Κύριε διευθυντά
Στο φύλλο της Παρασκευής 15ης ∆εκεμβρίου δημοσιεύθηκε έρευνα του συνεργάτη σας κ. Γ. Μπουρδάρα, σχετική με την, διαχρονικά, υποβαθμισμένη ποιότητα του νομοθετικού έργου της Βουλής. Η πληρότητά της, εμπλουτισμένη με στατιστικά στοιχεία, είναι δεκτική θετικών σχολίων. Θα ήθελα να επικεντρωθώ στη διαπίστωση, ότι διαρκούντος του 2023 καμία εξουσιοδότηση νόμου, για την έκδοση Προεδρικών ∆ιαταγμάτων, δεν ενεργοποιήθηκε εντός 6 μηνών από τη δημοσίευσή του, ενώ, αντιστοίχως, ενεργοποιήθηκε μόλις το 14% των εξουσιοδοτήσεων προς έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων.
Οπως μνημονεύεται, στην ίδια έρευνα, από τη Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων της Προεδρίας της Κυβερνήσεως έχει εκδοθεί, από το 1920, Εγχειρίδιο Νομοπαρασκευαστικής Διαδικασίας, το οποίο, κατά τη γνώμη μου, είναι αποτέλεσμα επιστημονικά τεκμηριωμένης παρέμβασης με εύληπτο καθοδηγητικό χαρακτήρα, για την επίτευξη της, κατά το δυνατόν, πληρέστερης νομοθετικής αρτιότητας. Στο ίδιο εγχειρίδιο (παράγραφος 1.3.9) εμπεριέχονται λεπτομερείς και σαφείς οδηγίες, καθώς και σχετικά παραδείγματα, στο πλαίσιο της διάταξης του άρθρου 43 παρ. 2 του Συντάγματος και της σχετικής νομολογίας του ΣτΕ, για την υποδειγματική και φειδωλή χρήση της νομοθετικής εξουσιοδότησης, προς θέσπιση, από την εκτελεστική εξουσία, δευτερογενών κανόνων δικαίου.
Κατά παραγνώριση των οδηγιών γίνεται ευρεία και πρόχειρη θέσπιση εξουσιοδοτικών διατάξεων, κατ’ αντίθεση, ουκ ολίγες φορές, τόσο προς το Σύνταγμα, όσο και προς τη νομολογία του ΣτΕ. Συνεφελκόμενο αποτέλεσμα η μη έκδοση, για πολλούς μήνες και ενίοτε εις το διηνεκές των προβλεπόμενων Προεδρικών Διαταγμάτων και Υπουργικών Αποφάσεων. Εντεύθεν και η αχρησία ή η πλημμελής εφαρμογή του νόμου προς επιβεβαίωση της νομοθετικής προχειρότητας, η οποία, φοβάμαι, ότι αναβιώνει τον μύθο του πίθου των Δαναΐδων.
*Αντιπρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ε.τ.