Ο Στέφανος Δουσάν, ο Εβλιά Τσελεμπή κ.ά.

Ο Στέφανος Δουσάν, ο Εβλιά Τσελεμπή κ.ά.

Κύριε διευθυντά

Επιτρέψτε μου να αναφερθώ στο άρθρο του αξιότιμου συνεργάτη σας κ. Νίκου Μαραντζίδη, με τίτλο «Το ονοματολογικό και ο αναπόδραστος δρόμος», στο φύλλο της έγκριτης «Καθημερινής» σας της 17/6/2018. Θεωρώ εντελώς ατυχή τον αφορισμό του κ. Μαραντζίδη (απορώ και πώς τόλμησε να τον γράψει!) «όποιος εμποδίζει τη λύση παίζει… το παιχνίδι των αντιπάλων της Δύσης». Οχι! κ. Μαραντζίδη, δεν ανήκω στις «υποκριτικές ελίτ» (όπως γράφετε στο άρθρο σας) ούτε και η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών επίσης, που δεν δέχεται αυτή τη συμφωνία, δέχεται όμως το «ανήκομεν εις την Δύσιν (αλλά όχι να δίνουμε ακρίτως ό,τι μας ζητούν οι δυτικοί, για τους δικούς τους λόγους και συμφέροντα…) και θα ήθελε και λύσιν η οποία (Ναι!) θα έπρεπε να είχε δοθεί προ πολλού, αλλά ποιος φταίει γι’ αυτό; Μήπως η αδιαλλαξία των Σκοπιανών να μη θέλουν τροποποίηση του Συντάγματος, την εξάλειψη του αλυτρωτισμού κ.λπ.;

Είχα την ευκαιρία «εξ αφορμής» άλλου δημοσιεύματος του κ. Μαραντζίδη να γράψω ότι τον γνώρισα, το πρώτον, από το βιβλίο του «Δημοκρατικός Στρατός Ελλάδας» και από τα «Εμφύλια πάθη» που εξέδωσε με τον κ. Καλύβα και σχημάτισα την εντύπωση ότι παρουσιάζει αντικειμενική θεώρηση των πραγμάτων. Εκτοτε τον διαβάζω προσεκτικά στην «Καθημερινή». Εάν τελευταία, όπως διαπιστώνω, συμπορεύεται με την κυβέρνηση στον δρόμο των όποιων καταστροφικών αποφάσεών της, είναι δικαίωμά του, αλλά για να επανέλθω στο θέμα της συμφωνίας (όπου ο κ. Ζάεφ πέντε φορές αναφέρθηκε σε «Μακεδόνες» και είπε «μακεδονικός και ελληνικός λαός»), ερωτώ τον κ. Μαραντζίδη (γιατί πιστεύω ότι έχει διαβάσει περισσότερη ιστορία από μένα): Πού είδε γραμμένη στην ιστορία «Μακεδονική εθνότητα» την οποία δίνουμε τώρα εμείς στους Σκοπιανούς;

Θα μακρηγορήσω λίγο για να αναφέρω ενδεικτικώς μερικά ιστορικά ντοκουμέντα: 1) Στους βυζαντινούς χρόνους ο όρος Μακεδονία είχε απλώς γεωγραφική έννοια. 2) Ο Σέρβος Στέφανος Δουσάν στέφθηκε αυτοκράτορας Σέρβων, Ρωμαίων, Βουλγάρων και Αλβανών. Αν υπήρχε αυθύπαρκτη μακεδονική εθνότητα δεν θα είχε προστεθεί; 3) Στο Αγιον Ορος υπάρχουν μονές ελληνικές, σερβικές, βουλγαρικές, ρουμανικές και ρωσικές. Γιατί δεν υπάρχει και μία μακεδονική; 4) Στα χρόνια της τουρκικής διοικήσεως (περίπου 500) οι πληθυσμοί που κατοικούν στο γεωγραφικό διαμέρισμα Μακεδονία αναγράφονται ως: Ρουμή Γιουνάν (Ελληνες), Μπουλγκάρ (Βούλγαροι), Σερμπ (Σέρβοι), Ουλάχ (Βλάχοι), Ερμέν (Αρμένιοι), Γιαχουντί (Εβραίοι). Πουθενά δεν αναφέρεται ο όρος «Μακεντόν» ως υποδηλωτικό εθνότητος. 5) Ο Τούρκος περιηγητής Εβλιά Τσελεμπή το 1669 ταξίδεψε στη Μακεδονία και μίλησε με τους πληθυσμούς της: Τούρκους, Ρουμ (Ελληνες), Βούλγαρους, Αλβανούς. Δεν διέκρινε όμως καμία μακεδονική εθνότητα.

Δημητριος Κολετσος, Συγγραφέας – Λαογράφος

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή