Οι κωδωνοκρουσίες και η πολιορκία

Οι κωδωνοκρουσίες και η πολιορκία

Κύριε διευθυντά
Εξαιρετικά ενδιαφέρον το κείμενο, «Ενας Λευκαδίτης γιατρός στο πολιορκούμενο Μεσολόγγι» (Υποθέσεις, «Η Καθημερινή», 3/4/22), του διακεκριμένου επιφυλλιδογράφου σας και εκλεκτού συνεργάτη Παντελή Μπουκάλα, κριτικού λογοτεχνίας και ποιητή, καταγόμενου από την περιοχή του Μεσολογγίου.
Στις σημαντικές πληροφορίες των ιστοριογράφων που παρέχονται για τις πολιορκίες της Ιεράς Πόλης έως την ηρωική έξοδο του 1826, θα ήθελα να προσθέσω και μια άλλη ιστορική πηγή. Στην πρώτη πολιορκία του 1822 οι Τούρκοι σχεδίαζαν να επιτεθούν τη νύκτα των Χριστουγέννων, όταν οι Ελληνες θα βρίσκονταν στις εκκλησίες και η αντίσταση θα ήταν αδύναμη. Η φρουρά, όμως, είχε ειδοποιηθεί για το σχέδιο και απέκρουσε τα τουρκοαλβανικά τάγματα. Το σχέδιο, που είχε οργανώσει ο Ομέρ Βρυώνης, προδόθηκε από τον Γιάννη Γούναρη, κυνηγό του Βρυώνη, στον γραμματέα του στρατηγού Δημ. Μακρή, και όλοι οι αγωνιστές ήταν στη θέση τους, αν και οι κωδωνοκρουσίες των εκκλησιών έδιναν την εντύπωση ότι οι πολιορκούμενοι ήταν όλοι στους ναούς. 

Ετσι, όταν στις τρεις το πρωί οι Τούρκοι επιτέθηκαν, οι ευρισκόμενοι στους προμαχώνες Μεσολογγίτες τους απέκρουσαν. Η νίκη ήταν υπέρ των Ελλήνων! Ποιητική παρουσίαση των γεγονότων έχουμε στον «Υμνον εις την Ελευθερίαν» του Διον. Σολωμού (στροφές 88-93), …Πήγες εις το Μεσολόγγι / την ημέρα του Χριστού / μέρα που άνθησαν οι λόγγοι / για το τέκνο του Θεού. (88). Ο Γούναρης θυσίασε τη γυναίκα και τα παιδιά του, που κρατούσαν ομήρους οι Τούρκοι στα Γιάννενα. Ο Γούναρης διασωθείς έζησε την υπόλοιπη ζωή του, ως μοναχός, στο μοναστήρι της Αγίας Ελεούσης, λίγο έξω από το Μεσολόγγι, προσφέροντας νερό στους διαβάτες.

Ο Ηλείος πεζογράφος Ανδρέας Καρκαβίτσας παρουσιάζει το θέμα στο ιστορικό του διήγημα «Η θυσία». Ενα πεζογράφημα που είχε ανθολογηθεί παλαιότερα, κατά διαστήματα, από το 1919 ώς το 1975, στα Νεοελληνικά Αναγνώσματα του Γυμνασίου, στην ενότητα Ιστορικά πατριωτικά διηγήματα. Από την «νεωτέραν εθνικήν ζωήν, και την περίοδον του ιερού αγώνος». Ενα συγκλονιστικό διήγημα που το διδαχθήκαμε οι παλαιότεροι ως μαθητές και το διδάξαμε αργότερα ως καθηγητές. (Βλ. Πτυχές της Εξόδου του Μεσολογγίου, Φίλοι του Μουσείου Δροσίνη, αρθμ. 30, Κηφισιά 2015).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή