ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Παιδεία: Οχι δωρεάν, αλλά ανταποδοτική

Κύριε διευθυντά
«Οχι δωρεάν παιδεία». Η εισαγωγή της επιστολής είναι επίτηδες «προκλητική»  για να τονίσει την ουσία του θέματος. Η ανώτατη παιδεία που θεωρείται δικαίως ότι αποτελεί το λίκνο της μάθησης και της δημιουργίας ατόμων με υψηλό επίπεδο γνώσεων, πνευματικών και επαγγελματικών προσόντων και ικανοτήτων, έχει γίνει ο χώρος στον οποίο επικρατεί μονίμως αναταραχή από φαινόμενα αναρχίας, βίαιων ενεργειών, καταστροφών, ληστειών και ναρκωτικών με την πρόθυμη συμμετοχή εξωπανεπιστημιακών στοιχείων. Οι διδάσκοντες αντιμετωπίζουν την κατάσταση με ατολμία και φόβο. Δίκαιο φόβο διότι αρκεί να γραφτεί στους τοίχους ότι ένας καθηγητής είναι φασίστας για να σπιλωθεί, να αδρανοποιηθεί και να χρειάζεται σε κάθε βήμα του να αποδεικνύει ότι δεν είναι ελέφαντας.  Και το κράτος τι κάνει; Το κράτος εκτός από την περίοδο της Διαμαντοπούλου, η οποία έκανε μια τολμηρή και σωστή μεταρρύθμιση στην ανώτατη παιδεία που εγκρίθηκε από 250 βουλευτές κερδίζοντας την αναγνώριση και μια λιγότερο τολμηρή επέμβαση της Γιαννάκου, τι άλλο έκανε; Από το υπουργείο Παιδείας παρέλασαν πολλοί με έργο πτωχό και άτολμο. Ποια είναι όμως η δημιουργός αιτία της ανωμαλίας στα ΑΕΙ, την οποία μπορούμε να υποπτευθούμε εάν κοιτάξουμε τι γίνεται στο Αρσάκειο, το Κολλέγιο και τα μεγάλα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Γίνονται εκεί καταλήψεις, βίαιες πράξεις, εκφοβισμοί διδασκόντων, είσοδος ξένων στοιχείων, ναρκωτικών; Οχι βέβαια. Οχι, διότι εκεί οι μαθητές πληρώνουν δίδακτρα και μάλιστα ακριβά. Ποια είναι η λύση λοιπόν; Να ορισθούν δίδακτρα. Με τη γλύκα του δωρεάν που επικρατεί τα δίδακτρα είναι ανεφάρμοστα. Υπάρχει όμως η λύση της δωρεάν παιδείας με ανταπόδοση που είναι κοινωνικά δίκαιη. Κοινωνικά δίκαιη, διότι οι φοιτητές σπουδάζουν με τους φόρους που πληρώνουν οι 8.000.000 Ελληνες φορολογούμενοι που δεν σπουδάζουν και με τη δωρεάν παιδεία οι φοιτητές αποκτούν εφόδια για να σταδιοδρομήσουν και να προοδεύσουν επαγγελματικά, κοινωνικά και οικονομικά. Ολα αυτά τα οφέλη και προσόντα από τις δωρεάν σπουδές δημιουργούν την υποχρέωση των φοιτητών μιας ανταπόδοσης προς το σύνολο της κοινωνίας, η οποία μπορεί να είναι ένα δάνειο που θα παίρνουν οι φοιτητές αναλόγως με το κόστος των σπουδών σε κάθε σχολή, το οποίο θα αποπληρώνουν όταν θα εισέρχονται στην αγορά εργασίας με εξαίρεση τους αριστούχους.

Η ανταποδοτική δωρεάν παιδεία είναι βέβαιο ότι θα καταργήσει τις παθογένειες στα ΑΕΙ και θα επαναφέρει την κανονικότητα στη λειτουργία τους.

Μενελαος Μπατρινος, Ομ. Καθηγητής Ενδοκρινολογίας