ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Η ιστορία, οι διαδρομές της φυλής των Ρομά

Κύριε διευθυντά 
Στο ένθετο Τέχνες και Γράμματα της «Καθημερινής» της Κυριακής (31/10) διάβασα και το άρθρο του αξιόλογου αρθρογράφου και συνεργάτη σας Παντελή Μπουκάλα. Το θέμα αναφέρεται στους Ρομά, προς τους οποίους η ελληνική κοινωνία μεροληπτεί και τους αδικεί κατάφωρα. Αυτό που θα ήθελα να πω στον κατά τα άλλα στοχαστή δημοσιογράφο είναι ότι δεν είναι όλα άσπρα-μαύρα. Υπάρχει και κάτι άλλο. Ο κ. Π.Μ. υποστηρίζει ότι η ελληνική κοινωνία τρέφει κάποια ξεχωριστή εμπάθεια εναντίον των Ρομά και τους στιγματίζει στα ΜΜΕ, κάτι που δεν κάνει με άλλες φυλές όπως λ.χ. με τους Ελληνες Αρβανίτες, με τους Ελληνόβλαχους, με τους Σαρακατσαναίους, τους Μουσουλμάνους ή τους Εβραίους. Ολοι αυτοί που αναφέρει ο κ. Μπουκάλας προσαρμόστηκαν και ο ελληνικός λαός τους αγκάλιασε και τους δέχτηκε, και αποτελούν ισότιμα μέλη της ελληνικής κοινωνίας. Ακόμα και οι Αλβανοί που ήρθαν την τελευταία 30ετία εργάστηκαν, πρόκοψαν, σήμερα είναι νοικοκυραίοι και τα παιδιά τους Ελληνόπουλα, πρόθυμα να κρατήσουν και την ελληνική σημαία. Αντίθετα, οι Ρομά στην Ελλάδα ζουν εδώ και αιώνες και μας ήρθαν μέσω Τουρκίας από την Αίγυπτο, εξ ου και γύφτοι (Αιγύπτιοι – γύφτοι), μια λέξη παρεξηγημένη σε αντίθεση με τους ίδιους που την έχουν εντάξει στα τραγούδια τους.

Για την ιστορία αναφέρουμε ότι οι πρώτοι Ρομά εμφανίστηκαν επί βυζαντινής ακόμα αυτοκρατορίας, προερχόμενοι από την Ινδία από την κάστα των παρίων. Γι’ αυτό θα πάρουν το όνομα «Αθίγγανοι», δηλαδή ανέγγιχτοι. Μέσω του Βυζαντίου θα περάσουν στην υπόλοιπη Ευρώπη και από κει πέραν του Ατλαντικού. Πρόκειται για ξεχωριστή φυλή με ξεχωριστό ταλέντο στον χώρο της μουσικής και όχι μόνο, γνωστά τα τσιγγάνικα βιολιά των Ούγγρων Ρομά, το φλαμένγκο στην Ισπανία, αλλά και στη δική μας μουσική παράδοση πρωταγωνιστούν ως μουσικοί αλλά και αοιδοί. Ενδεικτικά αναφέρω τον Κώστα Χατζή, τον αείμνηστο Μανώλη Αγγελόπουλο κ.ά. 

Ρομά που προσαρμόστηκαν, όπως αυτοί της Αγίας Βαρβάρας ή στην περιοχή της Ηλείας, έχουν ενσωματωθεί πλήρως στην υπόλοιπη κοινωνία. Σήμερα, ειδικά ευρωπαϊκά προγράμματα, λαμβάνοντας υπόψη και τις ιδιαιτερότητες, διαθέτουν κονδύλια εάν θέλουν οι Ρομά να ενταχθούν στην υπόλοιπη κοινωνία ως ισότιμα μέλη. Με όλες αυτές τις παροχές, όσοι Ρομά παραμένουν περιθωριακοί είναι καθαρά δική τους επιλογή και όχι της πολιτείας. Δεν νομίζω ότι το Ζεφύρι τιμά τους υπόλοιπους νοικοκυραίους και νομιμόφρονες Ρομά, που λειτουργεί κράτος μέσα στο κράτος στην πρωτεύουσα και υποθάλπει παντός είδους εγκληματικά στοιχεία.