ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

«Στον αστερισμό του δωδεκάποντου»

Κύριε διευθυντά
Αν και δεν είμαι ορθοπεδικός, από τη σχολή θυμάμαι ότι τα ψηλοτάκουνα παπούτσια προξενούν αρκετή καταπόνηση στα άτομα που τα φορούν, συγκεκριμένα στην οσφύ γιατί το σώμα υποχρεώνεται σε λόρδωση, ενώ και στο άκρο πόδι δημιουργούνται επώδυνες παραμορφώσεις, όπως π.χ. το λεγόμενο «κότσι», αλλά και επιβάρυνση του μεταταρσίου. Και εξ ιδίας πείρας μπορώ να πω ότι είναι πολύ κουραστικά να τα φοράει κανείς, και ύστερα από λίγο θέλεις επειγόντως ή περίπου επειγόντως να καθίσεις, ή και να τα βγάλεις. Κατόπιν τούτου, θα μπορούσε να μου εξηγήσει κάποιος ποιος άνθρωπος θα ήθελε αυθορμήτως να φοράει τέτοια παπούτσια στη δουλειά του, κάθε μέρα; Πώς είναι δυνατόν όλες οι τηλεοπτικές παρουσιάστριες (δεν είμαι σίγουρη αν κάποια μου διαφεύγει, αν ναι, είναι η εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα) να φορούν από 10ποντο και πάνω, είτε σε ειδησεογραφικές είτε σε ψυχαγωγικές εκπομπές; Η κόρη μου μάλιστα μου λέει ότι είναι τουλάχιστον 12ποντα. Βλέπω καμιά φορά με στενοχώρια ορισμένες, όταν είναι όρθιες, να εναλλάσσουν το βάρος από το ένα πόδι στο άλλο, πάντα βέβαια με λόρδωση, αφού προφανώς είναι ανυπόφορο να σταθούν ακίνητες.

Αναρωτιέμαι, μια δημοσιογράφος στην τηλεόραση πρέπει να είναι και σέξι; Πρέπει όλες να υποχρεώνονται σε αυτό το dress code, 12ποντο-φουστα-μπλούζα ή φόρεμα και βαρύ μακιγιάζ; Το βρίσκω καταπιεστικό, και τουλάχιστον υποκριτικό, στην εποχή του ελληνικού #ΜeΤoo, να επιβάλλεται από τα κανάλια αυτό το στερεότυπο γυναικείας ας το πούμε ομορφιάς, που υποχρεώνει μια γυναίκα μαζί με τη δημοσιογραφική – επαγγελματική αξία, να φοράει και αυτή τη βιτρίνα που την προβάλλει ως σεξουαλική. Τι σχέση έχει αυτό με την επαγγελματική τους ανέλιξη; Για άλλη μια φορά, θα μπορούσε να πει κάποιος κυνικά, ότι μια γυναίκα πρέπει να δουλέψει διπλά από έναν άντρα για την ίδια επαγγελματική άνοδο και αναγνώριση και τρίδιπλα…

Θα μου πείτε, υπερβολές, είναι μόνο μια μικρή καταπίεση, χάριν της τηλεοπτικής εικόνας. Θα απαντούσα ότι η επίδραση αυτού του στερεοτύπου είναι μαζική, σε όλον τον πληθυσμό, αφού προβάλλεται παντού, όλες τις ώρες, ύπουλη, γιατί η εικόνα είναι πολύ δυνατή, και το τελικό αποτέλεσμα, που είναι η επιβολή και στα δύο φύλα αυτού του στερεοτύπου για τις γυναίκες σε έναν επαγγελματικό χώρο (σέξι αλλά και χαμηλών τόνων), πανίσχυρο και πολλαπλασιαστικό.