Κύριε διευθυντά
Με αφορμή δημοσίευση επιστολής του αναγνώστη της εφημερίδας σας Α.Π. υπό τον τίτλο «Αλήθεια, πόσο e είναι ο e-ΕΦΚΑ;», επιθυμώ να απαντήσω στο ενδιαφέρον ερώτημα που τέθηκε, με στοιχεία που σχετίζονται με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Φορέα:
Η μετάβαση από τον ΕΦΚΑ στον e-ΕΦΚΑ ήταν ένα από τα δυσκολότερα εγχειρήματα και εξακολουθεί να είναι μία από τις πιο σημαντικές προκλήσεις για την ελληνική δημόσια διοίκηση. Η διαδρομή που έχει διανύσει ο φορέας από το 2019 έως σήμερα, αποτελεί κατά τη γνώμη μου «επίτευγμα ιστορικής σημασίας» για το ελληνικό κράτος.
Ο e-ΕΦΚΑ στελεχώνεται από σχεδόν 7.000 υπαλλήλους (προερχόμενους από 30 και πλέον διαφορετικά τέως ταμεία και τα επικουρικά τους), διαθέτει περισσότερα από 150 φυσικά υποκαταστήματα στην ελληνική επικράτεια και μεριμνά για το σύνολο σχεδόν του πληθυσμού της χώρας, είτε πρόκειται για ενεργούς ασφαλισμένους είτε για συνταξιούχους.
Από το 2017 που δημιουργήθηκε, έως το 2019 που ξεκίνησε η πραγματική ενοποίηση των τ. Ταμείων, δεν είχε γίνει σχεδόν τίποτα από την τότε κυβέρνηση και τις διοικήσεις του Φορέα. Ο ΕΦΚΑ ήταν ενοποιημένος μόνο στα χαρτιά. Στην πραγματικότητα ήταν ένας κατακερματισμένος γίγαντας, σε πλήρη αποδιοργάνωση, χωρίς διαδικασίες, χωρίς οργανόγραμμα, χωρίς αρχή, μέση και τέλος. Το 2019, η νεοεκλεγείσα τότε κυβέρνηση παρέλαβε το απόλυτο χάος, με «παρακαταθήκη» 1.058.000 εκκρεμείς συντάξεις και ασφαλιστικές υποθέσεις. Ο ΕΦΚΑ χρωστούσε σχεδόν 600 εκατ. ευρώ στους Ελληνες πολίτες και στην πραγματικότητα δεν λειτουργούσε σωστά απολύτως τίποτα.
Αμέσως, ξεκίνησε ένας αγώνας δρόμου συμμαζέματος, αναδιοργάνωσης και μεταρρύθμισης με τον Φορέα σε πλήρη λειτουργία. Κληθήκαμε να κάνουμε πράξη την ουσιαστική ενοποίηση των 30 και πλέον ασφαλιστικών ταμείων, να κλείσουμε εκκρεμότητες προς τους πολίτες, να διαχειριστούμε κρίσεις και ταυτόχρονα να μεταρρυθμίσουμε τον Φορέα χωρίς να επιβαρύνουμε την καθημερινή λειτουργία του.
Σε μόλις 48 μήνες (2019-2023) έγιναν μεταρρυθμίσεις που δεν είχαν γίνει σε 25 χρόνια σε όλα τα τέως ταμεία κοινωνικής ασφάλισης μαζί. Με μια σειρά από πολιτικές που υλοποιήθηκαν και με σύγχρονα εργαλεία διοίκησης που εφαρμόστηκαν αναδιοργανώσαμε και εκσυγχρονίσαμε τον Φορέα.
Οι εκκρεμείς συνταξιοδοτικές, ασφαλιστικές και οικονομικές υποθέσεις από 1.058.000 το 2019, μετατράπηκαν σε πληρωμές σχεδόν 700.000 συντάξεων και 358.000 επιδομάτων και άλλων παροχών. Σήμερα, οι εκκρεμότητες δεν ξεπερνούν τις 30.000 στις κύριες συντάξεις και τις 40.000 στις επικουρικές, βαίνοντας διαρκώς μειούμενες.
Η αντιμετώπιση δομικών προβλημάτων με δημιουργικές λύσεις και μέσω σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων, σε έναν τόσο βραδυκίνητο και ογκώδη οργανισμό, αποτέλεσε εν μέρει πρόκληση, κυρίως όμως απολύτως αναγκαίο προαπαιτούμενο. Ο Φορέας έχει θέσει σε εφαρμογή 108 ηλεκτρονικές υπηρεσίες που έχουν αναβαθμίσει έτι περαιτέρω την εξυπηρέτηση 2,5 εκατ. συνταξιούχων και 4 εκατ. εργαζομένων και αυτοαπασχολούμενων. Κάθε μήνα εξυπηρετούνται εξ αποστάσεως, χωρίς ταλαιπωρία και άσκοπες μετακινήσεις, περισσότεροι από 5 εκατ. χρήστες.
Η υλοποίηση των εμβληματικών έργων του e-ΕΦΚΑ, ήτοι, της ψηφιοποίησης του ασφαλιστικού βίου των πολιτών καθώς και του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος, θα συμβάλλει στην καλύτερη οργάνωση και στην ταχύτερη εξυπηρέτηση των ασφαλιστικών, συνταξιοδοτικών και εργασιακών υποθέσεων των πολιτών.
Οσον αφορά τη δυσλειτουργία που εντόπισε ο αναγνώστης σας σχετικά με τη διακίνηση εγγράφων μεταξύ των υπηρεσιών, αυτή βαίνει προς επίλυση. Ηδη από τα μέσα Νοεμβρίου έχει τεθεί σε εφαρμογή το νέο ηλεκτρονικό πρωτόκολλο που καταργεί τα δεκάδες χειρόγραφα και τα διαφορετικά πρωτόκολλα που χρησιμοποιούσαν οι υπάλληλοι σε κάθε τμήμα του Φορέα. Εφεξής, η διακίνηση των εγγράφων θα γίνεται ηλεκτρονικά και ο Φορέας καθίσταται άυλος, εκτός από ψηφιακός.
Περιμένουμε την καλόπιστη κριτική, τη δική σας και των αναγνωστών σας, για θέματα αρμοδιότητας του Φορέα, καθώς και την αναγνώριση των προσπαθειών που καταβάλλονται από όλους μας στον e-ΕΦΚΑ για την παροχή υπηρεσιών με αξιοπιστία, ταχύτητα και κοινωνικό πρόσημο.
*Εκπρόσωπος Τύπου του e-EΦΚΑ