ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Mια συγγνώμη κύριε υπουργέ;

Κύριε διευθυντά
Μέσω της «Κ» απευθύνομαι στον υπουργό Παιδείας κ. Κώστα Γαβρόγλου. Κύριε υπουργέ:

1. Με την παράγραφο 2 του άρθρου 41 του νόμου 4485 (4 Αυγούστου 2017), που αναφέρεται στη συγκρότηση των εξεταστικών επιτροπών για τις διδακτορικές διατριβές, θίγετε ανεπανόρθωτα την επιστημονική μου υπόσταση. Συγκεκριμένα, η παράγραφος 2 αναφέρει: «Στην πενταμελή εξεταστική επιτροπή μετέχουν μέλη της τριμελούς συμβουλευτικής επιτροπής εκτός από τα αφυπηρετήσαντα μέλη αυτής, τα οποία με απόφαση της γενικής συνέλευσης του Τμήματος αντικαθίστανται από ισάριθμα μέλη που πληρούν τα κριτήρια του δευτέρου και τρίτου εδαφίου…». Επειδή υπήρξα θύμα της διάταξης αυτής, καθώς οι υπηρετούντες συνάδελφοί μου με αντικατέστησαν ως ώφειλαν (απόφαση γενικής συνέλευσης Τμήματος Φαρμακευτικής ΕΚΠΑ 26/10/2017), θα ήθελα να γνωρίζω από πού αντλείτε το δικαίωμα της αντικατάστασής μου, πώς μπορείτε να μου στερείτε πνευματικό μου δικαίωμα για το οποίο έχω εργασθεί επί μακρόν και πώς είναι δυνατό να βιάζετε την επιστημονική μου υπόσταση με ηλικιακά κριτήρια;

2. Διαπίστωσα πρόσφατα ότι επειδή συνειδητοποιήσατε ότι οι διατάξεις του νόμου αυτού δεν στέκουν, είναι έωλες, δεν συνάδουν με δημοκρατικές αντιλήψεις και στην πραγματικότητα έγιναν καθ’ υπέρβαση των αρμοδιοτήτων σας, τον καταργήσατε με νέο νόμο (Νόμος 4559/2018 – ΦΕΚ 142/Α/3-8-2018).

3. Θα ήθελα να γνωρίζετε ότι:

α) Η μη συμμετοχή μου στη γεν. συνέλευση του Τμήματος (26/10/ 2017) δεν μου επέτρεψε να εκφράσω τον αποτροπιασμό μου για τις διατάξεις αυτές και να πείσω τη γεν. συνέλευση για την ορθότητα των απόψεών μου.

β) Ζήτησα προσωπικά από τις πρυτανικές αρχές να εκδώσουν εγκύκλιο για την αναγραφή και των δύο επιτροπών (προ και μετά την αντικατάστασή μου) στη διδακτορική διατριβή σαν ελάχιστο δείγμα ηθικής δικαίωσης για την προσφορά μου. Οι πρυτανικές αρχές συναίνεσαν στο αίτημά μου αυτό και η εγκύκλιος εκδόθηκε την 11η Ιανουαρίου του 2018. Ευχαριστώ δημόσια τον πρύτανη καθηγητή Α. Μ. Δημόπουλο.

γ) Οι διατάξεις του νόμου σας είχαν δραματικές επιπτώσεις στην καθημερινή μου ζωή και στην ψυχική μου ισορροπία καθώς αισθάνθηκα την απόλυτη ταπείνωση. Με τη σημερινή ορολογία επιφέρατε «bullying» σε έναν ηλικιωμένο άνθρωπο. Απλά σας αναφέρω ότι διέκοψα την καθημερινή παρουσία μου στο γραφείο όπου αδιάλειπτα και επί δεκαετίες εργαζόμουν. Ηθελα να αποφύγω την καθημερινή συζήτηση για την ταπείνωση που αισθανόμουν και την περιρρέουσα πολιτικολογία που την απεχθάνομαι στο Πανεπιστήμιο. Ολα αυτά επηρέασαν και την οικογενειακή μου γαλήνη. Τελικά αποφάσισα να στείλω αυτή την επιστολή. Η κατάργηση του νόμου δικαιώνει απόλυτα την αταλάντευτη στάση μου στα θέματα ακαδημαϊκής δεοντολογίας. Θα επιστρέψω στο γραφείο μου δικαιωμένος.

Θα είχα να σας συστήσω να καταργήσετε τα ηλικιακά όρια για την επίβλεψη πτυχιακών εργασιών, μεταπτυχιακών διπλωμάτων και διδακτορικής διατριβής για όσους πανεπιστημιακούς μπορούν, επιθυμούν και συνεχίζουν με μηδενικές αποδοχές παρά την υποχρεωτική συνταξιοδότηση. Δεν πρέπει να υφίσταται ηλικιακό όριο στους καθηγητές στη μεταπτυχιακή έρευνα. Oι νέοι πρέπει να αναζητούν πάντα ανήσυχους ερευνητές, διψασμένους για έρευνα που την οδηγεί η περιέργεια (research driven by curiosity), ανεξάρτητα από την ηλικία τους. Οι νέοι έχουν την ικανότητα να κρίνουν άδολα χωρίς σκοπιμότητες.

Λογικά, θα πρέπει να μου εκφράσετε δημόσια ή/και προσωπικά συγγνώμη με βάση όλα τα παραπάνω. Θα παρακαλούσα να είναι προσωπική καθώς η δημόσια μπορεί να παρερμηνευθεί μέσα στο κλίμα παροχολογίας που σας διακατέχει το τελευταίο διάστημα. Εναλλακτικά, θα προτιμούσα να ακούσω την προσωπική σας συγγνώμη προς το ίδρυμα Μποδοσάκη για να απαλύνετε την προσβολή από τους ασχημονούντες συνδικαλιστές της ΕΛΜΕ Μαγνησίας.

Παναγιώτης ΜαχαΙρας, Ομότιμος καθηγητής ΕΚΠΑ, επικεφαλής Μονάδας Φαρμακοπληροφορικής Ερευνητικό Ιδρυμα ΑΤΗΕΝΑ, συνεργαζόμενο μέλος, Ιατροβιολογικό Ιδρυμα της Ακαδημίας Αθηνών, Adjunct Professor, Department of Pharmaceutical Sciences, State University of New York (SUNY), Buffalo, USA

ΥΓ.: Ελπίζω οι δυνάμεις μου να μου επιτρέψουν να συνεχίσω να προσφέρω στην έρευνα και στη διδασκαλία σε μεταπτυχιακό και προπτυχιακό επίπεδο. Οσοι επιθυμούν να επικοινωνήσουν μαζί μου εκφράζοντας την αρνητική ή θετική άποψή τους: [email protected]