Κύριε διευθυντά
Θα ήθελα να απαντήσω στην επιστολή του κ. Βασίλη Σαλακά με τίτλο «Τεχνητή νοημοσύνη και περί πλάνης» που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη 12/9.
Δεν πρέπει να δαιμονοποιήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη, γιατί θα μείνουμε πάλι πίσω από μία επαναστατική φάση της τεχνολογίας αιχμής. Οι ειδικοί λένε ότι η Τ.Ν. αλλάζει εκ βάθρων τη ζωή μας. Για το Ρωμαϊκό Δίκαιο, που επικαλείται ο επιστολογράφος σας, η Τ.Ν. λέει: «Η τεχνητή νοημοσύνη και το Ρωμαϊκό Δίκαιο είναι δύο φαινομενικά άσχετα πεδία, όμως η συζήτηση γύρω από τη σχέση τους έχει αποκτήσει ενδιαφέρον λόγω της αυξανόμενης επιρροής της Τ.Ν. στη νομική επιστήμη και τη δικαιοσύνη. Το Ρωμαϊκό Δίκαιο, ως ένα θεμέλιο για πολλά σύγχρονα νομικά συστήματα, παρέχει ένα πλούσιο πλαίσιο για την ανάλυση κανόνων δικαίου και λογικής, που μπορεί να προσαρμοστεί στις νέες τεχνολογίες, όπως η Τ.Ν.».
Ασφαλώς, δεν έχει εφαρμογή η Τ.Ν. μόνο σε νομικά θέματα που, ίσως, σε αυτά χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή.
Είχα στείλει στην «Καθημερινή» επιστολή, με θέμα «Τεχνητή νοημοσύνη και εκπαίδευση», αλλά δεν δημοσιεύθηκε.
Επιτρέψτε μου να επαναφέρω λίγα από τα πολλά που έγραφα. Πολλοί μαθητές, όλων των βαθμίδων, έχουν ήδη εγκαταστήσει ή θα εγκαταστήσουν τη δωρεάν χρήση της Τ.Ν. ChatGPT στα έξυπνα τηλέφωνα. Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα μπορούν να έχουν μια συνοπτική απάντηση για τον Πλάτωνα ή και τα έργα του χωριστά. Τη βιογραφία και τη δράση του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του Μ. Ναπολέοντος, του Μ. Κωνσταντίνου, του Τζορτζ Ουάσιγκτον κτλ. κτλ. Δεν πρόκειται να πάρουν λανθασμένη πληροφορία, διότι η απάντηση στηρίζεται σε αυτά που είναι δημοσιευμένα και αποδεκτά.
Μπορούν να ζητήσουν πληροφορίες για το Πυθαγόρειο Θεώρημα, στο οποίο αναφέρεται και ο κ. Σαλακάς, και να πάρουν μια πλήρη απάντηση με παραδείγματα που γίνονται απολύτως κατανοητά για τον καθένα. Να ζητήσουν μετάφραση οποιουδήποτε κειμένου σε οποιαδήποτε γλώσσα του κόσμου. Να ζητήσουν τη συγγραφή φοιτητικής εργασίας, και πολλά άλλα. Από την έρευνα που κάνω, παίρνω απαντήσεις σε οτιδήποτε σκεφτώ, αρκεί να διατυπώσω σωστά το ερώτημα.
Οι μαθητές-φοιτητές θα έχουν βρει, σε λίγα δευτερόλεπτα, αυτό που θέλουν, προτού βάλουν το κινητό στην τσάντα τους, και θα έχουν τον πειρασμό της αυτοπροβολής σε κάποιο από τα διδασκόμενα μαθήματα.
Γι’ αυτόν τον λόγο, και οι διδάσκοντες πρέπει να έχουν προσβάσεις στην τεχνητή νοημοσύνη.
Σε κάθε περίπτωση, ειδικά για στην εκπαίδευση, δεν πρέπει να είμαστε και πάλι ουραγοί σε διεθνείς διαγωνισμούς τύπου PISA.
Πρέπει, επίσης, να δεχτούμε ότι δεν πρέπει να έχουμε γνώμη, χωρίς γνώση του σχετικού πεδίου.
*Γλυφάδα, Πτυχιούχος Αγγλικής και Ελληνικής Γλώσσας και Φιλολογίας, της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών