Διαφάνεια έργων τότε και τώρα

Διαφάνεια έργων τότε και τώρα

Κύριε διευθυντά

Από το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο πληροφορηθήκαμε ότι το κόστος της κατασκευής των τριών οδικών αξόνων εκτοξεύτηκε στο 69%! Πώς όμως έγινε αυτό; Τι έφταιξε; Δεν μάθαμε. Μπορεί, είπαν, να έφταιξε ο κακός σχεδιασμός, μπορεί η πλημμελής επίβλεψη, μπορεί ο τρόπος που έγινε ο σχετικός διαγωνισμός… Πολλά τα «μπορεί». Ισως να είναι δικαιολογημένη η αύξηση, ίσως όχι. Εκείνο όμως που προκαλεί απορία, αλλά συνάμα και αγανάκτηση, είναι ο τρόπος που πληροφορηθήκαμε αυτό το γεγονός. Τόσο ασήμαντο θεώρησαν οι κύριοι αρμόδιοι το 69%, ώστε να μη μας το ανακοινώσουν και να το πληροφορηθούμε από τους ξένους;

Μου ήρθε στον νου ένα παρόμοιο γεγονός που είχε όμως διαφορετική διαχείριση και απόληξη: Πριν από περίπου 40-50 χρόνια, η Διεύθυνση Εργων του Γενικού Επιτελείου της Αεροπορίας ήταν επιφορτισμένη με τη μελέτη, δημοπράτηση και επίβλεψη της κατασκευής όλων των αεροδρομίων της Ελλάδος. Η εφαρμογή των κανόνων της τέχνης και της τεχνικής καθώς και η διαφάνεια για τα οικονομικά στοιχεία των έργων ήταν απόλυτη. Η όλη διαδικασία βρισκόταν υπό στενή παρακολούθηση τόσο από την κεντρική υπηρεσία, όσο και από τα επιτόπου γραφεία επιβλέψεως, έτσι διαπιστώθηκε εύκολα αλλά και ανακοινώθηκε αμέσως αρμοδίως ότι σε κάποιο έργο υπήρξε αύξηση της δαπάνης κατά 10%. (Και όχι κατά 69%.) Οι πάντες θορυβήθηκαν, και θεωρήθηκε ότι η πλημμελής μελέτη του έργου ήταν υπεύθυνη για την υπέρβαση. Σημειωτέον ότι για αυτή τη μελέτη είχαν ασχοληθεί πολλοί μηχανικοί διαφόρων ειδικοτήτων, αλλά ο κεντρικός μελετητής ήταν ο… υποφαινόμενος, που κλήθηκε αμέσως να προβεί σε έγγραφη απολογία. Τότε, όμως, εξήγησα ότι η αύξηση του κόστους ήταν φυσιολογική, καθώς στο αρχικό έργο είχε προστεθεί, με απευθείας ανάθεση (για λόγους επιχειρησιακού επείγοντος), ένα δεύτερο έργο, οπότε και η συνολική αύξηση της δαπάνης ήταν αναμενόμενη. Και η υπόθεση δεν είχε συνέχεια.

Συμπέρασμα: Τότε αναζητήθηκαν ευθύνες για μια υπέρβαση 10%. Σήμερα, για το 69% τι έγινε; Οπως είπε ο Κικέρων: «O tempora! O mores!»

Νικος Δυοβουνιωτης, Πολιτικός Μηχανικός, Κηφισια

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή