Τα ερωτήματα και οι Belh@rra

Κύριε διευθυντά

Στην «Κ» της 9ης Ιουλίου διάβασα σε ρεπορτάζ του Βασίλη Νέδου ότι είμαστε κοντά σε συμφωνία με τη Γαλλία για την πρόσκτηση δύο φρεγατών Belh@rra. Η περίεργη ονομασία επελέγη από τους Γάλλους για να τονίσουν την ευρεία χρήση ψηφιακής τεχνολογίας. Εμπόδιο για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων φαίνεται ότι είναι η υψηλή τιμή. Περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ οι δύο  πλευρές, Ελλάδα και Γαλλία, επιθυμούν να αναβαθμίσουν τη στρατηγική τους συνεργασία. Χωρίς περισσότερες λεπτομέρειες.

Μου γεννήθηκαν ερωτήματα. Είχα διαβάσει ότι η γαλλική κυβέρνηση ανέθεσε τη ναυπήγηση 5 φρεγατών Belh@rra με συνολικό κόστος 3,8 δισ. ευρώ, δηλαδή 760 εκατ. ανά σκάφος. Η ναυπήγηση του πρωτοτύπου άρχισε τον Οκτώβριο του 2019 και προγραμματίζεται να παραδοθεί το 2023. Τα υπόλοιπα 4 θα παραδοθούν σταδιακά μέχρι το 2028.

Είναι παλιά κακή συνήθεια των Ενόπλων Δυνάμεων όταν αγοράζουν οπλικά συστήματα να ζητούν μετατροπές των προδιαγραφών ώστε να υπηρετούνται σχολαστικά προβαλλόμενες απαιτήσεις. Οι αλλαγές κοστίζουν πάντοτε πολύ, σε χρήμα και σε χρόνο. Οι αλλαγές μπορεί να γίνονται για να υπηρετήσουν πραγματικές ανάγκες ή για να κερδοσκοπήσουν οι προμηθευτές  και οι εισηγητές των αλλαγών.

Ενα φανταστικό παράδειγμα για να γίνω κατανοητός. Το υπουργείο θέλει να αγοράσει μία Mercedes 500S για τον υπουργό. Η εταιρεία προσφέρει το αυτοκίνητο προς 120.000 ευρώ, αλλά ο υπασπιστής του υπουργού απαιτεί να μακρύνει το αυτοκίνητο κατά 10 εκ. για να κάθεται πιο άνετα ο υπουργός. Το ετοιμοπαράδοτο αυτοκίνητο λόγω της μετατροπής θα παραδοθεί σε 12 μήνες και θα κοστίσει 290.000 ευρώ.

Χωρίς αμφιβολία οι φρεγάτες Belh@rra θα ήταν σημαντική προσθήκη για το Πολεμικό Ναυτικό. Πότε όμως; Πότε θα ενταχθούν στο Π.Ν.;

Ζητώ πλήρη διαφάνεια στο πώς κατασκευάζεται/διαμορφώνεται το κόστος των 3 δισ. για δύο φρεγάτες. Τι περιλαμβάνει; Ποιες αλλαγές επιφέραμε σε σχέση με τη στάνταρ διαμόρφωση; Με ποιο κόστος σε χρόνο και χρήμα για κάθε μια. Παρατήρησα ότι μεταξύ των βασικών προμηθευτών του εξοπλισμού των Belh@rra  περιλαμβάνεται η εταιρεία Thales. Θυμίζω ότι είναι η εταιρεία με την οποία ενεπλάκη στο παρελθόν ο κ. Παπαντωνίου. Είναι ένας πρόσθετος λόγος να υπάρξει πλήρης διαφάνεια/δημοσιότητα σε κάθε λεπτομέρεια αυτής της αγοράς.

Η τουρκική απειλή είναι τώρα. Οχι σε 5 χρόνια. Θα είναι και σε 5, αλλά πρέπει να την αντιμετωπίσουμε τώρα. Θα μου φαινόταν λοιπόν λογικό να αναζητήσουμε 2 ετοιμοπαράδοτες φρεγάτες και να προγραμματίσουμε/συμφωνήσουμε την κατασκευή 4 Belh@rra σε ελληνικά ναυπηγεία (αν καταφέρουμε να τα απαλλάξουμε από τη θηλιά των συνδικάτων και του κράτους).

Στεφανος Μανος

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή