Ερευνα, διάσωση, Αιγαίο και Τουρκία

Ερευνα, διάσωση, Αιγαίο και Τουρκία

Κύριε διευθυντά

Θα ήθελα να αναφερθώ σε άρθρο εκλεκτού αναγνώστη σας ο οποίος, αναφερόμενος σε ενδεχόμενη προσφυγή στη Χάγη προς επίλυση των τουρκικών απαιτήσεων, κατέταξε ως δευτερεύουσας σημασίας τα θέματα του εναέριου χώρου και έρευνας/διάσωσης.

Ως υπεύθυνος του τομέα αυτού στο ΓΕΑ κατά τη 12ετία 1978-1990, ας μου επιτραπεί να αναφερθώ και να τονίσω τη μέγιστη εθνική σπουδαιότητα των περιοχών εναέριας κυκλοφορίας (FIR) και έρευνας/διάσωσης(SAR) που οι Τούρκοι μάς αμφισβητούν.

Ο έλεγχος στο FIR της Αθήνας μάς ανατέθηκε με βάση περιοχικές συμφωνίες του ICAO το 1952 και 1958, με την παρουσία και συμφωνία των Τούρκων. Παρόμοια, καθιερώθηκε και η περιοχή για τον συντονισμό των επιχειρήσεων έρευνας/διάσωσης που συμπίπτει με το FIR σε εφαρμογή σύστασης του ICAO που περιέχεται στο παράρτημα 12 της σύβασης.

Η ανάθεση στην Αθήνα των περιοχών FIR και SAR δεν έγινε τυχαία αλλά σε πλήρη εφαρμογή του πρώτου άρθρου 1, της σύμβασης του ICAO που ορίζει: «Tα συμβαλλόμενα κράτη έχουν πλήρη και αποκλειστική κυριαρχία πάνω από το έδαφός τους και τα χωρικά τους ύδατα».

Oι Τούρκοι έχουν δηλώσει στον ICAO ότι δεν αναγνωρίζουν τα όρια των περιοχών FIR και SAR της Αθήνας και την αντίθεσή τους αυτή, ως γνωστόν, εκδηλώνουν με τις καθημερινές απροειδοποίητες εισόδους αεροσκαφών.

Η πρώτη τουρκική ενέργεια στο ΝΑΤΟ για την ανάληψη της ευθύνης του συντονισμού των επιχειρήσεων «έρευνας/διάσωσης περίπου στο μέσον του Αιγαίου έγινε το 1974, με αφορμή την κάκιστη απόφαση της τότε κυβέρνησης για την αποχώρηση της Ελλάδας από τη στρατιωτική δομή της συμμαχίας όπου επανήλθαμε με την ασαφή συμφωνία Rogers και τις συνομιλίες Ντάβου-Χέιγκ, προκειμένου να αρθεί το τουρκικό βέτο.

Το ΝΑΤΟ δέχτηκε ευνοϊκά την τουρκική πρόταση του 1974 και το θέμα τέθηκε προς έγκριση από τη σύσκεψη της ομάδας RCAG (Rescue Coordination Advisory Group) στο Παρίσι όπου, ευτυχώς, εκπροσωπηθήκαμε και, παρά τις επίμονες προσπάθειες του Βρετανού προέδρου, απορρίψαμε, χάρις, κυρίως, στις προσπάθειες και του Αμερικανού εκπροσώπου.

Κατά την κρίσιμη ανωτέρω δωδεκαετία δημιουργήθηκε, με πρωτοβουλία της ΥΠΑ και εκπροσώπους της ΥΠΑ του ΥΠΕΞ και του ΓΕΑ, μια επιτροπή, η ΕΑΝΕΧ, με σκοπό την αναχαίτιση των τουρκικών προσπαθειών προς τον ICAO. Παρά τις δυσοίωνες προοπτικές, οι έντονες τουρκικές προσπάθειες στον ICAO δεν τελεσφόρησαν. Η επιτροπή μας είχε να αντιπαρέλθει και το έντονο ανθελληνικό κλίμα της περιόδου εκείνης. Ο ICAO ως γνωστόν δυτικοκρατείται, ο δε τότε πρωθυπουργός (ένας άλλος χαρισματικός ηγέτης) έκανε ό,τι μπορούσε να στρέψει τον ICAO εναντίον μας. Εφθασε στο σημείο να δηλώσει μέσω του εκπροσώπου του ότι η πτήση των κορεατικών αερογραμμών καλώς καταρρίφθηκε από σοβιετικό μαχητικό διότι εκτελούσε κατασκοπεία! Αυτό διαψεύστηκε από τη Ρωσία μετέπειτα, που παραδέχτηκε ότι το αεροσκάφος καταρρίφθηκε εκ λάθους.

Εν κατακλείδι, τα ανωτέρω θέματα είναι εξίσου σοβαρά διότι, αμφισβητώντας οι Τούρκοι την αρμοδιότητά μας που αφορά την εναέρια κυκλοφορία και έρευνα/διάσωση στο FIR Αθηνών, αμφισβητούν ταυτόχρονα και την κυριαρχία μας στα ελληνικά νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.

Ραγγος Γεωργιος, Σμήναρχος (ε.α.), Αθήνα

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή