Και μετά το Πάσχα, ώρες ενδοσκόπησης

Και μετά το Πάσχα, ώρες ενδοσκόπησης

Κύριε διευθυντά 
Πέρασε και αυτό το Πάσχα, όπως λέει και το όνομά του, Πάσχα = πέρασμα. Αλλά το Πάσχα έπαψε προ πολλού να είναι η Λαμπρή. Η Λαμπρή των Ελλήνων, και σ’ αυτό δεν φταίει μόνον ο κορωνοϊός. Ηθη και έθιμα λησμονήθηκαν, οι άνθρωποι έχουν αποκοπεί από τις ρίζες τους και δεν ξέρουν πώς γιορτάζεται το Πάσχα. Δεν είναι μόνον το ψήσιμο του οβελία και οι ευχές από συνήθεια. 

Κάποτε, σ’ αυτόν εδώ τον τόπο, οι γιορτές άρχιζαν από του Λαζάρου. Τα κορίτσια γυρνούσαν τα σπίτια, από πόρτα σε πόρτα, κρατώντας μια χεριά άνθη του αγρού και ένα σταυρό πλεγμένο επίσης από άνθη και τραγουδούσαν τον Λάζαρο. «Ηρθε ο Λάζαρος, ήρθαν τα Βάγια, ήρθε ο έρωντας της κορασίδας». 

Η Ανάσταση γινόταν πρωί – να μη χαλάμε και τον ύπνο μας… Ψήνονταν τα αρνιά στον λάκκο ανά γειτονιές και με τις κληματόβεργες για να είναι πιο νόστιμα. Ποιος νοικοκύρης έχει το καλύτερο κρασί, ποια νοικοκυρά την καλύτερη πίτα, ενώ τραγουδούσαν και χόρευαν. Το απόγευμα «Της Αγάπης», μετά τη Θεία Λειτουργία, γινόταν ο μεγάλος χορός «στο Γενικό», φορώντας ο καθένας και η καθεμιά προγονικές φορεσιές, όσοι διατηρούσαν. 
Τη Δευτέρα τραγουδούσαν και χόρευαν την «Αντρειωμένη» που κατέβηκε, λέει, στον Αδη και πάλεψε με τον Χάροντα για να φέρει πίσω τον αγαπημένο. Στίχοι συγκλονιστικοί και ο χορός μοναδικός, ήχος και βήματα ήταν μόνο για εκείνη τη μέρα.

Φυσικά, η «Αντρειωμένη» δεν είχε ιδέα για την Περσεφόνη και τον Διγενή, αλλά η έκρηξη των συναισθημάτων που φέρνει η άνοιξη ήταν η ίδια η Κάθοδος στον Αδη και η καθαίρεσή του με την Ανάσταση πάντα συνυπήρχαν και συγκινούσαν τις καρδιές του ποιητή λαού, που γιόρταζε με χορούς και με τραγούδια, μέχρι που υπέκυψε στο έντεχνο, το έτοιμο, έπαψε τότε να είναι δημιουργός και έγινε καταναλωτής. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή