Οι μικροκομματικοί σκοποί και οι θεσμοί

Οι μικροκομματικοί σκοποί και οι θεσμοί

Κύριε διευθυντά

Πολλοί από τους θεσμούς που καθιερώνονται στο Σύνταγμα είτε δεν γίνονται σεβαστοί, κυρίως από τους πολιτικούς, αλλά και από τον λαό, είτε χρησιμοποιούνται για μικροκομματικούς σκοπούς, πολλές φορές αντίθετους και από τους λόγους για τους οποίους έχουν περιληφθεί στο Σύνταγμα.

1. Σκοπός της διαδικασίας εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι η εξασφάλιση όσο το δυνατόν ευρύτερης λαϊκής αποδοχής, είτε με την πλειοψηφία των τριών πέμπτων των βουλευτών, είτε εμμέσως με τη διάλυση της Βουλής και με τη λαϊκή ψήφο με εκλογές. Αντί γι’ αυτό, χρησιμοποιήθηκε η διαδικασία αυτή όχι για την εξασφάλιση ευρύτερης λαϊκής συναίνεσης, αλλά για την εξυπηρέτηση των μικροκομματικών σκοπιμοτήτων της αντιπολιτεύσεως που, κρίνοντας ότι την ευνοούν οι πρόωρες εκλογές, δεν πρότεινε δικό της υποψήφιο και έτσι επεδίωξε και επέτυχε τη διάλυση της Βουλής.

2. Ενώ το Σύνταγμα επιτρέπει τη διάλυση της Βουλής για ανανέωση της λαϊκής εντολής προκειμένου να αντιμετωπισθεί «εθνικό θέμα εξαιρετικής σημασίας» (άρθρο 41, παρ. 2), μετά το 1977 η Βουλή διαλύεται πάντα προώρως όταν κρίνει ο παντοδύναμος πρωθυπουργός ότι τον συμφέρει μικροκομματικώς η διεξαγωγή πρόωρων εκλογών με την επίκληση ανύπαρκτου εθνικού θέματος είτε και χωρίς καμία αναφορά σε παρόμοιο θέμα, ενώ για το κατ’ εξοχήν «εθνικό θέμα εξαιρετικής σημασίας» της συμφωνίας των Πρεσπών όχι μόνο δεν κρίνεται ότι υπάρχει εθνικό θέμα, αλλά γίνεται και λόγος να περάσει η συμφωνία χωρίς την πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, αλλά με απλή πλειοψηφία των παρόντων, δηλαδή χωρίς κοινοβουλευτική πλειοψηφία.

3. Ενώ το Σύνταγμα ορίζει ότι «Νομοσχέδιο ή πρόταση νόμου που περιέχει διατάξεις άσχετες με το κύριο αντικείμενό τους δεν εισάγεται για συζήτηση» (άρθρο 74, παρ. 5, εδ. 2), εισάγονται στη Βουλή και ψηφίζονται νόμοι με τόσες πολλές άσχετες και, μερικές φορές, αλληλοσυγκρουόμενες τροπολογίες, ώστε δεν μπορούν ούτε καν να διαβάσουν τα κείμενά τους οι βουλευτές που τους ψηφίζουν.

Οταν ένας πρωθυπουργός λέει ότι δεν υπάρχουν θεσμοί, αλλά ο λαός και όταν συστηματικά και κατ’ εξακολούθησιν παραβιάζονται σαφείς συνταγματικές διατάξεις από τους πολιτικούς, η περιφρόνηση των θεσμών και του Συντάγματος αρχίζει από την ηγεσία. Περνάει και στον λαό και έτσι βλέπουμε να χρησιμοποιείται, από οποιονδήποτε θέλει να αποφύγει τη στράτευση, η ευχέρεια που παρέχεται με την ερμηνευτική δήλωση της παραγράφου 6 του άρθρου 4 του Συντάγματος στους αντιρρησίες συνειδήσεως να μη φέρουν όπλα και την πολυνομία να δίνει πρόφαση για τη φοροδιαφυγή.

Ευαγγελος Ανδριανος

Επίτιμος αρεοπαγίτης

Καστόρειον Λακωνίας

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή