διοικητικής εργασίας θα έχει ολοκληρωθεί έως το καλοκαίρι, έτσι ώστε να αρχίσει να ρέει η χρηματοδότηση εκεί που χρειάζεται.

– Ποια συγκεκριμένη βοήθεια θα μπορούσε να προσφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη δημιουργία θέσεων εργασίας;

– Η Επιτροπή αναγνώρισε από την αρχή τις επιπτώσεις που η οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση είχε στις πιο ευάλωτες ομάδες της κοινωνίας. Οι δεσμεύσεις που αναλήφθηκαν στα δύο προγράμματα προσαρμογής περιλάμβαναν δίχτυα κοινωνικής προστασίας και ασφάλειας, τα οποία συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε.

Πρώτον, οι πόροι της Ε.Ε. μπορούν να συμβάλουν στη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών, ώστε οι ελληνικές επιχειρήσεις να προχωρήσουν στη δημιουργία θέσεων εργασίας.

Δεύτερον, οι πόροι αυτοί μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της εκπαίδευσης και των προσόντων που απαιτούνται για τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Για παράδειγμα, με το πρόγραμμα «Εγγύηση για τη Νεολαία» έχουν ήδη δοθεί κουπόνια σε 45.000 νέους ώστε να αποκτήσουν επαγγελματική εμπειρία και κατάρτιση (120 εκατ. ευρώ). Καταβάλαμε επιπρόσθετα 50 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση ανάλογων προγραμμάτων.

Τρίτον, οι πόροι της Ε.Ε. μπορούν να συμβάλουν στην αντιμετώπιση της δραματικής κατάστασης όσων έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση. Η Ελλάδα θα λάβει 280 εκατ. ευρώ για την παροχή βοήθειας, σίτισης, ένδυσης και άλλων βασικών αγαθών γι’ αυτούς που τα χρειάζονται περισσότερο. Αλλά η υλική στήριξη θα πρέπει να πηγαίνει χέρι χέρι με την προσπάθεια και τη στήριξη ώστε να βγει ο κόσμος από τη φτώχεια.

Τέλος, ευρείας κλίμακας επενδυτικά σχέδια, όπως η κατασκευή αυτοκινητοδρόμων, δίνουν δουλειά σε χιλιάδες πολίτες. Παρόμοια σχέδια έχουν χρηματοδοτηθεί και συνεχίζουν να χρηματοδοτούνται με χρήματα της Ε.Ε.

Για να σας δώσω ένα συγκεκριμένο παράδειγμα, το δίκτυο του μετρό στην Αθήνα είναι ένα από τα πιο σύγχρονα στην Ευρώπη. Η κατασκευή του, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασής του που συγχρηματοδοτήθηκε από πόρους της Ε.Ε., άλλαξε τη μορφή των δημοσίων μεταφορών στην Αθήνα. Μείωσε την κυκλοφοριακή συμφόρηση στις κεντρικές αρτηρίες, μείωσε τον χρόνο μετακίνησης από 40 σε 10 λεπτά, ελευθέρωσε χώρους πάρκινγκ στην πόλη, μείωσε τις εκπομπές αερίων, όπως και τα τροχαία ατυχήματα. Εδωσε επίσης ζωή στις γειτονιές κοντά στους σταθμούς του μετρό, οι οποίες αναβαθμίστηκαν αισθητά. Οι επιχειρήσεις κοντά σε σταθμούς του μετρό είδαν οφέλη και η αξία ακινήτων ενισχύθηκε.

– Ποιο το ύψος των διαρθρωτικών κεφαλαίων που θα διατεθούν τα επόμενα χρόνια και πού θα διοχετευθούν;

– Η Ελλάδα έχει ήδη διασφαλίσει ένα σημαντικό χρηματοδοτικό πακέτο διαρθρωτικής βοήθειας για τα επόμενα πέντε χρόνια. Ετσι λοιπόν δεν αρχίζουμε από το μηδέν. Ενα ποσό της τάξης των 15,52 δισ. ευρώ προορίζεται για τις περιφέρειες της Ελλάδας από το ταμείο Συνοχής.

Από αυτά τα κονδύλια η στήριξη από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο για την Ελλάδα ανέρχεται σε τουλάχιστον 3,33 δισ. ευρώ. Θα καθορίσουμε το τελικό ποσό υπό το φως των κοινωνικών προκλήσεων στην Ελλάδα.

Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης δημοσιονομικής περιόδου 2007-2013 οι πόροι αυτοί συνέβαλαν στη δημιουργία 21.000 θέσεων απασχόλησης στην Ελλάδα, 2.400 επιχειρήσεων και επενδύθηκαν άμεσα σε πάνω από 30.000 ΜΜΕ, στην επέκταση της ευρυζωνικότητας σε 800.000 πολίτες, τη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών για 27.000 πολίτες και έγιναν επενδύσεις σε έργα ύδρευσης από τα οποία επωφελήθηκαν 450.000 πολίτες.

– Πολλές φορές στο παρελθόν, η Ελλάδα δεν μπόρεσε να απορροφήσει ευρωπαϊκά κονδύλια. Πώς θα μπορούσατε να βοηθήσετε για να επιτύχει η χώρα τη μεγαλύτερη δυνατή απορρόφηση και την καλύτερη δυνατή αξιοποίησή τους;

– Εχουμε διαμορφώσει και προσαρμόσει τη βοήθειά μας για την καλύτερη στήριξη της Ελλάδας στις προσπάθειές σας για τη βελτίωση της απορροφητικότητας των κοινοτικών πόρων. Ως αποτέλεσμα αυτής της εντατικής συνεργασίας η Ελλάδα έχει συστηματικά βελτιώσει το ποσοστό απορροφητικότητας. Από τη 18η θέση το 2011 έχει φτάσει στην 6η θέση σήμερα.

Για την περίοδο 2007-2013, η Ελλάδα επωφελείται ενός αυξημένου ποσοστού συγχρηματοδότησης στο 95%. Aυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα έλαβε 1,4 δισ. ευρώ, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι απαιτήσεις για συγχρηματοδότηση από τον εθνικό προϋπολογισμό.

Η Ελλάδα μπορεί να επωφεληθεί από αυτή τη ρύθμιση και στην τρέχουσα περίοδο. Το μόνο που χρειάζεται είναι ένα απλό αίτημα.

– Ποιο είναι το σχέδιο της νέας Task Force για την Ελλάδα; Εκτιμάτε ότι πρέπει να διατηρήσετε την τεχνογνωσία που προσέφερε η προηγούμενη Task Force ή χρειάζεται να την τροποποιήσετε;

– Ο τρόπος με τον οποίο η Επιτροπή παρέχει την τεχνική βοήθεια επανασχεδιάζεται. Είμαστε αποφασισμένοι να βοηθήσουμε εκεί και όποτε μας ζητηθεί. Yπάρχει μια καταπληκτική πανοπλία εργαλείων και προτύπων, τα οποία μπορούμε να διαθέσουμε στην Ελλάδα ώστε να δοθεί η δυνατότητα για εκσυγχρονισμό του κράτους και τόνωση της οικονομίας. Μπορούμε να το κάνουμε μαζί.

– Τι πιστεύετε ότι έπραξε διαφορετικά η Λεττονία, επιτρέποντάς της να ξεπεράσει την κρίση, που δεν έκανε η Ελλάδα;

– Οταν διετέλεσα πρωθυπουργός της Λεττονίας, βρέθηκα αντιμέτωπος με πολύ δύσκολες αποφάσεις την επαύριο της κρίσης. Η χώρα μου υποχρεώθηκε επίσης να εφαρμόσει ένα πρόγραμμα διάσωσης. Την περίοδο εκείνη, έμαθα μια σειρά από σκληρά μαθήματα. Πρώτον, ότι η οικονομική σταθερότητα αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη. Δεύτερον, ότι ο όγκος της προσαρμογής θα πρέπει να γίνεται στα πρώτα στάδια, ώστε η ανάπτυξη να επιστρέψει συντομότερα. Στην Ελλάδα οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις καθυστέρησαν.

Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα προχώρησε σε μέγιστη προσπάθεια προσαρμογής και τα αποτελέσματα άρχισαν να φαίνονται μόλις πέρσι. Η Ελλάδα επέστρεψε στην ανάπτυξη. Πράγματι, η Ελλάδα ήταν από τις οικονομίες με τους υψηλότερους αναπτυξιακούς ρυθμούς, περίπου 100.000 νέες θέσεις εργασίας δημιουργήθηκαν στην Ελλάδα πέρσι, η χρηματοπιστωτική σταθερότητα διασφαλίστηκε και η Ελλάδα προσβλέπει σε επιστροφή στις αγορές. Κατέστη πιο ελκυστική για τους επενδυτές. Στην περσινή έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας για την επιχειρηματικότητα, η Ελλάδα πέρασε από την 147η στην 36η θέση για τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων, αναδεικνύοντάς την ως τη χώρα με τις καλύτερες επιδόσεις στον συγκεκριμένο τομέα. Ως εκ τούτου, είναι κρίμα που βρισκόμαστε σε αυτή την κατάσταση τώρα. Θα μπορούσαμε να την αποφύγουμε απόλυτα. Αλλά υπάρχει ακόμη χρόνος ώστε να γυρίσει σελίδα η Ελλάδα. Η εμπειρία της προηγούμενης χρονιάς αποδεικνύει ότι με την αποκατάσταση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, η Ελλάδα θα μπορέσει να ανακάμψει ταχύτερα.

– Γιατί εκτιμάτε ότι η πολιτική λιτότητας υπήρξε αποτελεσματική για την οικονομία σας, ενώ η ίδια πολιτική δυσχέρανε την κρίση στην Ελλάδα;

– Οι χώρες διαφέρουν, οι οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις είναι διαφορετικές από χώρα σε χώρα. Δεν υπάρχει μια ενιαία λύση για όλες τις περιπτώσεις. Στη Λεττονία επιλέξαμε να επισπεύσουμε τις μεταρρυθμίσεις. Αυτό επέτρεψε την ταχύτερη επιστροφή της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και συνεπώς της οικονομικής ανάπτυξης. Aπό κοινού με τους κοινωνικούς εταίρους. Στην Ελλάδα δυστυχώς οι μεταρρυθμίσεις σημείωσαν καθυστέρηση. Το αποτέλεσμα ήταν μια παρατεταμένη ύφεση και πιο επώδυνες μεταρρυθμίσεις για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Οπως ήταν φυσικό, υπήρξε μεταρρυθμιστική κόπωση στον κόσμο και οι κοινωνικές επιπτώσεις αυτής της προσέγγισης εξακολουθούν να είναι αισθητές.

– Μία ενισχυόμενη σχολή σκέψης εκτιμά ότι η Ευρωζώνη είναι σήμερα καλύτερα προετοιμασμένη για ενδεχόμενο Grexit, απ’ ό,τι πριν από 3 χρόνια. Μοιράζεστε την άποψη αυτή;

– Το μόνο σενάριο επί του οποίου εργαζόμαστε είναι αυτό της παραμονής της Ελλάδας στο ευρώ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή