Οι άνω των 74 οδηγοί και οι «φωστήρες»

Οι άνω των 74 οδηγοί και οι «φωστήρες»

Κύριε διευθυντά

Από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κυκλοφόρησε ένα ενημερωτικό έντυπο που καθορίζει τη διαδικασία ανανέωσης άδειας οδήγησης σε άτομα ηλικίας άνω των 74 ετών. Πέρα από τη γνωμάτευση τεσσάρων ιατρών (παθολόγος, οφθαλμίατρος, ΩΡΛ και νευρολόγος) εισάγεται πρώτη φορά η υποχρέωση εξέτασης στην οδήγηση, όπως περίπου και για τους νέους υποψήφιους οδηγούς. Προφανώς, οι «σοφοί» εγκέφαλοι του υπουργείου έκριναν ότι με την επιτυχία στην εξέταση αυτή ο ηλικιωμένος οδηγός είναι πλέον ασφαλής, με αποτέλεσμα τη μείωση των οδικών ατυχημάτων. Σύμφωνα με το ενημερωτικό, πρέπει ο εξεταζόμενος να παρκάρει το αυτοκίνητο το πολύ με τέσσερις κινήσεις, να μη του σβήσει η μηχανή πάνω από μια φορά και να μη καβαλήσει το πεζοδρόμιο. Ανάλογες υποχρεώσεις καθορίζονται και για άλλες δοκιμασίες, όπως λ.χ. εκκίνηση σε ανηφόρα, να μη οπισθοχωρήσει το όχημα αν χρησιμοποιηθεί χειρόφρενο, ή να μη οπισθοχωρήσει πάνω από τόσο αν δεν χρησιμοποιηθεί χειρόφρενο.

Ολα αυτά φαντάζουν αστεία και εξωπραγματικά. Είναι δυνατόν ένας που οδηγεί πάνω από 50 χρόνια να μην μπορεί να αντεπεξέλθει επιτυχώς στις δοκιμασίες αυτές; Είναι γνωστό ότι τα περισσότερα ατυχήματα προέρχονται από νέους που αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες, το πρόβλημα με τους ηλικιωμένους είναι συνήθως ότι πηγαίνουν σιγά και εμποδίζονται οι «βιαστικοί». Θα έπρεπε οι ειδικοί του υπουργείου να γνωρίζουν ότι οι ηλικιωμένοι υστερούν κυρίως σε αντανακλαστικά και γι’ αυτό αρμόδιος είναι ο νευρολόγος. Και άλλα προβλήματα της τρίτης ηλικίας που επηρεάζουν την καλή οδήγηση, όπως λ.χ. μειωμένη προσοχή, σίγουρα δεν θα εμφανιστούν στη δοκιμασία, αφού ο εξεταζόμενος θα καταβάλλει ιδιαίτερη προσπάθεια. Επομένως είναι μια δοκιμασία που δεν προσφέρει τίποτα, απλώς ταλαιπωρεί τους ενδιαφερομένους.

Προφανώς κάθε μέτρο που βελτιώνει την οδική κυκλοφορία είναι καλοδεχούμενο, αρκεί να έχει μελετηθεί και να εγγυάται αποτελεσματικότητα. Φοβάμαι ότι το συγκεκριμένο μέτρο αποφασίστηκε για εντυπωσιασμό. Ενα μέτρο σαν αυτό, που βάζει σε ταλαιπωρία τους ηλικιωμένους οδηγούς, πρέπει να αποφασίζεται έπειτα από σοβαρή μελέτη. Οπωσδήποτε είναι απαραίτητο να ημερώνεται το κοινό, λ.χ., σε ποιες χώρες εφαρμόζεται κάτι ανάλογο, να δημοσιεύεται η θετική γνωμάτευση ειδικών, κ.λπ. Ευτυχώς, το μέτρο αυτό δεν έχει περάσει από τη Βουλή. Επομένως, καλείται το αρμόδιο υπηρεσιακό και πολιτικό προσωπικό να το μελετήσουν σε συνεργασία με τους ειδικούς. Είμαι βέβαιος ότι αν το θέμα ερευνηθεί σοβαρά, η ιδέα θα εγκαταλειφθεί.

Αλβερτος Μαϊσης, Συνταξιούχος ΔΕΗ

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή