Ψυχομάχημα της Πόλης, η άλωση, οι ιστορικοί

Ψυχομάχημα της Πόλης, η άλωση, οι ιστορικοί

Κύριε διευθυντά

Αύριο, 29 Μαΐου συμπληρώνονται 566 χρόνια από την αποφράδα ημέρα της άλωσης της Κωνσταντινουπόλεως, «της βασιλίδος των πόλεων», προπύργιου του Χριστιανισμού και μεγάλης κοιτίδας του Ελληνισμού. Ενα ιστορικό γεγονός παγκόσμιας σημασίας, που επισφραγίσθηκε με την τραγική θυσία του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, περιώνυμου υπερασπιστή της Βασιλεύουσας, και των χιλιάδων αθανάτων μαρτύρων και ομολογητών της Πίστεως και του Εθνους. Η είσοδος των Οθωμανών στην Κωνσταντινούπολη και η μεγάλη σφαγή που ακολούθησε, οι ανδραποδισμοί, οι λεηλασίες και οι συλήσεις περιγράφονται αναλυτικά και με τα ζοφερότερα χρώματα από τέσσερις σύγχρονους ιστορικούς της Αλώσεως, τους Μιχαήλ Δούκα, Γεώργιο (Σ) Φραντζή, Μιχαήλ Κριτόβουλο και Λαόνικο Χαλκοκονδύλη.

Με βάση και κείμενα των ιστοριογράφων, αλλά και τις παραδόσεις του ελληνικού λαού, ο ποιητής Γεώργιος Δροσίνης γράφει το πολύστιχο σύνθεμα Της Αγίας Θεοδοσίας (Πύρινη Ρομφαία), που αναφέρεται στη διανυκτέρευση των πιστών στον ναό της οσιομάρτυρος, εορτάζοντας τη μνήμη της, όπου, το πρωί, ενώ είχε αρχίσει η λιτανεία και χωρίς να έχουν πληροφορηθεί την πτώση της Πόλης, κατεσφάγησαν από τους Οθωμανούς.

Ο ποιητής, αξιοποιώντας τη μαρτυρία του Δούκα, με λυρικούς τόνους, ιδιαίτερα συγκινησιακούς, κάνει λόγο για τα δρώμενα στην ολονύκτια ακολουθία. Ενώ η Πόλη ψυχομαχούσε, με τους πολεμιστές να αγωνίζονται στις επάλξεις απελπισμένα, οι γυναίκες, αγνοώντας την είδηση «της συντελείας της πόλεως», στολίζουν το λείψανο της παρθενομάρτυρος, με φρεσκοκομμένα ρόδα, που θα μεταβληθούν, με την εισβολή των φονιάδων, σε μαρτυρικά στεφάνια της φοβερής και ανελέητης σφαγής.

Το ποίημα είχε ανθολογηθεί σε παλαιότερα Νεοελληνικά Αναγνώσματα (1924 και 1931) του Γυμνασίου, στην κατηγορία των επικολυρικών ποιημάτων.

Αναστασιος Αγγ. Στεφος, δ.φ., Ειδικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων

Η Μακεδονία από τη σκοπιά του Πάπα

Κύριε διευθυντά   

Κατά την επιστροφή του από την πρόσφατη επίσκεψή του στα Σκόπια και τη Βουλγαρία ο Πάπας Φραγκίσκος, απευθυνόμενος σε Σκοπιανό δημοσιογράφο, είπε και τα εξής:

«Though Bulgaria has a longer history as a country, for us Christians, Macedonia is a symbol of the entry of Christianity into the West. Christianity entered the West through you».

Ο Πάπας αναφέρεται προδήλως στο χωρίον των Πράξεων των Αποστόλων 16, 9-12: «Και όραμα διά της νυκτός τω Παύλω ώφθη, ανήρ Μακεδών τις ην εστώς και παρακαλών αυτόν και λέγων: διαβάς εις Μακεδονίαν βοήθησον ημίν. Ως δε το όραμα είδεν, ευθέως εζητήσαμεν εξελθείν εις Μακεδονίαν, συμβιβάζοντες ότι προσκαλείται ημάς ο Θεός ευαγγελίσασθαι αυτοίς. Αναχθέντες δε από Τρωάδος ευθυδρομήσαμεν εις Σαμοθράκην, τη δε επιούση εις Νέαν πόλιν κακείθεν εις Φιλίππους, ήτις εστίν πρώτη(ς) μερίδος της Μακεδονίας πόλις».

Είναι ως εκ τούτου σαφής η ταύτισις εκ μέρους του Πάπα της «Β. Μακεδονίας» με την αρχαία Μακεδονία, αποτελούμενη από τη σημερινή ελληνική Μακεδονία, και των κατοίκων της με τους αρχαίους Μακεδόνες. Επιβεβαιώνεται έτσι κατά τον επισημότερο τρόπο ότι με την καθιέρωση από τη συμφωνία των Πρεσπών της ονομασίας «Βόρεια Μακεδονία» ταυτίσθηκε στη συνείδηση του κόσμου η αρχαία Μακεδονία με το κράτος των Σκοπίων, κάτι που θα μπορούσε ευχερώς να είχε αποφευχθή αν είχε γίνει δεκτή η επανειλημμένη πρότασίς μου προς την πολιτική ηγεσία να ονομασθεί το κράτος των Σκοπίων Μακεδοσλαβία.

Εμμανουηλ Γκικας, Πρέσβυς ε.τ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή