Παγκόσμια Τράπεζα και κοινωνική πρόνοια

Παγκόσμια Τράπεζα και κοινωνική πρόνοια

Κύριε διευθυντά

Στο άρθρο με τίτλο «Αλλαγές στην κοινωνική προστασία προτείνει η Παγκόσμια Τράπεζα», που δημοσιεύθηκε στο φύλλο της 28ης Οκτωβρίου 2016, αναφέρεται ότι η Παγκόσμια Τράπεζα έχει προτείνει τη μείωση του αφορολόγητου ορίου κάτω από τις 5.000 ευρώ. Ο ισχυρισμός αυτός δεν είναι σωστός και θα επιθυμούσα να σας παράσχω ορισμένες σχετικές διευκρινίσεις.

Ενώ η Ελλάδα διέρχεται μια βαθιά κοινωνική κρίση άνευ προηγουμένου, το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας δεν μπορεί επί του παρόντος να ανταποκριθεί και να παράσχει υποστήριξη στο αυξανόμενο ποσοστό του φτωχού πληθυσμού.    Σε σχέση με συστήματα άλλων χωρών της Ε.Ε., το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας της Ελλάδας είναι μικρό σε μέγεθος. Παρότι, όμως, το συνολικό ύψος των δαπανών είναι χαμηλό, η Ελλάδα διαθέτει περισσότερα από 100 προγράμματα κοινωνικής πρόνοιας, με αποτέλεσμα τον κατακερματισμό του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας, υψηλότερο διοικητικό κόστος και την έλλειψη διαφάνειας στη χορήγηση των παροχών. Το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας της Ελλάδας χρήζει ανάγκης επανεξέτασης, με σκοπό να καταστεί πιο αποτελεσματικό και αποδοτικό. Τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα έχει ήδη προβεί στον εκσυγχρονισμό του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας: Πρόσφατα, τον Ιούλιο του 2016, ξεκίνησε η εφαρμογή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), προκειμένου να παρέχεται ένα βασικό δίχτυ κοινωνικής ασφάλειας στα νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.

 Η ελληνική κυβέρνηση ανέθεσε στην Παγκόσμια Τράπεζα να διεξάγει την ανασκόπηση του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας (Social Welfare Review). Η ανασκόπηση συνεισφέρει στην εν εξελίξει μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας ώστε να επιτευχθεί εξορθολογισμός του συστήματος και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στη μείωση της φτώχειας. Στην έκθεσή της, η Παγκόσμια Τράπεζα παρουσιάζει μια σειρά επιλογών για ενοποιήσεις, ανακατατάξεις και τον εξορθολογισμό των ανεπαρκώς σχεδιασμένων ή/και στοχευμένων προγραμμάτων κοινωνικής πρόνοιας, των προγραμμάτων κοινωνικής ασφάλισης και ορισμένων φορολογικών απαλλαγών/εκπτώσεων. Η υιοθέτηση των προτεινόμενων μέτρων μαζί με την επέκταση του ΚΕΑ δύνανται να οδηγήσουν σε ένα σημαντικά πιο στοχευμένο σύστημα κοινωνικής πρόνοιας. Το μερίδιο των παροχών κοινωνικής πρόνοιας που θα χορηγείται στο 10% του πλέον φτωχού πληθυσμού θα μπορέσει να αυξηθεί σημαντικά. Αυτή η δημοσιονομικά ουδέτερη μεταρρύθμιση θα μπορέσει επίσης να οδηγήσει σε σημαντική μείωση των ατόμων που διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχειας, καθώς και του χάσματος και της έντασης της φτώχειας.

 Επιπλέον, η έκθεση διερευνά μεταξύ άλλων επιλογών και τη δυνατότητα εξοικονόμησης των αναγκαίων δημοσιονομικών πόρων μειώνοντας το αφορολόγητο όριο και επομένως διευρύνοντας τη φορολογική βάση. Ωστόσο, η έκθεση τονίζει ότι οποιαδήποτε μεταβολή των φορολογικών απαλλαγών και εκπτώσεων οφείλει να αντανακλά το ευρύτερο πλαίσιο φορολογικής μεταρρύθμισης στην Ελλάδα, καθώς και τις τρέχουσες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες της χώρας. Οι προτάσεις που παρουσιάζονται στην έκθεση είναι ενδεικτικές και θα υποβληθούν σε περαιτέρω συζητήσεις και διάλογο με την ελληνική κυβέρνηση. Η Παγκόσμια Τράπεζα συνεργάζεται ως τεχνικός σύμβουλος με την ελληνική κυβέρνηση στο δύσκολο αλλά αναγκαίο αυτό έργο μεταρρυθμίσεων του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας, σε μια εποχή τεράστιας κοινωνικής πίεσης.

Dirk Reinermann – Country Manager Southern Europe

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή