ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Περί εκκλησιασμού και Θείας Κοινωνίας

peri-ekklisiasmoy-amp-nbsp-kai-theias-koinonias-2376356

Κύριε διευθυντά
Kατά την τέλεση της Θείας Λειτουργίας, ο Αρτος και ο Οίνος μετατρέπεται σε Σώμα και Αίμα Χριστού και μετά από αυτό, το περιεχόμενο του Αγίου Ποτηρίου δεν είναι πλέον ψωμί και κρασί, είναι ο ίδιος ο Χριστός Παρών σωματικώς, τον οποίον δεχόμαστε στο σώμα μας απηλλαγμένον «παντός μολυσμού σαρκός και αίματος». Συνεπώς είναι αδύνατον να μεταδοθεί διά της Θείας Κοινωνίας οποιοσδήποτε ιός ή μικρόβιο ή ακαθαρσία γιατί το Σώμα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, στο οποίο «κατοικεί άπαν το πλήρωμα της Θεότητος σωματικώς», είναι «Αχραντον και Αγευστον κηλίδος». Η Πίστη αυτή είναι δόγμα της Εκκλησίας μας. Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος επισημαίνει την αλήθεια αυτή της Πίστεώς μας, ότι είναι αδύνατη η παρουσία ιού ή μικροβίου στο περιεχόμενο του Αγίου Ποτηρίου, τη Θεία Κοινωνία, που είναι το Σώμα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Υπενθυμίζω ότι και ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής, για τον οποίον μερικοί είπαν ότι έρχεται σε αντίθεση με την Ιερά Σύνοδο, είπε για τη Θεία Κοινωνία, ότι «Η Ευχαριστία θα διανεμηθεί όπως συνήθως». Την Πίστη αυτή διετράνωσε και η ειδική λοιμωξιολόγος καθηγήτρια του Πανεπιστημίου κ. Ε. Γιαμαρέλλου που δήλωσε ότι λαμβάνει άφοβα τη Θεία Κοινωνία γιατί έχει απόλυτη πίστη ότι δεν υπάρχει κίνδυνος μεταδόσεως του ιού από αυτή. Η κ. Γιαμαρέλλου, λόγω της θέσεώς της και της ειδικότητάς της, έχει ιδιαίτερη ευθύνη απέναντι του κοινωνικού συνόλου και μιλάει ως επιστήμων και γι’ αυτό η δήλωση αυτή δεν είναι μόνο μία ομολογία Πίστεως, αλλά έχει και ιδιαίτερη επιστημονική βαρύτητα. Είναι σαν να βεβαιώνει ένας επιστήμων ότι ένα νερό δεν είναι μολυσμένο.

Διαφορετικό από το θέμα αυτό είναι το θέμα του εκκλησιασμού κατά τον οποίο μπορεί να γίνει μετάδοση του κορωνοϊού της επιδημίας, όχι λόγω της Θείας Μεταλήψεως, αλλά λόγω του συνωστισμού που είναι φυσικό να γίνεται στις εκκλησίες και γι’ αυτό πολύ σωστά απαγορεύθηκε ο εκκλησιασμός και όχι η Θεία Μετάληψη, η απαγόρευση της οποίας δεν μπορεί να γίνει και αν επιχειρηθεί, θα σημαίνει διωγμό της χριστιανικής πίστεως. Γι’ αυτό και η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, ενώ επισημαίνει ότι είναι αδύνατη η παρουσία ιού ή μικροβίου στο περιεχόμενο του Αγίου Ποτηρίου, τη Θεία Κοινωνία, κατά τα άλλα συνιστά στους πιστούς να συμμορφώνονται με όλα τα μέτρα που συμβουλεύει η επιστήμη και επιβάλλονται από τις αρμόδιες Αρχές. Και εμείς, με τη θέλησή μας και όχι καταναγκαζόμενοι, πρέπει να αποφεύγουμε να πάμε στην εκκλησία και να μεταλάβουμε κατά τις ημέρες του αποκλεισμού, γιατί έτσι εκδηλώνουμε την αγάπη μας προς τον πλησίον, αλλά και αφαιρούμε τις προφάσεις των εχθρών της Εκκλησίας οι οποίοι θα αρπάξουν την ευκαιρία να επιτεθούν εναντίον της και να την κατηγορήσουν ότι δεν εμποδίζει τη μετάδοση της ασθένειας, αν ο ιός μεταδοθεί από κάποιον που κοινώνησε λόγω του συνωστισμού όσων μπορεί να προσέλθουν ομαδικώς για τη Θεία Κοινωνία ή κατά σύμπτωση από άλλη αιτία, π.χ. γιατί αυτός που είχε μεταλάβει μολύνθηκε επειδή ήλθε κατόπιν ή πριν σε επαφή με φορέα του ιού.

Ευαγγελος Ανδριανος, Επίτιμος Αρεοπαγίτης, Καστόρειον Λακωνίας