ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

23% στην ιδιωτική εκπαίδευση

Κύριε διευθυντά
Είμαι εκπαιδευτικός. Δεν είχα καμία σχέση με την ιδιωτική εκπαίδευση. Aνησυχώ για τα σοβαρά προβλήματα που προκαλεί η για «δεύτερη φορά Αριστερά». Δόθηκε η μορφή ταξικού φόρου. Χτύπημα στα ψηλά εισοδήματα. Λαϊκίστικη αντιμετώπιση «ισοδυνάμων» οικονομικών προβλημάτων. 23% στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, στην ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση, στα φροντιστήρια.
Επιπόλαια και λανθασμένη απόφαση, γιατί η κατηγορία των φροντιστηρίων φανερώνει σαφή αδυναμία της δημόσιας εκπαίδευσης. Υστερεί η δημόσια στις μορφωτικές ανάγκες, τουλάχιστον του μέσου επιπέδου μαθητών. Δυσκολεύονται στα καθημερινά μαθήματα και κυρίως στην προετοιμασία για ανώτερα και ανώτατα ιδρύματα. Φταίει το σύστημα; Eχουν ευθύνη οι διδάσκοντες; Και το σύστημα και οι διδάσκοντες. Στην ανώτερη και ανωτάτη ιδιωτική εκπαίδευση καταφεύγουν όσοι δεν καταφέρνουν να εισαχθούν ή δεν καλύπτονται από τη δημόσια. Στην ιδιωτική, στοιχειώδη και μέση εκπαίδευση καταφεύγουν, υφιστάμενοι σοβαρές οικονομικές θυσίες, όσοι αμφισβητούν τη δημόσια εκπαίδευση. Χαρακτηρίζεται η δημόσια εκπαίδευση όλων των επιπέδων από αμφίβολη αποτελεσματικότητα, απεργίες, ελλιπή φοίτηση, τελικά, σοβαρή ανασφάλεια. Πολλοί καταφεύγουν στο εξωτερικό. Οι περισσότεροι δεν επιστρέφουν.

Σαφής και συνταγματική η υποχρέωση της πολιτείας να παρέχει δωρεάν την εκπαίδευση σε όλους τους Eλληνες πολίτες, αλλά και στους κοινοτικούς κατοίκους της ελληνικής επικράτειας, χωρίς διακρίσεις. Συνεπώς, δεδομένου ότι για τους φοιτώντες στα ιδιωτικά δεν δαπανά το κράτος, θα έπρεπε τουλάχιστον να μην επιβάλλει φόρους ή για κάθε μαθητή ιδιωτικού, για κάθε τάξη, να καταβάλλει στην οικογένεια το ισόποσο που δαπανά για κάθε μαθητή δημοσίων σχολείων. Τότε θα είχε κάποιο δικαίωμα να αναζητήσει και να επιβάλει τη φορολογία! Μήπως λοιπόν φτάσουμε, συνταγματικά, να χρηματοδοτούμε την ιδιωτική εκπαίδευση ή πρέπει να αναβαθμίσουμε ουσιαστικά τη δημόσια, ώστε να μη χρειάζεται η ιδιωτική; Δυστυχώς, η «για δεύτερη φορά Αριστερά» παρασύρεται από εύκολες, εκδικητικές, ατυχείς ιδεοληπτικές αγκυλώσεις, με φανερή την τάση της πρόκλησης, όχι μόνο γενικής καθοδικής ισότητας προς τη φτωχοποίηση, αλλά και την καταδίκη παιδευτικής αναβάθμισης και της «επάρατης αριστείας»!

Δημ. Γ. Σμυρλης – Συντ/χος λυκειάρχης

Η επίδραση της παιδείας στους λαούς

Κύριε διευθυντά
Εφέτος, η Πολιτεία απασχολημένη έντονα με την υφισταμένη πολιτική κρίση που έχει προκληθεί, συνεπεία της παρατεταμένης δημοσιονομικής πολιτικής (σύνολο μέτρων για τη διαχείριση των οικονομικών του Δημοσίου προς αντιμετώπιση των κρατικών και των άλλων κοινωνικών δαπανών), παραμέλησε… την εξασφάλιση της λειτουργίας δημοσίων σχολείων της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Επαίδευσης. Την 11η Σεπτεμβρίου 2015 (ημέρα ενάρξεως του νέου σχολικού έτους 2015-16) από τα δελτία ειδήσεων των ΜΜΕ (ΤV – Ρ/Δ.Σ.) και τα δημοσιεύματα του Τύπου, ο λαός μας πληροφορήθηκε ότι αρκετά σχολεία της χώρας μας (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια) δεν άνοιξαν και άλλα δεν είχαν όλο το προβλεπόμενο και απαραίτητο προσωπικό (νηπιαγωγούς, δασκάλους, καθηγητές), προσωπικό καθαριότητας, φύλακες κ.ά. για να λειτουργήσουν…

Σε κάποιο αριθμό σχολείων δεν έχουν, ακόμη, διανεμηθεί στους μαθητές όλα τα σχολικά βιβλία ή καθόλου;

Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρώ σκόπιμο και χρήσιμο να κάνω τις πιο κάτω υπομνήσεις και επισημάνσεις.

Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι το μέλλον κάθε ανθρώπου, αλλά και κάθε λαού εξαρτάται και από την εν γένει παιδεία που θα έχει λάβει από της παιδικής του ηλικίας μέχρι πέρατος του βίου του… Η σύγκριση ατόμων και λαών που έχουν τύχει σωστής ανατροφής και υψηλού επιπέδου παιδείας με άλλα άτομα και λαούς, αντιστοίχως, που τα έχουν στερηθεί είναι φανερή από τα αποτελέσματα προόδου, επιπέδου διαβίωσης και εν γένει πολιτισμού.

Παραθέτω, πιο κάτω, ρήσεις σοφών ανδρών (Ελλήνων και ξένων) προς επιβεβαίωση: α. «Της παιδείας οι μεν ρίζαι πικραί, οι δε καρποί γλυκείς». Αριστοτέλης.

β. «Η φτώχεια, η κακή ανατροφή και η αμάθεια οδηγούν τους ανθρώπους του λαού στο κακό». Ξενοφών.

γ. «Η εκπαίδευση των παιδιών είναι από τα πρώτα και απαραίτητα καθήκοντα των γονιών και της Πολιτείας». Αδ. Κοραής.

δ. «Η παιδεία κάνει τον λαόν εύκολο να οδηγηθεί αλλά δύσκολο να εξαπατηθεί, εύκολο να κυβερνηθεί, αλλά αδύνατο να υποδουλωθεί».
Broudham (Αγγλος ιστορικός του 19ου αιώνα).

ε. «Μάθηση χωρίς σκέψη είναι χαμένος κόπος. Σκέψη χωρίς μάθηση είναι κίνδυνος». Κομφούκιος (Κινέζος φιλόσοφος).

Τα συμπεράσματα, των αναγνωστών.

Μιχαηλ Κουβατσος – Υποστράτηγος ε.α. – Αθήνα

Bρισκόμαστε σε σύγχυση

Κύριε διευθυντά
Aκουσα τον κ. πρωθυπουργό στην ομιλία του στο Ιδρυμα Κλίντον στη Ν. Υόρκη να λέει ότι πρόκειται να δημιουργηθεί στην Ελλάδα σταθερό περιβάλλον, ελκυστικό για διεθνείς επενδυτές. Μάλλον οι λέξεις έχουν χάσει το νόημά τους σ’ αυτήν τη χώρα. Σταθερό περιβάλλον όταν κάθε τόσο αλλάζουν τα ονόματα και οι αρμοδιότητες των υπουργείων; Μίλησε στις ΗΠΑ, σε μια χώρα όπου το 1862 ο πρόεδρος Αβραάμ Λίνκολν δημιούργησε το υπουργείο Γεωργίας (Department of Agriculture, USDA), που αναμόρφωσε τον γεωργικό κλάδο στις ΗΠΑ, και ουδείς από τους 27 προέδρους που ακολούθησαν, Δημοκρατικούς ή Ρεπουμπλικανούς, άλλαξε το όνομα ή τις αρμοδιότητες του υπουργείου. Το υπουργείο Παιδείας ιδρύθηκε από τον πρόεδρο Τζίμι Κάρτερ τo 1980 και ουδείς το άλλαξε έκτοτε. Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον και διδακτικό να δει κάθε ενδιαφερόμενος στον ιστότοπο https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_federal_executive_departments ότι η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση των ΗΠΑ αποτελείται από τον πρόεδρο, τον αντιπρόεδρο και 15 υπουργούς (Secretaries) και ισάριθμους υφυπουργούς (Deputy Secretaries), σε αντίστοιχα υπουργεία τα οποία από το 1789, που ιδρύθηκε το πρώτο, δηλαδή σε 226 χρόνια, δεν έχουν υποστεί ουσιαστικές αλλαγές στην ονομασία τους και στις αρμοδιότητές τους.Στην Ελλάδα, στη διάρκεια των τελευταίων 182 χρόνων, έχουν ιδρυθεί/ μετονομαστεί/καταργηθεί 78 υπουργεία https://el.wikipedia.org/wiki/. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, η αλλαγή του τίτλου ενός υπουργείου δημιουργεί δαπάνες περίπου 800.000 € για επιγραφές, σφραγίδες κ.λπ. Πώς είναι δυνατόν να δημιουργηθεί σταθερό περιβάλλον όταν, σε διάστημα επτά μηνών, άλλαξαν πάλι ονόματα υπουργείων και μάλιστα από τους ίδιους κυβερνώντες. Oταν, ενώ μια Αμερική (320 εκατ. κατοίκων) διοικείται από 30μελές υπουργικό συμβούλιο, η Ελλάδα (11 εκατ. κατοίκων) χρειάζεται 46μελές υπουργικό συμβούλιο. Oταν, ενώ ο πρόεδρος Ομπάμα έχει επτά συμβούλους, στην ελληνική κυβέρνηση ουδείς γνωρίζει τον αριθμό των «δήθεν» συμβούλων του Μεγάρου Μαξίμου (δηλαδή του προέδρου, του αντιπροέδρου και πέντε νομίζω υπουργών Επικρατείας ή παρά τω Πρωθυπουργώ). Oταν ούτε τώρα που η χώρα βρίσκεται στο χείλος του κρημνού, μπορούμε να ομονοήσουμε, να προγραμματίσουμε και να χαράξουμε ένα σταθερό οργανόγραμμα διοίκησης της χώρας. Να αποφασιστεί διακομματικά μια σταθερή κυβερνητική δομή, που δεν θα αλλάζει την επομένη των εκλογών.

Τελειώνοντας, οφείλω να εκφράσω τη λύπη μου βλέποντας τον Ελληνα πρωθυπουργό να δηλώνει σε ένα διεθνές φόρουμ, όπου υποτίθεται απευθυνόταν σε διεθνείς επενδυτές, ότι στη χώρα μας χρειάζονται «γρηγορόσημα» και ακόμη χειρότερο, να μην καταλαβαίνει τι τον ρωτούν και να απαντά άλλα αντί άλλων. Είναι προφανές ότι η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας δεν είναι εφικτή μέσα σε λίγους μήνες και η αυτογνωσία είναι πολύτιμη αρετή.

Καλλιοπη Α. Ρουμπελακη – Αγγελακη – Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Κρήτης