Περί σχιζομένης φρενός και ασώματης ψυχής 

Περί σχιζομένης φρενός και ασώματης ψυχής 

Κύριε διευθυντά
Ο αξιότιμος ψυχίατρος κ. Αλέξανδρος Χαϊδεμένος γράφει: «Η λέξη “σχιζοφρένεια” είναι σύνθετη και προέρχεται από τις αρχαίες ελληνικές λέξεις “σχίζειν” (διαχωρισμός) και “φρένα” (λογική, μυαλό). Χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει μια ψυχιατρική διαταραχή η οποία ανήκει στην ομάδα των ψυχώσεων» («Καθημερινή», 15.1.2023).

Επιτρέψτε μου να ξεκαθαρίσω το τοπίο από κάποια ορολογικά-φρασεολογικά «χαμόκλαδα» που σωρεύτηκαν κάτω από το δέντρο της Επιστήμης.
Οι αρχαίοι Ελληνες –μέχρι και επί των ημερών τού διαπρεπούς ιατρού Γαληνού (129-200 μ.Χ. περ.)– ουδέποτε μίλησαν για «σχιζομένη φρην». Ο όρος «σχιζοφρένεια» επινοήθηκε από τον Ελβετό ψυχίατρο Eugen Bleuler (1857-1939). Από τις πολλές σημασίες της λέξης «φρην» (της «φρενός»), δεν γνωρίζω ποια επέλεξε ο Bleuler για να συνθέσει τον εν λόγω όρο. Ισως αυτή που απαντά στον Αισχύλο: «φρένες διάστροφοι» (Προμηθεύς δεσμώτης, 673). 

Οπως και να έχει το πράγμα, δεδομένου ότι η σχιζοφρένεια προκαλείται από εγκεφαλική δυσλειτουργία ή διαταραχή –η Επιστήμη μιλάει για νευροαναπτυξιακή διαταραχή–, δεν μπορούμε να μιλάμε για «ψυχιατρική διαταραχή» διότι η άυλη ψυχή δεν ταυτίζεται με τον εγκέφαλο. Ούτε για «αντιψυχωτικά φάρμακα» (ή «ψυχοφάρμακα») μπορούμε να μιλάμε διότι η χημική ουσία του φαρμάκου δεν μειγνύεται με την ασώματη ψυχή. Ο Σέξτος Εμπειρικός το έθεσε ορθά: «το ασώματον ουδενός δύναται θιγείν ουδέ υπό τινος θιχθήναι» («Προς λογικούς», 9.435). 

Αλλά και ο Αριστοτέλης το ξεκαθαρίζει, λέγοντας: «ψυχή εστιν εντελέχεια … σώματος φυσικού δυνάμει ζωήν έχοντος» (Περί ψυχής, 412a 27). Συνεπώς, είναι στόχος ανεπίτευκτος ο εντοπισμός της ψυχής όχι μόνο στο γονιμοποιημένο ωάριο (το «δυνάμει» άνθρωπος) αλλά και στα 80 δισεκατομμύρια (περίπου) των νευρώνων του εγκεφάλου. 

Κατακλείδα: Αν η ψυχή είναι άυλη, η αϋλία δεν νοσεί. Επειδή όμως η λέξη «ψυχή» εμφανίζεται, ως πρωτόθεμα, σε πολλούς σύνθετους επιστημονικούς όρους, «ψυχανεμίζομαι» τον αντίλογο: 
«Μα, αγαπητέ μου, έχουμε ψυχολόγους, ψυχίατρους και ψυχαναλυτές, έχουμε ψυχιατρικές κλινικές και ψυχιατρικά νοσοκομεία. Εχουμε και ψυχοφάρμακα (όχι εγκεφαλοφάρμακα). Πώς λοιπόν μπορούν όλ’ αυτά να υπάρχουν, αν η ψυχή δεν νοσεί;»
Ναι, έχουμε όλ’ αυτά διότι κάποιες ορολογικές-φρασεολογικές συνήθειες είναι αργοθάνατες και κάποιες άλλες αρνούνται να πεθάνουν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή