ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Η ικεσία του πατρός, ο νεκρώσιμος νόστος

i-ikesia-toy-patros-o-nekrosimos-nostos-2316844

Κύριε διευθυντά
Ακρως ενδιαφέρον το κείμενο του αγαπητού επιστολογράφου Γιώργου Σταραντζή (26/4/19), με τίτλο «Ο λόγος Εκείνου και η τυπολατρία», αναφερόμενο στο περιπαθές τροπάριο, «Δος μοι τούτον τον ξένον…» (αγνώστου υμνογράφου), που ψάλλεται την εσπέρα της Μεγάλης Παρασκευής. Ο μυστικός μαθητής του Ιησού, βουλευτής ευσχήμων Ιωσήφ, από Αριμαθαίας, πόλης της Παλαιστίνης, ΒΔ της αρχαίας Λύδης, έλαβε, κατ’ αίτησή του την άδεια από τον Πιλάτο να αποκαθηλώσει το σώμα του Διδασκάλου του από τον σταυρό, για να το κηδεύσει, όπερ και έπραξε, βοηθούμενος από τον Νικόδημο και το «Αχραντον Σώμα σινδόνι καθαρά ειλήσας και αρώμασι εν μνήματι καινώ κηδεύσας απέθετο». Ο συγκλονιστικός αυτός επιτάφιος ύμνος της βυζαντινής φιλολογίας μας παραπέμπει συνειρμικά και στον χώρο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, στην ιλιαδική ραψωδία Ω, στη σκηνή της ικεσίας του γέροντα Πριάμου στον Αχιλλέα, ο οποίος διασύρει και αικίζει βάναυσα το νεκρό φαίδιμο Εκτορα.

Ο μέγας Πρίαμος γονυκλινής, αγκαλιάζει με τα χέρια του τα γόνατα του Αχιλλέα και ασπάζεται τα φοβερά αντροφόνα χέρια, που του είχαν σκοτώσει τόσους γιους του. Εκθαμβοι από το εκπληκτικό τής παρουσίας του θεόμορφου Πριάμου, και χωρίς ψυχικές αντιδράσεις, ο Πηλείδης και οι σύντροφοί του θαυμάζουν τον ικέτη, κοιτάζοντας ο ένας τον άλλον. Η σκηνή είναι εξόχως δραματική και οδηγεί στη λύση με τον νεκρώσιμο νόστο του Εκτορα και την επίσημη ταφή του, επισφραγίζοντας έτσι το μεγαλειώδες έπος μ’ έναν αληθινό και ανώτερο ανθρωπισμό.

Αναστασιος Αγγ. Στεφος, δ.φ., Ειδικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων

i-ikesia-toy-patros-o-nekrosimos-nostos0
Ο τιτάνιος διαγκωνισμός τεκτονικών πλακών σε έναν αέναο χθόνιο χορό διαμόρφωσε το νυν ανάγλυφο της Γης με τα 361 εκατ. τ. χλμ. ωκεανών και θαλασσών και τα 149 εκατ. τ. χλμ. στεριάς. Η ηλικία της; Σύμφωνα με την επιστημονική ταυτότητα, 4,6 δισ. έτη. Εσχάτως λοιπόν, σταδιακά, άρχισε να απλώνεται το παζλ με τα κράτη αλλάζοντας συνεχώς μορφή, κυρίως λόγω πολέμων, μετακινήσεων πληθυσμών, ανακάλυψης νέων τόπων, αποικιοκρατιών, απελευθερωτικών αγώνων, κατάρρευσης αυτοκρατοριών, συνενώσεων και χωροταξικών διαζυγίων. Ιστορία και Γεωγραφία καταγράφουν χωρίς σταματημό τις συντεταγμένες της ανθρώπινης πορείας στον παγκόσμιο χάρτη. Στη φωτογραφία Μαορί της Νέας Ζηλανδίας, από τις πιο φιλικές κοινότητες, μακρινοί απόγονοι μεταναστών της Πολυνησίας, δοσμένοι ψυχή τε και σώματι στον παραδοσιακό χορό χάκα, εδώ στην πολεμική του έκφανση. Οι συμμαχικές δυνάμεις ήταν τυχερές που κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο (π.χ. Μάχη της Κρήτης) είχαν στο πλάι τους, και όχι απέναντι, τέτοιους άνδρες.