ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Ναυτική Παιδεία Ι

grammata-anagnwstwn--21

Κύριε διευθυντά

Τα εγκαίνια, στις 14/9/18 στα Καρδάμυλα της Χίου της μεγάλης προσφοράς του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου –γνωστού και για την αγάπη του στον Ελληνα ναυτικό και το αμέριστο ενδιαφέρον του για τη σωστή ναυτική εκπαίδευση– του ιδιωτικού και μη κερδοσκοπικού βέβαια Ναυτικού Λυκείου, σηματοδοτούν την ανάγκη της άμεσης «αναγέννησης» της ναυτικής μας εκπαίδευσης.

Είναι παράλογο η εκπαίδευση της πρώτης ναυτιλιακής δύναμης στην υδρόγειο αλλά και της μεγαλύτερης βιομηχανίας της χώρας να παραμένει υποβαθμισμένη, να ποδηγετείται από «κάποιους» καρεκλοκένταυρους και να μένει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Λογικά όλες οι χώρες φροντίζουν για την περαιτέρω ανάπτυξη των προσοδοφόρων βιομηχανιών τους, και ως πρώτο βήμα βελτιώνουν την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού τους. Οι σχολές π.χ. ανθοκομίας στην Ολλανδία, όταν οι υπεύθυνοί της κατάλαβαν την αξία της τουλίπας, εξελίχθηκαν σε πανεπιστημιακές! Το ίδιο συνέβη και στην Ελβετία με τις τουριστικές. Υπογραμμίζεται ακόμη πως η ναυτική παιδεία στη νεώτερη Ελλάδα έχει βαθιές ρίζες και από το κοινοτικό σχολείο του Αγίου Βασιλείου στο Καμίνι της Υδρας, που ιδρύθηκε το 1749 και στα τέλη του 18ου αιώνα εξελίχθηκε στην περιώνυμη Ναυτική Σχολή της Υδρας, όπου δίδαξαν Ιταλοί και Πορτογάλοι πανεπιστημιακοί καθηγητές! Οι παραγωγικές επίσης σχολές πλοιάρχων και μηχανικών στις γειτονικές μας χώρες, Τουρκία, Βουλγαρία, Αλβανία, Αίγυπτο, αλλά και στην Κύπρο μας (Πανεπιστήμιο Λευκωσίας) χορηγούν πανεπιστημιακά πτυχία και διδακτορικά διπλώματα ακόμη. Η αντίστοιχη σχολή επίσης του Πολεμικού μας Ναυτικού, Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, ανήκει και αυτή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση! Να σημειωθεί ακόμη πως αν και οι Ελληνες εφοπλιστές (ανεξαρτήτως της σημαίας που φέρουν τα πλοία τους) συνεισφέρουν γενναία με το κεφάλαιο ναυτικής εκπαίδευσης αλλά και με δωρεές και μεγάλες επισκευές, οι ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού καθώς και οι άλλες σχολές (υπο)λετουργούν σε ασυντήρητα κτίρια, με παρωχημένης εποχής ή εκτός λειτουργίας εποπτικά όργανα και κυρίως με τρομερή έλλειψη ικανού εκπαιδευτικού προσωπικού που απαρτίζεται συνήθως από ωρομίσθιους ή… εποχικούς καθηγητές! Στα συσσωρευμένα λοιπόν δισεπίλυτα προβλήματα της ναυτιλίας μας σπουδαίο ρόλο για τους νεοεισερχομένους αποτελεί η ναυτική εκπαίδευση!

Φριξος Δημου
Γλυφάδα