ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Η «Τριανδρία» και η πινακίδα

Κύριε διευθυντά
Στη γωνία του δημοτικού κήπου απέναντι από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τη στρατιωτική λέσχη και το εμβληματικό για τη Θεσσαλονίκη καφενείο «Ντορέ», η δημοτική αρχή της πόλης τοποθέτησε κατατοπιστικό πίνακα με γραπτές πληροφορίες και φωτογραφίες εποχής για την ιστορική σημασία της τοποθεσίας αυτής, στην οποία συνήλθαν για πρώτη φορά οι τρεις άνδρες της περίφημης «Τριανδρίας» του Σεπτεμβρίου 1916, που, ακολούθως, στο πλαίσιο του «Κινήματος της Θεσσαλονίκης», σχημάτισαν την, αντίθετη εκείνης της Αθήνας, κυβέρνηση της Θεσσαλονίκης. Η όλη παρουσίαση των ιστορικών γεγονότων εκείνης της κρίσιμης για την Ελλάδα περιόδου γίνεται με ένα σύντομο κείμενο και τις επεξηγηματικές λεζάντες στα ελληνικά και τα αγγλικά, θα μπορούσε δε να θεωρηθεί ότι σέβεται την υποχρέωση της ιστορικής αμεροληψίας, αν έλειπαν τα εισαγωγικά μιας λέξης, μέσα στα οποία χώρεσαν όλες οι διαστάσεις του τραγικού για τη χώρα εθνικού διχασμού και όλες οι ιστορικές αμφισβητήσεις για τη μία ή την άλλη ερμηνεία των γεγονότων. Η λέξη εντός εισαγωγικών είναι η «ουδετερότητα». Αναφέρεται στη στάση της άλλης κυβέρνησης, της Ανακτορικής όπως χαρακτηρίζεται, των Αθηνών. Το αποτέλεσμα είναι άμεσο. Αποκαλύπτει ότι η δημοτική αρχή φρονεί τα της άλφα εκδοχής και συνεπώς «περιφρονεί» όσους δημότες της φρονούν τα της βήτα. Ηταν όμως αυτή η πρόθεσή της; Και τι θα γίνει αν σε επόμενες δημαιρεσίες εκλεγεί δημοτική αρχή φρονούσα τα αντίθετα; Θα ξηλώσει την πινακίδα και θα την αντικαταστήσει με άλλη που θα αναδεικνύει ως ιστορική αλήθεια τη δική της εκδοχή; Να γιατί χρειάζεται φρόνηση, και όχι περιφρόνηση όσων φρονούν τα αντίθετα, στον χειρισμό τέτοιων υποθέσεων. Δεύτερες σκέψεις των ευ φρονούντων της δημοτικής αρχής ίσως την οδηγήσουν στην απελευθέρωση της ουδετερότητας από τα εισαγωγικά της.

Γερασιμος Μιχαηλ Δωσσας, Θεσσαλονίκη