«Εφαρμόζουμε την απόφαση του ΣτΕ για τις παραγεγραμμένες χρήσεις»

«Εφαρμόζουμε την απόφαση του ΣτΕ για τις παραγεγραμμένες χρήσεις»

6' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι έλεγχοι της τελευταίας πενταετίας έχουν μεγαλύτερα αποτελέσματα για τα ταμεία του Δημοσίου αναφέρει στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κ» ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής, επισημαίνοντας ότι η εισπραξιμότητα φθάνει στο 47%, ενώ αντίθετα για τις παλαιές υποθέσεις κινείται κοντά στο 9%. Οπως λέει, όσο πιο πρόσφατοι είναι οι έλεγχοι τόσο μεγαλύτερη είναι η εισπραξιμότητα. Αναφερόμενος στις παραγραφόμενες χρήσεις τονίζει ότι η φορολογική διοίκηση οφείλει να σεβαστεί τις επιταγές του κράτους δικαίου και να εφαρμόσει την απόφαση του ΣτΕ, η οποία έκρινε αντισυνταγματική την πρακτική των παρατάσεων από την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών.

Ο κ. Πιτσιλής αποκαλύπτει ότι η φορολογική αρχή σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζεται προτάσεις για αλλαγή του συστήματος επιβολής των προστίμων και των προσαυξήσεων, ενώ αναφερόμενος στο λαθρεμπόριο καυσίμων τονίζει ότι ξεκίνησε η αξιοποίηση των στοιχείων από το ηλεκτρονικό σύστημα εισροών-εκροών. Ερωτηθείς για το εάν θα έβλεπε θετικά μια νέα ρύθμιση των 100 δόσεων για όλους του φορολογουμένους απαντά οι «δοσοποιήσεις» έχουν καλή εισπραξιμότητα, σημειώνοντας πάντως ότι η απόφαση για περισσότερες δόσεις είναι πολιτική.

Τέλος, μιλώντας για την αξιολόγηση των υπαλλήλων, θεωρεί ότι οι πολίτες που πασχίζουν για να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους περιμένουν την αξιοποίηση με τον καλύτερο δυνατό του ανθρώπινου δυναμικού

– Οι κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών, μισθών, ενοικίων κ.λπ. αυξάνονται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Θεωρείτε ότι οι φορολογούμενοι μπορούν να πληρώσουν και δεν το κάνουν;

– Η φορολογική διοίκηση εφαρμόζει τον νόμο. Και το έχω πει κατ’ επανάληψη, το κάνουμε με μηνιαία στοχοθεσία των περιπτώσεων για τις οποίες θα κινηθούμε με αναγκαστικά μέτρα. Ξεκινάμε κάθε μήνα από τα μεγαλύτερα και κατεβαίνουμε στα μικρότερα. Βέβαια, υπάρχουν και περιπτώσεις κάποιοι φορολογούμενοι να μην μπορούν να πληρώσουν και κάποιοι άλλοι να μη θέλουν. Εμείς οφείλουμε να λαμβάνουμε τα μέτρα που προβλέπει ο νόμος στις περιπτώσεις αυτές, χωρίς να έχουμε τη διακριτική ευχέρεια να μην τα εφαρμόζουμε. Αυτό που κάνουμε είναι να προτεραιοποιούμε τα μέτρα με βάση τη βαρύτητα της κάθε περίπτωσης και την πιθανολογούμενη εισπραξιμότητα. Πάντως, εξετάζουμε έναν εξορθολογισμό της διαδικασίας αυτής με στόχο να μη λαμβάνονται μέτρα άσκοπα.

– Τι εννοείτε άσκοπα;

– Εννοώ ότι πολλές φορές γίνονται με αυτοματισμό ενέργειες κατασχέσεων χωρίς αποτέλεσμα, χωρίς δηλαδή να υπάρχουν λογαριασμοί.

– Κρίνετε ότι μια νέα ρύθμιση για παράδειγμα των 100 δόσεων, θα μπορούσε να βοηθήσει ώστε να μειωθεί το τεράστιο ληξιπρόθεσμο χρέος των 97 δισ. ευρώ;

– Υπάρχει αυτή τη στιγμή ένα πλαίσιο για τις επιχειρήσεις που είναι βιώσιμες. Είναι το πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού, το οποίο παρέχει λύσεις δόσεων για τις περιπτώσεις αυτές. Εμείς από την πλευρά μας έχουμε δει ότι γενικά οι «δοσοποιήσεις» έχουν καλή εισπραξιμότητα. Πρέπει να δούμε πώς θα λειτουργήσει ο εξωδικαστικός συμβιβασμός και να αξιολογηθούν οι επιπτώσεις του. Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση για περισσότερες δόσεις είναι πολιτική.

– Εχουν ειπωθεί πολλά για τις παραγραφόμενες χρήσεις. Θα σας ρωτήσω, όμως, ποιες υποθέσεις έχουν μεγαλύτερη εισπραξιμότητα; Οι νεότερες ή οι παλαιές;

– Θα σας πω ότι η εισπραξιμότητα με βάση τα στοιχεία που έχουμε για τους ελέγχους της τελευταίας πενταετίας κινείται περίπου στο 47% ενώ, για ελέγχους που εκτείνονται πέραν της πενταετίας, η εισπραξιμότητα κινείται κοντά στο 9%. Αυτό είναι μια παρατήρηση που δείχνει ότι όσο πιο πρόσφατοι είναι οι έλεγχοι τόσο μεγαλύτερη είναι η εισπραξιμότητα. Και αυτό αποτυπώνει και ο νομοθέτης. Με το να κατευθύνει τους ελέγχους στις νεότερες χρήσεις.

– Με τις παραγραφόμενες χρήσεις τι σκέφτεστε να κάνετε;

– Οπως γνωρίζετε εκδόθηκε η απόφαση της ΑΑΔΕ για την προτεραιοποίηση των υποθέσεων. Η φορολογική διοίκηση οφείλει να σεβαστεί τις επιταγές του κράτους δικαίου και να εφαρμόσει την απόφαση του ΣτΕ. Σε αυτό τον προσανατολισμό εκδόθηκε και η απόφασή μας.

– Ενα από τα μεγάλα προβλήματα που δεν έχει αντιμετωπιστεί είναι το λαθρεμπόριο που συντελείται στα καύσιμα. Το σύστημα εισροών – εκροών λειτουργεί; Αξιοποιούνται τα στοιχεία;

– Τα δεδομένα έχουν αρχίσει και αξιοποιούνται, γίνονται στοχευμένοι έλεγχοι με βάση αυτά και, ταυτόχρονα, αποτυπώνονται επαναλαμβανόμενα χαρακτηριστικά παραβατικότητας που οδηγούν σε ειδικά κριτήρια ανάλυσης κινδύνου. Παράλληλα, με τα στοιχεία που αντλούμε από τα πρατήρια, τα οποία είναι συνδεδεμένα με τον κεντρικό server, βάσει των οποίων κάνουμε στοχευμένους ελέγχους, μέσω της ομάδας διοίκησης έργου αναπτύσσονται όλοι οι επιμέρους κρίκοι της εποπτείας του συνολικού συστήματος ροής του πετρελαίου, από τα διυλιστήρια έως τον τελικό καταναλωτή, που θα επιτρέψουν τον έλεγχο της συνολικής διακίνησης των καυσίμων.

– Θα υπάρξουν πρόσθετες δράσεις για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων;

– Ηδη, εφαρμόζεται από τις αρχές του χρόνου ένα ειδικό επιχειρησιακό σχέδιο για το λαθρεμπόριο καυσίμων, πάνω στο οποίο δουλεύουμε και αισιοδοξούμε ότι θα φέρει αποτελέσματα. Παράλληλα, είναι πολύ σημαντική η πλήρης στελέχωση του Συντονιστικού Επιχειρησιακού Κέντρου για το Λαθρεμπόριο, μέσω του οποίου θα πετύχουμε τον συντονισμό όλων των διωκτικών αρχών και θα αξιοποιούνται ακόμα καλύτερα και από κοινού οι διαθέσιμες πληροφορίες.

– Το τελευταίο διάστημα έχουν γραφτεί πολλά για τις καθυστερήσεις στην πληρωμή των υποχρεώσεων του Δημοσίου και εννοώ των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Εσείς είστε αρμόδιος για τις επιστροφές φόρων. Εχετε πιάσει τον στόχο;

– Εμείς συνολικά φέτος έχουμε πολύ καλά αποτελέσματα στο κομμάτι των επιστροφών. Εχουμε υπερβεί σε σημαντικό βαθμό τους στόχους του προϋπολογισμού και ειδικά για τον μήνα Σεπτέμβριο έχουμε δώσει εντολές σε όλο το δίκτυο των υπηρεσιών μας προκειμένου να αυξηθούν οι ρυθμοί και να ικανοποιήσουμε τις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει. Αλλά ακόμα και εάν δεν υπήρχε αυτή η υποχρέωση, για μας είναι πολύ σημαντικό να εκπληρώνουμε τις υποχρεώσεις μας προς τους φορολογουμένους.

Εξετάζονται αλλαγές σε πρόστιμα και προσαυξήσεις

– Υπήρξαν περιπτώσεις δικαστηρίων που ακύρωσαν επί της ουσίας τα «λουκέτα», επιτρέποντας στους ιδιοκτήτες καταστημάτων να ανοίξουν τις επιχειρήσεις τους σε διάστημα μικρότερο των 48 ωρών. Σας ενόχλησε;

– Δεν σχολιάζουμε δικαστικές αποφάσεις. Η γνώμη μου είναι ότι σύστημα των προστίμων και των κυρώσεων που έχει επιβληθεί είναι ένα ήπιο σύστημα το οποίο διαφοροποιείται με βάση την υποτροπή και που γενικά δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι ο επιχειρηματίας οδηγείται σε ανεπανόρθωτη βλάβη. Εμείς σχεδιάσαμε ένα σύστημα το οποίο προσβλέπει στη συμμόρφωση και στον παραδειγματισμό. Δεν θέλουμε την εξόντωση, θέλουμε τη συμμόρφωση. Υπήρξαν λίγες περιπτώσεις δικαστών που έκαναν δεκτά αιτήματα προσωρινών διαταγών, όπως προαναφέρατε, αλλά υπήρξαν και άλλες περιπτώσεις που αντίστοιχα αιτήματα δεν έγιναν δεκτά.

– Μετά τις αποφάσεις των δικαστηρίων στις περιπτώσεις που δικαιώθηκαν οι επιχειρηματίες ξανακάνατε έλεγχο;

– Το πρόγραμμα των ελέγχων λειτουργεί με βάση τα κριτήρια που έχουμε θέσει. Ωστόσο, φέτος επισκεφθήκαμε επιχειρήσεις παραπάνω από μία φορά, ακριβώς για να έχουν όλοι την αίσθηση ότι με έναν έλεγχο δεν τελείωσε η εποπτεία της αγοράς. Μπορεί να ελεγχθεί κάποιος ανά πάσα στιγμή και πρέπει να είναι συνεπής.

– Σκέφτεστε να προτείνετε αλλαγές στη νομοθεσία που διέπει τα πρόστιμα;

– Το θέμα των προστίμων και προσαυξήσεων μας απασχολεί ιδιαίτερα. Επεξεργαζόμαστε προτάσεις και εξετάζουμε συνολικά το πλαίσιο σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών.

– Οι συνδικαλιστές του υπουργείου Οικονομικών είναι αντίθετοι στο θέμα της αξιολόγησης, καλώντας μάλιστα τους υπαλλήλους να απέχουν από τη διαδικασία. Πώς θα αντιμετωπίσετε το πρόβλημα;

– Είναι δεδομένο ότι οι πολίτες που πασχίζουν για να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους περιμένουν από εμάς να αξιοποιούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους πόρους που διαθέτουμε. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να προχωρήσουμε σε ένα νέο σύστημα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο να βασίζεται στην αξιοκρατία, στη διαφάνεια και να δίνει ευκαιρίες στους εργαζομένους μας να εξελιχθούν επαγγελματικά από τη μία πλευρά και από την άλλη να ενισχύει εκείνους που το επιθυμούν και θέλουν και οι ίδιοι να προχωρήσουν. Και κυρίως να απαλλαγούμε από νοοτροπίες και πρακτικές του παρελθόντος. Η μεταρρύθμιση του συστήματος ανθρώπινου δυναμικού είναι ίσως η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στην σύγχρονη ιστορία της φορολογικής διοίκησης. Στόχος μας είναι στο τέλος αυτής της προσπάθειας να έχουμε πάει στην κυκλική αξιολόγηση, δηλαδή όχι μόνο στην αξιολόγηση του υφισταμένου από τον προϊστάμενο αλλά και την αντίστροφη, καθώς και την οριζόντια αξιολόγηση των συναδέλφων αλλά και τελικά την αυτοαξιολόγηση. Αυτό είναι βασική προϋπόθεση για να φτιάξουμε και ένα δίκαιο και σύγχρονο σύστημα αποδοχών, το οποίο δεν θα βασίζεται μόνο στα χρόνια υπηρεσίας και στα τυπικά προσόντα, αλλά θα συνυπολογίζει τις ευθύνες, τα καθήκοντα και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάζεται ο υπάλληλος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή