ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

H στρατηγική για την καταστροφή της ανάπτυξης

H στρατηγική για την καταστροφή της ανάπτυξης

Κύριε διευθυντά
Η «ανάπτυξη» είναι η πιο χιλιοειπωμένη λέξη των τελευταίων ετών. Ελάχιστοι, όμως, από όσους την αναμασούν στη χώρα μας, καταλαβαίνουν τι σημαίνει.  Η ανάπτυξη που αναφέρουν οι οικονομολόγοι αφορά τον μέσο όρο. Είναι μεν ένα σημαντικό στοιχείο μέτρησης, αλλά ακόμη σημαντικότερο, κατά την άποψη του γράφοντος, είναι η λεγόμενη «βαθιά ανάπτυξη». Αφορά κυρίως τη βιομηχανική παραγωγή, διότι, μέσω αυτής, επιτυγχάνεται σημαντική προστιθέμενη αξία και τεχνολογική πρόοδος σε μια χώρα. Oμως, τις τελευταίες δεκαετίες οι μεταπρατικές ή αμιγώς εισαγωγικές δραστηριότητες αποτελούσαν την κύρια ενασχόληση των «επιχειρηματικών τάξεων» και κυρίως αυτών που σχετίζονται με την πολιτική. Δεν είναι, λοιπόν, απορίας άξιον ότι στη χώρα μας υπάρχει το παράδοξο ότι οι ίδιες πολιτικές παρατάξεις που κατεξοχήν ομνύουν υπέρ της ανάπτυξης είναι εκείνες που τα τελευταία 2-3 χρόνια την κατέστρεψαν, ενσυνείδητα ή ασυνείδητα, και συνεχίζουν να την καταστρέφουν με το νομοθετικό τους έργο. Είναι εκείνες που, θεωρώντας τους υγιείς μεσαίους επιχειρηματίες που ασχολούνται με παραγωγή σαν πολίτες Β και Γ κατηγορίας, έθεσαν στα θεμέλια της κοινωνίας μας μια βραδυφλεγή ωρολογιακή βόμβα. Δηλαδή, την αποστροφή και την άρνηση των ικανών ανθρώπων της χώρας να ασχοληθούν με τη βαθιά ανάπτυξη. Ο ορυμαγδός των απίθανων μέτρων που έχουν ληφθεί το 2013-2014, αλλά και το 2015 εναντίον της βιομηχανίας, αποτελεί τη μεγαλύτερη απόδειξη των ανωτέρω.

O,τι σχέδιο κι αν υπάρχει από κυβερνητικής πλευράς, για ανάκαμψη και ανάπτυξη, δεν πρόκειται τώρα πια να έχει σημαντικά αποτελέσματα. Θα πρέπει, κατ’ αρχάς, να υπάρξει μια τελείως νέα λογική στους κόλπους των κυβερνώντων για αρκετά χρόνια. Και μετά βλέπουμε…
Χριστοσ Παπαζογλου

Το κανάλι της Βουλής

Κύριε διευθυντά
Διάβασα προ ημερών ένα άρθρο του κυρίου Βατόπουλου, όπου μας έλεγε ότι η τηλεόραση της Βουλής υπάγεται στην κυρία πρόεδρο, η οποία φροντίζει να τη γεμίζει με εκπομπές κατά του καπιταλισμού, της ελεύθερης αγοράς κτλ. Επειδή η τηλεόραση αυτή όμως υποθέτω ότι ανήκει σε όλα τα κόμματα, θα πρέπει να είναι εύκολο να ζητήσει και η αντιπολίτευση το δικαίωμα να βάζει τις κατάλληλες εκπομπές, εξηγώντας τα καλά της ελεύθερης αγοράς, πώς δουλεύει αυτή κτλ. Είναι όμως αποκαρδιωτικό να βλέπει κανείς από πολύ καιρό ότι η Αριστερά είναι άσος στην προπαγάνδα της, αλλάζοντας ακόμη και την έννοια των λέξεων, ενώ τα άλλα κόμματα υστερούν σε αυτό το θέμα πάρα πολύ. Γιατί, άραγε, είναι τόσο ανάξιοι ή δεν το θεωρούν τόσο αναγκαίο και χρήσιμο;

Αλεξανδρος Μπεζης – Κηφισιά

Η διά Μπαλτά καταστροφή

Κύριε διευθυντά
Και όμως, ο κ. Μπαλτάς είναι ο λιγότερο επικίνδυνος υπουργός. Γιατί δεν έχει τίποτα να καταστρέψει περισσότερο. Η Παιδεία ως κοινωνικός θεσμός ήταν εντελώς κατεστραμμένη και πριν από αυτόν. Η όποια επιτυχής λειτουργία και θετική κοινωνική συνεισφορά σε ανθρώπινο δυναμικό και πολιτισμικό κεφάλαιο του ελληνικού σχολείου και του ελληνικού πανεπιστημίου μέχρι σήμερα οφειλόταν μόνο στην αξιοπρέπεια και την προκοπή μιας μικρής μερίδας εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων, η οποία πάντα θα υπάρχει και θα συνεχίζει υπό οποιεσδήποτε συνθήκες. Ούτε η απαξίωση της γνώσης, ούτε η κοινωνική αποκατάσταση της αμάθειας και της αντικοινωνικότητας, ούτε τα αντιπαιδαγωγικά συστήματα, ούτε η αναξιοκρατία, ούτε η κομματική συνδιαλλαγή,  ούτε οι αιώνιοι φοιτητές, ούτε οι άσχετοι καθηγητές, ούτε τα σπουπίδια, ούτε και οι μολότοφ μπορούν να εμποδίσουν αυτή τη μερίδα να κάνει τη δουλειά της.

Πριν από λίγο καιρό είχα σημειώσει κάτω από ανάρτηση μιας καθηγήτριας Πολιτικής Επιστήμης που επέκρινε τον κ. Μπαλτά ότι το πρώτο πράγμα που θα έπρεπε να κάνει ο υπουργός ήταν να κλείσει τμήματα σαν κι αυτό στο οποίο εργάζεται η ίδια. Και ότι δεν πρόκειται να το κάνει γιατί τόσο οι καθηγητές που διδάσκουν σε αυτά τα τμήματα όσο και τα μπουλούκια που χάρη σε αυτά τα τμήματα αποκτούν τη φοιτητική ιδιότητα είναι πελάτες του κόμματός του, τα τμήματα αυτά είναι κυψέλες και εκκολαπτήρια αριστεροδεξιών αμόρφωτων ψηφοφόρων και συντηρητών του κοινωνικού συστήματος του λαϊκισμού. Η καθηγήτρια, η οποία διδάσκει Πολιτική Επιστήμη σε 200 νοματαίους από τους οποίους οι 199 θα καταλήξουν να κάνουν μια δουλειά που θα μπορούσε να την κάνει ένας απόφοιτος λυκείου και ο ένας θα συνεχίσει σε «ακαδημαϊκό επίπεδο» ώστε να φτάσει κάποια στιγμή να διδάσκει και αυτός 200 νοματαίους που θα έχουν την ίδια μοίρα, με έσβησε από «φίλο» της και διέγραψε το σχόλιό μου. Ο υπουργός Μπαλτάς, αντί να κλείσει τμήματα όπως τα παραπάνω, έκλεισε τα ξενόγλωσσα τμήματα κλασικών σπουδών και τουρισμού. Οι κύριοι λόγοι είναι μάλλον ότι ως κομμουνιστής (τελοσπάντων) δεν θέλει κεφάλαια από δίδακτρα και ότι δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας για το μαγαζί που λέγεται ΣΥΡΙΖΑ εφόσον οι αλλοδαποί φοιτητές δεν είναι ψηφοφόροι. Κατά τη γνώμη μου, βέβαια, ένας άλλος λόγος θα μπορούσε να είναι ότι πάλι ως κομμουνιστής (τελοσπάντων) δεν συμπαθεί και ιδιαίτερα την εξ ορισμού αντικομμουνιστική κλασική παιδεία, όπως και τον τουρισμό ως οικονομική δραστηριότητα.

Για τη χειρουργική επέμβαση που έκανα, φυσικά απευθύνθηκα σε ιδιωτική κλινική και αξιοποίησα την ιδιωτική μου ασφάλιση. Είμαι ευγνώμων που δεν αναγκάστηκα να καταλήξω στο ΑΧΕΠΑ ή στο Ιπποκράτειο, που είναι εδώ και δεκαετίες έτσι όπως είναι και που, όπως κυκλοφορεί, η σημερινή κυβέρνηση τα οδηγεί σε ακόμη χειρότερες καταστάσεις. Μου φαίνεται τόσο παράξενο που είμαι ο μόνος που εξοργίζεται για τα λεφτά που δαπανώνται για τη λειτουργία του άχρηστου Πανεπιστημίου Μακεδονίας και των πέντε τουλάχιστον άχρηστων τμημάτων του ΑΠΘ και όχι για την εξασφάλιση σε όλους μας της δυνατότητας να νοσηλευόμαστε με αξιοπρέπεια και ακίνδυνα σε κάποιο δημόσιο νοσοκομείο. Αν σκεφτεί κανείς ότι πρόσφατα απετράπη με παχυλή οικονομική ενίσχυση και το λουκέτο του ΚΘΒΕ και περισώσαμε την υψηλή κουλτούρα του τίποτα και τους ηθοποιούς δημοσίους υπαλλήλους, το ένστικτο που σε οδηγεί στη μετανάστευση γίνεται ακόμη πιο ενοχλητικό.

Λαερτης Ανταλοπουλος – Πολιτικός Επιστήμονας

Η θρησκευτικότητα του Ελληνα

Κύριε διευθυντά
Παίρνοντας αφορμή από το άρθρο του Ηλ. Μαγκλίνη «Η σκιά της νεορθοδοξίας», που δημοσιεύθηκε στην «Κ» της 12/5/2015, θα ήθελα να συμπληρώσω τα εξής, κατά τη γνώμη μου, πολύ ενδιαφέροντα, αναφερόμενος στη θρησκευτική εκδήλωση του παλιού Γ.Γ. του ΚΚΕ, του αείμνηστου Χαρ. Φλωράκη.

Ο κυρός Χ. Φλωράκης, όπως θα προσδιοριζόταν η θρησκευτική του πεποίθηση, σήμερα θα ήταν μεταξύ των αθέων, δηλαδή δεν θα είχε καμία θρησκεία.

Οπως αποδείχθηκε, σε όλη τη διαδρομή του ήταν βαθιά θρησκευόμενος. Και όχι μόνο αυτός, αλλά και η σύζυγός του Μάγδα, η  οποία απαίτησε από τον ίδιο να τελέσει θρησκευτική κηδεία, και μάλιστα να προστεί σε αυτήν αρχιερεύς.

Ο αείμνηστος Χ. Φλωράκης όχι μόνο υπάκουσε στην τελευταία θέληση της συζύγου του, αλλά ανήγειρε το πλέον εντυπωσιακό μνημείο, το οποίο δεν απέχει πολύ από τα μνήματα των γονέων μου και του αδελφού μου αρχιεπισκόπου Μεθοδίου.

Ο Χ. Φλωράκης επισκεπτόταν το μνήμα της συζύγου του και της έκανε τρισάγιο. Οταν επιχειρούσε να δώσει στον ιερέα, που έκανε το τρισάγιο, φιλοδώρημα εκείνος δεν το έπαιρνε. Αλλά ο Φλωράκης επέμενε, γιατί πίστευε, όπως ο ίδιος ιερεύς λέει σήμερα, ότι «δεν θα ήταν  ανακουφιστικό στη σύζυγό μου το τρισάγιο».

Οταν το 1987 έκανε την επίσημη επίσκεψη ο Οικουμενικός Πατριάρχης Δημήτριος στην Ελλάδα, ανάμεσα στους επισκέπτες αυτού ήταν και ο Φλωράκης. Ετυχε να τον συναντήσω στους διαδρόμους του ξενοδοχείου «Μεγάλη Βρεταννία» και απευθυνόμενος σε αυτόν του είπα: «Κι εσείς επισκέπτεσθε τον Παναγιότατο;» κι εκείνος με εξέπληξε με την απάντηση που μου έδωσε: «Γιατί εγώ δεν είμαι Ελληνας χριστιανός;». Ασφαλώς γνώριζα την άποψη που είχε ο αείμνηστος Φλωράκης για την Εκκλησία και τη  θρησκεία των Ελλήνων.

Σε ανύποπτο χρόνο είχε πει ότι, αν θα γινόταν ποτέ κυβέρνηση, θα σεβόταν τη θρησκεία του έθνους του, και σε άλλη στιγμή είχε πει για τα εξωκκλήσια της Ελλάδος, που βρίσκονται διάσπαρτα στα βουνά, ότι πρέπει να τα συντηρούμε γιατί αυτά υπήρξαν τα καταφύγια στα οποία  διανυκτέρευαν οι αντάρτες την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης.

Ολα αυτά τα οποία σημείωσα ανωτέρω δηλώνουν τη θρησκευτικότητα του Ελληνα. Νομίζω ότι και ο σημερινός Γ.Γ. Δ. Κουτσούμπας πρέπει να έχει την ίδια άποψη περί της θρησκείας του Ελληνα. Συνεπώς, δεν είναι μόνο η βουλευτής Λιάνα Κανέλλη που είναι χριστιανή ορθόδοξη, αλλά και πολλοί άλλοι, ψηφοφόροι του ΚΚΕ, που θρησκεύουν, ανεξάρτητα αν δεν το εκδηλώνουν.

Δρ Παν. Γ. Φουγιας, Κ. Ασσος

Η Σχολή της Χάλκης

Κύριε διευθυντά
Απαντώ στο δημοσίευμα του κ. Π. Φούγια, στην έγκριτον «Καθημερινή» της 2/5/15.

Είχα την μεγάλη τιμή να γνωρίσω στην Γενεύη τον μακαριστό Πατριάρχη Αθηναγόρα. Επίσης να συναντήσω πάρα πολλές φορές τον Γέροντα Χαλκιδόνος Μέλιτωνα.

Γνώρισα πάρα πολύ καλά στο Πατριαρχείο τον Μακαριστό Οικουμενικό Πατριάρχη Δημήτριο έως το 1991. Μόλις ανεδείχθη Πατριάρχης ο Παναγιώτατος κ.κ. Βαρθολομαίος από τότε τον γνώρισα πολύ καλά έως και σήμερα με πολύ άριστες σχέσεις και γνωρίζω επίσης τις σκέψεις του για τη Σχολή της Χάλκης που έχω επισκεφθεί και παρακολούθησα ομιλίες επ’ αυτού. Ολα αυτά που γράφετε, κ. Φούγια, είναι σενάρια προσωπικής φαντασίας… Δεν θα αναφερθώ στις χαμηλού επιπέδου αναφορές, ψιθυρίσματα στο αυτί κ.λπ. όπως γράφετε. Δεν χρειάζεται να αναφερθώ εγώ στο έργο και την προσωπικότητα του σημερινού Οικουμενικού Πατριάρχου που την αναγνωρίζουν διεθνώς. Δεν παρακολουθείτε τις εξελίξεις των σχέσεων Ελλάδος -Τουρκίας. Ποτέ μα ποτέ δεν πρόκειται να ανοίξουν τη Σχολή της Χάλκης οι Τούρκοι, διότι ζητούν από την Ελλάδα ανταλλάγματα, αυτή είναι η αιτία. Μόνον με επέμβασιν των ΗΠΑ και Ε.Ε. μαζί θα μπορούσε να δοθεί μία λύσις. Ο τρόπος που τα περιγράφετε δίνει την εντύπωσι στον αναγνώστη ότι έχετε και κάτι προσωπικό.

Δημητρης Σκεπαρνιας – Γενεύη