ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

COVID-19 και φρεγάτες

Κύριε διευθυντά
Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία, Δανία, Ισπανία, Ιταλία, Ολλανδία, ΗΠΑ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού για την προμήθεια νέων φρεγατών και την αναβάθμιση παλαιοτέρων. Υπολογίζεται ότι το πρόγραμμα μπορεί να φθάσει να κοστίσει μέχρι 5 δισ. ευρώ και να συμβάλει στην αναζωογόνηση της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας (αν τελικώς καταφέρει η κυβέρνηση να ξεφύγει από τον διοικητικό λήθαργο στον οποίο έχει περιέλθει η διαδικασία αποκρατικοποίησης των ναυπηγείων).

Χαρακτηριστικό των οκτώ χωρών που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον είναι ότι ανήκουν στο ΝΑΤΟ. Στις οκτώ προστέθηκε τελευταίως ένατη, εκτός ΝΑΤΟ. Η Νότιος Κορέα.

Το ύψος της δαπάνης έχει προκαλέσει εύλογο έντονο ενδιαφέρον. Διαβάζω αναλύσεις επί αναλύσεων ειδικών και λιγότερο ειδικών για τα προτερήματα της μιας ή της άλλης λύσης και ομολογώ ότι δεν με πείθουν. Εκτός από τις διάφορες προδιαγραφές υπεισέρχονται και σύνθετες σκέψεις στρατηγικής (το είδος των σκέψεων και επιχειρημάτων που εξάπτουν τις συζητήσεις στα μπαρ και στα καφενεία της χώρας).

Με το σημείωμά μου αυτό θέλω να εισηγηθώ ένα πρωτότυπο κριτήριο αποκλεισμού των πέντε από τους εννέα ενδιαφερόμενους. Με μόνο τέσσερις διαγωνιζόμενους έχω την ελπίδα ότι τα αρμόδια υπουργεία θα μπορέσουν να καταλήξουν στη βέλτιστη επιλογή σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα.

Το κριτήριό μου για τον αποκλεισμό μιας χώρας είναι ο αριθμός των νεκρών από COVID-19 ανά εκατομμύριο κατοίκους τον τελευταίο μήνα. Είμαστε σε εμπόλεμη κατάσταση εναντίον ενός ύπουλου και αόρατου εχθρού. Θέλουμε συνεταίρο στην άμυνά μας μια χώρα που απέδειξε ότι έχει το ανθρώπινο κεφάλαιο και τις οργανωτικές ικανότητες να αντιμετωπίσει τον αόρατο εχθρό.

Με αυτό το κριτήριο παραμένουν στον διαγωνισμό: η Βρετανία, η Δανία, η Ολλανδία και η Νότιος Κορέα.

Μπορεί να μην είναι ο πιο επιστημονικός τρόπος περιορισμού του αριθμού (shortlist) των υποψηφίων. Είναι όμως γρήγορος και αδιάβλητος. Οι αποκλειόμενες χώρες, ενώ δεν θα έχουν την πρωτοκαθεδρία, θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στον εξοπλισμό των πλοίων.