Κύριε διευθυντά
Η τελευταία απόφαση του υπουργού Χρ. Σπίρτζη να συνδέσει το ύψος των προστίμων με το εισόδημα των παραβατών, εκτός του ότι είναι καταφανώς αντισυνταγματική ως αντίθετη με την ίση μεταχείριση των πολιτών, είναι και εντελώς λανθασμένη, ως προς τα αποτελέσματα που ισχυρίζεται ότι θα επιφέρει. Η τάση κάποιου να οδηγεί παραβατικά δεν εξαρτάται από τον φόβο του για τις οικονομικές συνέπειες που θα έχει αλλά από την ιδιοσυγκρασία του. Τα ισχύοντα πρόστιμα είναι αρκετά «τσουχτερά», ώστε αν ίσχυε το πρώτο οι παραβάσεις θα είχαν ήδη μειωθεί δραστικά, αφού πλέον η συντριπτική πλειονότητα των οδηγών είναι φτωχοί.
Αντίθετα, εάν τα υπάρχοντα πρόστιμα μειωθούν για τους «φτωχούς», θα εντείνουν την παραβατικότητα και αυτών ακόμα που την έχουν περιορίσει από τον φόβο των προστίμων, ενώ η αύξησή τους για τους «πλούσιους» δεν πρόκειται να επηρεάσει εκείνους που έχουν τη δυνατότητα να τα πληρώνουν, ενώ ενδεχομένως θα τους οδηγήσει σε αύξηση της παραβατικότητας, σύμφωνα με την αρχή ότι μπορώ να πληρώνω, άρα μπορώ να παρανομώ και να ξεχωρίζω από τους άλλους. Είναι καταφανές ότι ο σκοπός του μέτρου δεν είναι ο περιορισμός των ατυχημάτων, αλλά η επιβάρυνση με ένα ακόμα εισπρακτικό μέτρο της μεσαίας τάξης των Ελλήνων, η υποβάθμιση και εξαφάνιση της οποίας είναι η φιλοσοφία του ΣΥΡΙΖΑ, αφού ως καθαρά εισπρακτικό μέσο θα αυξήσει την ύφεση και την περαιτέρω φτωχοποίηση των κατώτερων τάξεων, και ασφαλώς μόνο ανάπτυξη δεν θα επιφέρει.
Επισημαίνω ότι τα τελευταία έτη οι οδηγοί είναι εντελώς απροστάτευτοι ως προς την αυθαιρεσία και κατάχρηση εξουσίας των οργάνων της Τροχαίας, αφού έχει καταργηθεί η δυνατότητά τους να προσφεύγουν στα δικαστήρια, αλλά μόνο στους προϊσταμένους τους, οι οποίοι σχεδόν πάντοτε δικαιώνουν τους υφισταμένους τους. Θεωρώ απόλυτα επιβεβλημένο να επανέλθει η δυνατότητα των οδηγών να προσφεύγουν στα δικαστήρια, τουλάχιστον για το οικονομικό μέρος των προστίμων.
Είναι επίσης επιβεβλημένο να μη θεωρείται τροχαία παράβαση η μη χρήση ζώνης εκ μέρους του οδηγού, αφού αυτή κανένα κακό δεν προκαλεί στους άλλους, παρά, ενδεχομένως, μόνο στον ίδιο τον οδηγό. Αντίθετα η υποχρεωτική χρήση ζώνης, παρά τα ευεργετήματα που έχει σε πολλές περιπτώσεις, μπορεί να αποδειχθεί πολύ επικίνδυνη και θανατηφόρα σε πολλές άλλες, ιδιαίτερα κρίσιμες, όπως π.χ. η πτώση του αυτοκινήτου στη θάλασσα ή η εκδήλωση πυρκαγιάς (προσωπικά εάν φορούσα ζώνη, ως συνοδηγός, θα ήμουν τώρα μακαρίτης προ πολλών ετών).
Ιωαννης Γ. Κουλουρης, Δρ. Μηχ/γος Ηλ/γος ΕΜΠ, Αθήνα