ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ο Ελληνας Μr Uber είναι μόλις 30 ετών και συμπαθεί τα ταξί

o-ellinas-mr-uber-einai-molis-30-eton-kai-sympathei-ta-taxi-2176317

«Ο πόλεμος μόλις ξεκίνησε», διακηρύττει από την πλατεία Συντάγματος, την άνοιξη του 2014, ο πρόεδρος των οδηγών ταξί στην Αττική, απειλώντας συναδέλφους του ότι «όσοι ταξιτζήδες συνεργάζονται με την Uber θα αποτελούν εχθρό του κλάδου. «Οσοι προδίδουν το ταξί σαν Ιούδες “για τριάντα αργύρια” θέλουν κρέμασμα στην πλατεία».

Τρία χρόνια μετά τον άτυπο πόλεμο μεταξύ των «ταξιτζήδων» και των «ουμπεράδων», στους δρόμους της πρωτεύουσας τα πράγματα δείχνουν να έχουν ηρεμήσει. Το «Κ» συνάντησε τον 30χρονο γενικό διευθυντή της Uber στην Ελλάδα, Μανώλη Μανασσάκη, και συζήτησε για τις αντιδράσεις των επαγγελματιών και τις προκλήσεις που φέρνει η απότομη διείσδυση της τεχνολογίας στα παραδοσιακά επαγγέλματα.

«Είναι απόλυτα φυσιολογικό να υπάρχει ο φόβος των ανθρώπων όταν η τεχνολογία αλλάζει τόσο πολύ και τόσο γρήγορα τις παραδοσιακές μας συνήθειες. Η ανασφάλεια που δημιουργείται για το μέλλον του κάθε κλάδου προκαλεί αντιδράσεις. Ολοι δυσκολευόμαστε να καταλάβουμε τα οφέλη που μπορούμε να αποκομίσουμε από την τεχνολογική επανάσταση, αλλά, πιστέψτε με, είναι πολλά. Τρομάζουμε από το διαφορετικό, το καινούργιο, το νέο μοντέλο».

Για τον νεαρό επιχειρηματία, η κόντρα με τα ταξί δεν υφίσταται, όπως το ξεκαθαρίζει κοφτά και αυστηρά από την αρχή της δίωρης απογευματινής μας συζήτησης στο κέντρο της Αθήνας. «Για εμάς οι οδηγοί ταξί είναι συνεργάτες, όχι ανταγωνιστές, ούτε αντίπαλοι. Νομίζω ότι μόνο μια μικρή ομάδα από αυτούς έχει την αντίθετη άποψη. Για να συνεργαστούμε μάλιστα στενότερα, έχουμε αναπτύξει την εφαρμογή UberTaxi, ώστε ο καθένας να εξυπηρετεί τους πελάτες μας. Μην κοιτάς να εμποδίσεις την τεχνολογία, πράγμα αναπόφευκτο τελικά, δες πώς θα την κάνεις να σε ωφελήσει». Για να μας πείσει, ο Μανώλης Μανασσάκης χρησιμοποιεί ένα επιχείρημα που απορρέει από την εξέλιξη του τραπεζικού κλάδου. Οπως λέει, «όταν άρχισαν να γίνονται δημοφιλή τα ΑΤΜ, υπήρχε τεράστια αντίδραση των ενώσεων υπαλλήλων εξαιτίας του φόβου ότι θα χάσουν τη δουλειά τους οι άνθρωποι που δουλεύουν στα ταμεία». Τελικά τι έγινε; Λόγω των ΑΤΜ μειώθηκε το κόστος λειτουργίας των καταστημάτων και οι τράπεζες άνοιξαν πάρα πολλά καινούργια καταστήματα και οι θέσεις των ταμείων όχι μόνο δεν μειώθηκαν, αντίθετα αυξήθηκαν. Η τεχνολογία δεν κοστίζει σε θέσεις εργασίας από μόνη της, αλλά εξαρτάται από τον τρόπο που θα τη χρησιμοποιήσουμε ώστε όλες οι πλευρές να είναι ευχαριστημένες». Στην Αθήνα η Uber αναπτύσσει τρεις διαφορετικές υπηρεσίες: την UberX που απευθύνεται σε οδηγούς, μη επαγγελματίες, με αυτοκίνητο μεσαίου κυβισμού, και την UberTaxi, η οποία απευθύνεται σε επαγγελματίες οδηγούς ταξί που διαθέτουν και αυτοκίνητο ταξί.

Ο κ. Μανασσάκης έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός δημιουργικού Ελληνα: φιλόδοξος, με καλές σπουδές και ξένες γλώσσες, κουλτούρα συνεργασίας και εξωστρεφή χαρακτήρα, επιχειρηματικό προσανατολισμό, απόλυτα εξοικειωμένο με τις νέες τεχνολογίες. Πριν από λίγα χρόνια, μεσούσης της οικονομικής κρίσης, επέλεξε να αφήσει την Καλιφόρνια και να επιστρέψει στην Ελλάδα, για να αναλάβει τα ηνία μιας από τις οκτώ πιο δυναμικές και αμφιλεγόμενες πλατφόρμες που ξεπήδησαν από το τεχνολογικό πάρκο της Silicon Valley (Airbnb, Google, Facebook, Twitter). Γιατί γύρισε όμως; «Ημουν στην Αμερική τρία χρόνια και έβλεπα πραγματικά ότι η τεχνολογία βοηθά τους ανθρώπους». Εχοντας αποκτήσει εμπειρία και προϋπηρεσία στις τεχνολογικές εταιρείες όπως η Google, ήθελα να δω τι από αυτά θα μπορούσαν να γίνουν στην Ελλάδα. Σε προσωπικό επίπεδο αγαπώ πολύ την Ελλάδα, διάβαζα ελληνικό Τύπο ενώ βρισκόμουν με δέκα ώρες διαφορά και εκατοντάδες μίλια απόσταση. Σε αντίθεση με άλλους λαούς, οι Ελληνες θέλουμε πάντα να επιστρέφουμε. Μας τρώει το σαράκι, ο νόστος».

Στη χώρα, όμως, όπου η προσαρμοστικότητα και η ευελιξία δεν αποτελούν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά για να επιχειρήσεις σε καινοτόμες τεχνολογικές εφαρμογές, η ομάδα του 30χρονου Μανώλη προσπαθεί να βελτιώσει τις υπηρεσίες μεταφοράς, παρέχοντας οικονομικές και γρήγορες μετακινήσεις με το πάτημα ενός κουμπιού. «Μια ανάγνωση είναι πόσο χάλια είναι η Ελλάδα, με γραφειοκρατία, φοροδιαφυγή, αργές επενδύσεις, αλλά υπάρχει και μια θετική ανάγνωση, αυτή που διακρίνει τη μεγάλη αξία που υπάρχει στα φυσικά χαρακτηριστικά και στο ανθρώπινο κεφάλαιο. Αυτά τα χαρακτηριστικά μπορούν να αξιοποιηθούν. Δυστυχώς, όμως κάποιοι κρατούν την αξία της χώρας κλειδωμένη». Η επιχειρηματική στόχευση του Μανώλη Μανασσάκη είναι να βελτιώσει το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας παρέχοντας διαφανείς συναλλαγές με τους χρήστες της πλατφόρμας. «Η πρώτη εφαρμογή που ανοίγει ένας τουρίστας φτάνοντας στην Αθήνα είναι η Uber. Θέλει να γνωρίζει πριν επιβιβαστεί πόσο θα του κοστίσει η μετακίνηση και ποιος θα εκτελέσει τη διαδρομή. Η διαφάνεια είναι βασική και μετράει για τον καθένα μας που επισκέπτεται μια ξένη χώρα».