ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Ας μιλήσουμε για την τιμή του ζύθου

grammata-anagnwstwn--3

Κύριε διευθυντά
Διάβασα με μεγάλο ενδιαφέρον το άρθρο του κ. Πάσχου Μανδραβέλη με τίτλο «Ακριβό μου ολιγοπώλιο» στην έγκριτη «Καθημερινή της Κυριακής» και νομίζω ότι θέτει ένα πολύ καίριο ερώτημα σε σχέση με τις στρεβλώσεις και τα «μυστήρια» που υπάρχουν στην ελληνική αγορά. Σ’ αυτόν τον διάλογο θα θέλαμε ως «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» να συμβάλουμε κι εμείς μέσα από την παράθεση κάποιων στοιχείων που αναδεικνύουν, θεωρούμε, την πραγματική διάσταση του προβλήματος. Οπως συνάγεται από τα στοιχεία, η μέση τιμή μπίρας όσον αφορά τους τιμοκαταλόγους της βιομηχανίας μειώθηκε το διάστημα 2008-2017 κατά 19%. Δυστυχώς, οι καταναλωτές στο αντίστοιχο διάστημα δεν μπόρεσαν να επωφεληθούν της πτώσης των τιμών, διότι η υπέρμετρη αύξηση των Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και ΦΠΑ –προσθετικά κατά 145%– οδήγησε σε συνολική αύξηση λιανικής τιμής κατά 21%.

Παράλληλα, συγκρίνοντας τις τιμές λιανικής στη φιάλη ½ λίτρου που αποτελεί μία από τις πιο δημοφιλείς συσκευασίες σε όλα τα κανάλια αγοράς, όπως είχα αναφέρει και σε συνέντευξή μου στην κυρία Μανιφάβα στην εφημερίδα σας στις 18 Μαρτίου, η τιμή στην ελληνική αγορά είναι η 6η υψηλότερη στην Ευρώπη, αλλά, αφαιρώντας την επίδραση των φόρων, πέφτει στη 17η θέση αντίστοιχα. Αρα οι ζυθοποιίες τιμολογούν αρκετά χαμηλά έστω κι αν η αγορά της Ελλάδας, λόγω μικρού μεγέθους –2η χαμηλότερη κατά κεφαλήν κατανάλωση στην Ευρώπη– και υψηλής εποχικότητας, έχει πολλά μειονεκτήματα ανταγωνιστικότητας. Θα ήθελα επίσης να αναφέρω ότι στο αντίστοιχο διάστημα η συνολική κερδοφορία του κλάδου μειώθηκε κατά 75%, ενώ η αντίστοιχη της εταιρείας μας πολύ περισσότερο, που σημαίνει ότι ο κλάδος ζημιώθηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό από την κρίση. Αν, λοιπόν, ένας κλάδος και ειδικά μία εταιρεία δεν συμβολίζουν ένα πεδίο μεγάλων και εύκολων κερδών είναι αυτός της Ζυθοποιίας. Κατά την ίδια περίοδο, από τους δημοσιευμένους ισολογισμούς μπορείτε να δείτε ότι οι μικρότερες εταιρείες αύξησαν τους τζίρους και την κερδοφορία τους, άρα οι αριθμοί τουλάχιστον δεν αποτυπώνουν πουθενά ένα δυσμενές πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς. Οσον αφορά, δε, τη διάρθρωση της αγοράς στην Ελλάδα, οποιαδήποτε συγκριτική ανάλυση θα έδειχνε ότι, με εξαίρεση ελάχιστες περιπτώσεις, όπως η Γερμανία, η δομή της αγοράς της Ελλάδας είναι αντίστοιχη με των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Είναι πολύ ανταγωνιστική όσον αφορά τις τιμές – αφαιρώντας την επίδραση της υπερφορολόγησης–, ενώ τα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι γεμάτα από μία τεράστια ποικιλία προϊόντων που συνεχώς εμπλουτίζεται, όπως και ο αριθμός των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο. Να είστε, δε, σίγουρος πως μια περαιτέρω ανάλυση των δεδομένων του κλάδου μπορεί να αναδείξει κάποιες «στρεβλώσεις ή μυστήρια» που δεν έχουν ακόμα συζητηθεί και που γίνεται προσπάθεια να καλυφθούν, με πολύ εύσχημο τρόπο.

Σεβόμενος απόλυτα την οικονομία του χώρου σας, δεν θα ήθελα να επεκταθώ παραπάνω αλλά σας βεβαιώνω πως η «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» θα είναι πάντα έτοιμη να συμμετάσχει σε ένα διάλογο και πρωτοβουλίες που θα έχουν θετικό αποτύπωμα στην ελληνική οικονομία και κατ’ επέκτασιν στους Ελληνες καταναλωτές.

Αλεξανδρος Δανιηλιδης, Διευθύνων σύμβουλος