ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Προσωπικά δεδομένα και Αναθεώρηση

prosopika-dedomena-amp-nbsp-kai-anatheorisi-2290899

Κύριε διευθυντά
Παρακολουθώντας από την ειδησεογραφία το θέμα της αμφιλεγόμενης αναθεώρησης του Συντάγματος, διαπιστώνω μετά λύπης ότι απουσιάζει  από τη συζήτηση και τις φερόμενες προτάσεις, ένας παράγοντας που ρυθμίζει κυρίαρχα την κοινωνική και σε μεγάλο βαθμό την προσωπική ζωή όλων: η τεχνολογία! Οποιος δεν εθελοτυφλεί, αντιλαμβάνεται ότι αυτή η μεγάλη επιρροή σε συνδυασμό με την ταχύτατη εξέλιξη στο συγκεκριμένο πεδίο, γεννά κινδύνους τόσο για τους μεμονωμένους χρήστες της όσο και για την κοινωνική συνοχή, γενικότερα.

Fake news, βιοηθικά διλήμματα, εγκληματικότητα μέσα στο Διαδίκτυο, νέες μορφές μη συμβατικών όπλων, ελευθερία και περιορισμός της έκφρασης μέσω των social media, τροποποίηση του γενετικού κώδικα κ.ά. είναι μερικά από τα προϊόντα της εφαρμογής της τεχνολογίας στην επιστήμη και την επικοινωνία. Τα ερωτήματα που τίθενται είναι απλά: Αρκεί ένα νομοθετικό πλαίσιο για να ρυθμίσει όλα τα παραπάνω; Μπορεί να προλάβει τις ραγδαίες αλλαγές και να τις ακολουθήσει; Και αντίστροφα, μπορούμε να αφήσουμε τόσο κομβικής σημασίας θέματα στο χέρι του απλού νομοθέτη και στις συγκυριακές πλειοψηφίες που προκύπτουν κάθε φορά; Δεν είμαι συνταγματολόγος ούτε ειδικός, αλλά ξέρω ότι δυνητικά υπάρχουν διέξοδοι μέσα από το Σύνταγμα ώστε να κατοχυρωθεί το δημόσιο συμφέρον. Τα επίμαχα άρθρα 5 (παρ. 5: προστασία γενετικής ταυτότητας), 5Α (παρ. 2: συμμετοχή στην Κοινωνία της Πληροφορίας), 14 (ελευθερία της έκφρασης και Τύπος), 21 (προστασία της οικογένειας) πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις μεταβολές που έχει επιφέρει η τεχνολογία στους συγκεκριμένους τομείς. Το παράδειγμα του 9Α που εισήγαγε την έννοια της προστασίας των προσωπικών δεδομένων (ζήτημα που θίγεται από την επέλαση του Διαδικτύου) μας δείχνει τον δρόμο: Θέσπιση ανεξάρτητων αρχών με ευρεία σύνθεση (ακαδημαϊκοί, ερευνητές, επιστήμονες) που θα προκύπτει διακομματικά, ώστε να μπορεί η πολιτεία να αφουγκράζεται τα τεκταινόμενα και να τα αξιολογεί, χωρίς όμως να επεμβαίνει με διάθεση λογοκρισίας ή ποδηγέτησης της επιστήμης.

Οδυσσεας Μ. Λομβαρδεας, Τριτοετής φοιτητής Ιατρικής ΑΠΘ