ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Οι «μαύρες τρύπες» στο ν/σ για τα ΑΕΙ

oi-amp-laquo-mayres-trypes-amp-raquo-sto-n-s-gia-ta-aei-2196612

Κύριε διευθυντά

Σχετικά με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο για την Παιδεία, έχουμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα:
– Ο δοθείς χρόνος διαβούλευσης είναι εξαιρετικά βραχύς για νομοσχέδιο της σημασίας του προτεινομένου. Ιδιαίτερη δυσκολία θα συναντήσουν οι φορείς που αποφασίζουν συλλογικά, σε σημείο να αδρανοποιούνται.
– Γενικά, επαναφέρονται παλαιές συνταγές, αυτές που έφεραν την Παιδεία στη σημερινή ανεπίτρεπτη κατάσταση. Το αποτέλεσμα θα είναι περαιτέρω επιδείνωση.
– Επαναφέρεται το «άσυλον» που έχει προ πολλού παύσει να υπηρετεί την Παιδεία. Υπηρετεί ένα πλέγμα ανωμαλιών και παρανόμων πράξεων από μειοψηφίες και συνάμα εκθέτει τη χώρα, αφού η ύπαρξή του μπορεί να ερμηνευθεί μόνο από την υπάρχουσα εκτός πανεπιστημιακών χώρων λογοκρισία και ανελευθερία λόγου και έκφρασης, πράγμα ψευδές και υποτιμητικό για τη Δημοκρατία μας.
– Η επαναφορά της φοιτητικής συμμετοχής σε εκλογές οργάνων, αξιολογήσεις προσωπικού και άλλες διαδικασίες, μπορεί να δημιουργήσει φαινόμενα απαράδεκτης συναλλαγής, ψηφοθηρίας και αντιπαλότητας, προς ζημία της ομαλής λειτουργίας των ΑΕΙ.
– Η κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρύματος (Σ.Ι.), ενός επιτυχούς θεσμού στο εξωτερικό, θα στερήσει τα ΑΕΙ από κύρος, εμπειρία και θετική συμβολή στη στρατηγική αναπτύξεως των ιδρυμάτων, στην εξεύρεση πόρων, στην αξιοποίηση της περιουσίας των, στη διαφάνεια, τον έλεγχο νομιμότητος και την αξιοκρατία.
– Πολλά θέματα τα οποία απαιτούν έγκριση του υπουργού, και άλλα στα οποία άμεση θα είναι η υπουργική παρέμβαση, κλονίζουν τη στέρεη βάση αυτόνομης λειτουργίας των ΑΕΙ.
– Το προβλεπόμενο τριπλό σύστημα διαχείρισης των οικονομικών (Σύγκλητος για τον τακτικό προϋπολογισμό, ΕΛΚΕ για έξωθεν πόρους και εταιρεία διαχ/σης της περιουσίας) θα παρεμποδίζει την ορθολογική και συντονισμένη διαχείριση των οικονομικών του ιδρύματος.

Τα ανωτέρω αποτελούν μια εσπευσμένη καταγραφή θεμάτων που προοωνίζονται χειροτέρευση της σημερινής κατάστασης στα ΑΕΙ. Εάν υπήρχε χρόνος για πλέον ενδελεχή μελέτη του νομοσχεδίου, μάλλον θα προέκυπταν και άλλα αδύνατα και αρνητικά σημεία. Είναι πολύ απαισιόδοξο, ο τομέας της Παιδείας, από τον οποίο αναμένουμε την ανόρθωση και ανάταξη της χώρας, να δοκιμάζεται επί δεκαετίας, όταν μάλιστα υπάρχουν τα πρότυπα και οι λύσεις.

Οι Ακαδημαϊκοί
Ν. Ανδρουλακης, Κ. Βαγενας,
Γ. Κοντοπουλος, Στ. Κριμιζης,
Δ. Σκαρβελης, Λ. Χριστοφορου