Ο άθλιος Αλιρρόθιος και μια αρχαία δίκη

Ο άθλιος Αλιρρόθιος και μια αρχαία δίκη

Κύριε διευθυντά

Η  αθώωση βιαστών στην Ισπανία («Καθημερινή» 2/11) επανέφερε στην επικαιρότητα το μέγα αυτό κοινωνικό θέμα. Αντί άλλου σχολίου θα ήθελα να αναφερθώ στο ιστορικό της πρώτης, ιστορικά, δίκης (μυθικής) που διεξήχθη στον Αρειο Πάγο. Ο γιος του Ποσειδώνα και της Ευρύτης, Αλιρρόθιος, βιάζει την κόρη του θεού Αρη και της Αγραύλου, Αλκίππη. Ο θεός Αρης σκοτώνει τον Αλιρρόθιο και ατιμάζει τον νεκρό, παραδίδοντας το σώμα του βορά στους γύπες και τους σκύλους. Ο Ποσειδώνας εγκαλεί τον Αρη ενώπιον του δικαστηρίου. Δικαστές οι θεοί και θεές, οι οποίοι επιλέγουν σαν τοποθεσία το πλάτωμα ενός βράχου δυτικά της Ακρόπολης και βόρεια της αγοράς, με άγνωστη τότε ονομασία.

Μετά τις απολογίες των δύο διαδίκων, οι δώδεκα δικαστές διά βοής αθωώνουν παμψηφεί τον Αρη, ο οποίος πριν αποχωρήσει απευθύνεται στον Ποσειδώνα με τα εξής απειλητικά λόγια: «Είθε και σε και άπαν το σον γένος Πόσειδον να ηδυνάμην να διατρυπήσω διά τούτου του δόρατός μου τοιούτω τρόπω» και συγχρόνως μπήγει με θυμό το δόρυ του στον βράχο. Εκτοτε ο βράχος αυτός φέρει το όνομα «Αρειος» εκ του θεού Αρη και «Πάγος» εκ του πήγνυμι (εμπήγω).

Σχολιάζοντας αυτή τη μυθική δίκη θα πρέπει να συμπεράνουμε ότι οι αρχαίοι θεωρώντας  τον βιασμό μέγιστο αδίκημα, τον τοποθετούν σαν αιτία της πρώτης δίκης της ιστορίας, με σκοπό να δικαιολογήσουν και την ονομασία του ανωτάτου δικαστηρίου.

Δεν θα πρέπει επίσης να αφήσουμε ασχολίαστη την ομόφωνη αθωωτική ψήφο της ολομέλειας αυτού του μυθικού δικαστηρίου, πιθανολογώντας ότι ελήφθη σοβαρά υπόψη.

Οχι μόνο το ελαφρυντικό της «εν βρασμώ ψυχής» όταν ο πατέρας πληροφορείται το συμβάν, αλλά και η προκλητική συμπεριφορά του Ποσειδώνα κατά τη διάρκεια της δίκης.

Ιδού πώς περιγράφει το γεγονός ο Απολλόδωρος (γ-14) «Αγραύλου μεν ουν και Αρεος Αλκίππη γίνεται. Ταύτην βιαζόμενος Αλιρρόθιος, ο Ποσειδώνος και νύμφης Ευρύτης, υπό Αρεος φωραθείς κτείνεται. Ποσειδών δε εν Αρείω Πάγω δικαζόντων των θεών, Αρει και απολύεται».

Ι.Κ. Γεωργιου, Καρδιολόγος

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή