ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Και νέες επενδύσεις σε ξένες αγορές σχεδιάζονται από την Olympia Group

kai-nees-ependyseis-se-xenes-agores-schediazontai-apo-tin-olympia-group-2181653

«Οι ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να διεθνοποιηθούν και να στοχεύσουν σε μεγαλύτερες και διαφοροποιημένες αγορές υιοθετώντας τις τεχνολογικές προκλήσεις». Αυτό συνιστά ο κ. Κώστας Καραφωτάκης, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Olympia. Πρόκειται για τον όμιλο που ιδρύθηκε από τον Πάνο Γερμανό το 1980 και έχει μετεξελιχθεί πλέον σε πολυεθνικό, κάνοντας έναν τζίρο που έχει αγγίξει τα 2 δισ. ευρώ.

Μιλώντας στην «Κ», ο κ. Καραφωτάκης επισημαίνει πως θα συνεχισθούν οι επενδύσεις στην αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών και συστημάτων, ο όμιλος θα παραμείνει στην Πολωνία εξελίσσοντας περαιτέρω την Play, ενώ παράλληλα θα αναπτύξει και το δίκτυο της Public. Τέλος, σε ό,τι αφορά τη Sunlight, θα επιδιώξει αύξηση της διείσδυσής της στις αγορές της Αφρικής και της Ασίας, αλλά και μια δυναμική είσοδο στην αγορά των ΗΠΑ.

– Ποιες είναι οι επιδόσεις του χαρτοφυλακίου συμμετοχών του ομίλου;

– Η Olympia Group είναι έντονα εξωστρεφής όμιλος με παρουσία σε 5 χώρες. Μαζί με τις θυγατρικές της παρουσιάζει κύκλο εργασιών που πλησιάζει τα 2 δισ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) προσεγγίζουν τα 490 εκατ. Συνολικά απασχολούμε περισσότερους από 6.000 εργαζομένους και στηρίζουμε 12.000 έμμεσες θέσεις εργασίας. Την τελευταία πενταετία, η Olympia έχει επενδύσει περισσότερα από 250 εκατ. ευρώ στην ελληνική αγορά, ενώ από το 2015 και μετά δημιούργησε 400 νέες θέσεις εργασίας.

Στο σχήμα ανήκουν 7 εταιρείες: Στην Ελλάδα διατηρεί τη βιομηχανική μονάδα παραγωγής μπαταριών Συστήματα Sunlight, που από την Ξάνθη εξάγει το 98% της παραγωγής της, ενώ η Sunlight Recycling είναι η επέκτασή της στην ανακύκλωση. Παράλληλα δραστηριοποιούμαστε στον χώρο του λιανικού εμπορίου σε Ελλάδα και Κύπρο μέσα από την Public που σήμερα διαθέτει 52 καταστήματα. Στη διανομή προϊόντων τεχνολογίας επιχειρούμε μέσω της Westnet Distribution, ενώ η πιο πρόσφατη επένδυσή μας στην Ελλάδα είναι η εταιρεία παραγωγής υπηρεσιών επιχειρηματικού λογισμικού Softone, που προσβλέπει στην ανάπτυξή της στις χώρες της Νοτιονατολικής Ευρώπης.

Στο εξωτερικό δραστηριοποιούμαστε από το 2008 στην Πολωνία μέσω της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας Play, μια κίνηση που διαφοροποίησε το μέγεθος και το επιχειρηματικό μας εκτόπισμα, καθώς μιλάμε για τον δεύτερο μεγαλύτερο πάροχο στην αγορά. Επιπλέον, στην Πολωνία και στη Φινλανδία δραστηριοποιούμαστε και στον κλάδο του Fintech μέσω της Aasa, καινοτόμα εταιρεία χορήγησης καταναλωτικών δανείων με ιδιαίτερο τεχνολογικό sophistication.

– Ποιες επενδύσεις προγραμματίζει η Sunlight για φέτος και ποιοι είναι οι στόχοι;

– Eχουμε τη βάση μας στην Ξάνθη, όπου η Sunlight παράγει όλα τα προϊόντα της, αλλά ο στόχος μας είναι οι διεθνείς αγορές, εξ ου και η εταιρεία είναι κατά 98% εξαγωγική. Ενδεικτικά αναφέρω ότι το 2016 η ζήτηση για μπαταρίες Sunlight από το εξωτερικό αυξήθηκε κατά 60%. Αποσκοπούμε στην περαιτέρω διείσδυση της Sunlight στις αγορές της Αφρικής και της Ασίας, αλλά και στη δυναμική είσοδό της στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών. Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε στην αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών και συστημάτων με στόχο τη μεγιστοποίηση της παραγωγικής δυναμικής. Η Sunlight παρουσίασε αποτελέσματα-ρεκόρ το 2016, με τον τζίρο να αυξάνεται κατά 23% και να ανέρχεται σε 168,4 εκατ., αλλά και τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων να ξεπερνούν τα 17 εκατ. παρουσιάζοντας αύξηση κατά 29%. Το μεγαλύτερο ποσοστό του τζίρου της εταιρείας, ήτοι το 66%, αφορά στην αγορά των μπαταριών έλξης, δηλαδή των μπαταριών που χρησιμοποιούν οι εταιρείες logistics για τα περονοφόρα οχήματα. Φανταστείτε ότι η εταιρεία παράγει στην Ξάνθη μπαταρία που κατάφερε ήδη να κατακτήσει το 9% της παγκόσμιας αγοράς σε αυτή την κατηγορία και να ανταγωνίζεται επί ίσοις όροις κολοσσούς.

– Ποια είναι τα σχέδια για την Public;

– Τα Public καλύπτουν ήδη ένα πολύ μεγάλο εύρος της ελληνικής και της κυπριακής αγοράς με 47 και 4 καταστήματα, αντίστοιχα. Σύντομα ανοίγει νέο Public στο Κολωνάκι. Σε λίγο καιρό θα ανοίξει Public και στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», γεγονός που θεωρώ πως αποτελεί σημαντικό, συμβολικό και ουσιαστικό milestone λόγω της σημασίας που έχει ο τουρισμός στη χώρα μας. Αξίζει να αναφερθεί ότι το εγχείρημα της Public δημιούργησε την τελευταία πενταετία 750 θέσεις εργασίας.

– Στην Πολωνία είχε γίνει γνωστό πως κάποια στιγμή θέλατε να πουλήσετε την Play. Ποια είναι σήμερα τα πλάνα σας για αυτήν;

– Είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι από την Play, η οποία καταγράφει εντυπωσιακά αποτελέσματα. Το 2016 αύξησε τη βάση των πελατών της στα 14,41 εκατ. κατακτώντας μερίδιο αγοράς 26,3%. Στο ίδιο διάστημα, σημείωσε πωλήσεις αξίας 1,38 δισ. ευρώ και προσαρμοσμένα αποτελέσματα EBITDA ύψους 460 εκατ. Οι επιδόσεις της και οι αποδόσεις για τους μετόχους είναι παραπάνω από ικανοποιητικές. Αποτελεί τη μεγαλύτερη και πιο αποδοτική μας επένδυση. Ξέρετε, μερικές φορές η πορεία στον επιχειρηματικό στίβο αποδεικνύεται τελικά πολύ πιο θετική απ’ ό,τι αρχικά υπολογίζει κανείς. Φυσικά ισχύει και το αντίθετο. Επομένως θεωρούμε ως μέτοχοι της πλειοψηφίας με 50,3% της εταιρείας, πως το ενδεδειγμένο είναι να παραμείνουμε στην αγορά αυτή και να εξελίξουμε περαιτέρω την Play.

– Υπάρχουν νέοι τομείς που πιθανώς θα ενδιέφεραν τον όμιλο;

– Παραμένουμε προσηλωμένοι σε αυτό που γνωρίζουμε πολύ καλά και δεν είναι άλλο από τις τηλεπικοινωνίες, το εξειδικευμένο retail και φυσικά την παραγωγή συσσωρευτών ενέργειας. Η τεχνολογία όμως, πολλές φορές, μάς οδηγεί μέσα από την εξέλιξή της σε τομείς που είτε φυσικά γειτνιάζουν είτε συγκλίνουν με τους παραπάνω τομείς. Θεωρώντας την τεχνολογία παράγοντα προόδου, οτιδήποτε εξελιχθεί μέσω τεχνολογικής απλοποίησης θα μας βρει ως πιθανούς επενδυτές. Πιστεύουμε στα μεγάλα σχήματα, στις συνέργειες των μεγάλων σχημάτων και στα πλεονεκτήματα που αυτά φέρουν.