ΔΡΟΜΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ - ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Η ισχυρή παράδοση της Γερμανίας στις διεθνείς εμπορικές εκθέσεις

i-ischyri-paradosi-tis-germanias-stis-diethneis-emporikes-ektheseis0

Πώς προσαρμόστηκε η χώρα στα δεδομένα που δημιούργησε η πανδημία.

Επειτα από ένα μεγάλο διάλειμμα σχεδόν έξι μηνών εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, ο Σεπτέμβριος σηματοδότησε την επιστροφή των μεγάλων εμπορικών εκθέσεων στη Γερμανία. Ο προγραμματισμός για 84 εκθέσεις στο διάστημα Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου καταδεικνύει ότι η Γερμανία, μια χώρα με μακρά παράδοση σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις και ο μεγαλύτερος διοργανωτής εμπορικών εκθέσεων στον κόσμο, προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα της εποχής του κορωνοϊού, επανεκκινώντας μια πολύ σημαντική πηγή εσόδων για την οικονομία της.

«Πολλοί εκθέτες και επισκέπτες περιμένουν το restart των εμπορικών εκθέσεων, καθώς θα συμβάλουν στην τόνωση της ζήτησης μέσω της παρουσίας καινοτόμων λύσεων και αμφίδρομης επικοινωνίας, που αποτελεί βασικό συστατικό για το χτίσιμο εμπιστοσύνης», αναφέρει ο Γιορν Χόλτμαϊερ, γενικός διευθυντής της Γερμανικής Ένωσης Εμπορικών Εκθέσεων (AUMA) στην εταιρική ιστοσελίδα.

Η επιστροφή στη νέα κανονικότητα συνεπάγεται τροποποιήσεις στα εκθεσιακά προγράμματα, αυστηρότερους κανόνες υγιεινής και αποστάσεων, αλλά και την έντονη παρουσία της ψηφιακής τεχνολογίας, καθώς κάποιες εκθέσεις –όπως η έκθεση βιβλίου της Φρανκφούρτης, η μεγαλύτερη εμπορική έκθεση βιβλίων στον κόσμο– θα διεξαχθούν ψηφιακά και όχι διά ζώσης. Από την άλλη, το δεύτερο κύμα κρουσμάτων COVID-19 σε πολλές χώρες της Ευρώπης εγείρει ανησυχίες για ένα δεύτερο κύμα ακυρώσεων.

Μόνο στη διάρκεια του Σεπτεμβρίου είχαν προγραμματιστεί 12 εκθέσεις στη Γερμανία, με βάση τα στοιχεία της ΑUMA, με την Caravan Salon στο Ντίσελντορφ να δίνει το εναρκτήριο λάκτισμα. Η έκθεση Caravan Salon με τροχόσπιτα και αυτοκινούμενα (Camper) πραγματοποιήθηκε την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου στο Ντίσελντορφ και διεξήχθη παράλληλα με την έκθεση εναλλακτικού τουρισμού TourNatur, προσελκύοντας συνολικά 42.000 συμμετέχοντες. Την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου, και συγκεκριμένα 3-5 του μηνός, διεξήχθη η  IFA Berlin ως IFA 2020 Special Edition, η μεγαλύτερη έκθεση τεχνολογίας στην Ευρώπη. Μόνο που φέτος η IFA Berlin ήταν περιορισμένη σε σύγκριση με άλλες χρονιές, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.

Ο κ. Χόλτμαϊερ της AUMA υπογραμμίζει ότι οι διοργανωτές των εμπορικών εκθέσεων κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για να δημιουργήσουν ασφαλείς και υποσχόμενες συνθήκες για εκθέτες και επισκέπτες. «Το μέγεθος και η ποιότητα των εκθεσιακών χώρων προσφέρουν πολύ καλές συνθήκες για την εφαρμογή μέτρων υγιεινής και των κανονισμών τήρησης αποστάσεων», προσθέτει. 

i-ischyri-paradosi-tis-germanias-stis-diethneis-emporikes-ektheseis0

Οι προσπάθειες επανεκκίνησης των εμπορικών εκθέσεων έρχονται έπειτα από ένα δύσκολο εξάμηνο, που χαρακτηρίστηκε από «βροχή» ακυρώσεων και επαναπρογραμματισμού ημερομηνιών. Η κορυφαία τουριστική έκθεση ΙΤΒ Βerlin αποτελεί ένα από τα μεγάλα «θύματα» του κορωνοϊού. Η έκθεση, που φιλοξενεί περισσότερους από 10.000 εκθέτες από 180 χώρες του κόσμου και προσελκύει 160.000 επισκέπτες, επρόκειτο να διεξαχθεί στο διάστημα 4-8 Μαρτίου 2020, την εποχή έναρξης των μαζικών lockdown στην Ευρώπη. «Θύμα» και η βιομηχανική έκθεση Hannover Messe, που τελικά πραγματοποιήθηκε ψηφιακά στις 14-15 Ιουλίου.

Με βάση τις εκτιμήσεις της AUMA, οι ακυρώσεις συνεπάγονται απώλειες περίπου 3 δισ. ευρώ για το γερμανικό ΑΕΠ, επηρεάζοντας περισσότερες από 24.000 θέσεις εργασίας. Παράλληλα, από τις ματαιώσεις και τις αναβολές εκθέσεων χάνονται φορολογικά έσοδα σχεδόν μισού δισ. ευρώ για το γερμανικό κράτος.

Ανά τον κόσμο, το εξάμηνο περιοριστικών μέτρων και έξαρσης κρουσμάτων οδήγησε στην αναβολή ή στην ακύρωση περισσότερων από 400 εκθέσεων και πάνω από 100 μόνο στην Ευρώπη, καθώς εκθέτες και επισκέπτες αναγκάστηκαν να παραμείνουν στα σπίτια τους.

Με περισσότερους από 410 εκατ. επισκέπτες ετησίως, η Γερμανία αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη χώρα –μετά τις ΗΠΑ– στη διοργάνωση διεθνών συνεδρίων και εμπορικών εκθέσεων. Κάθε χρόνο διεξάγονται στη χώρα περίπου 160 με 180 διεθνείς και εθνικές εκθέσεις, με περίπου 180.000 συμμετέχοντες και 10 εκατ. επισκέπτες. 

Η εκθεσιακή δραστηριότητα είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη γερμανική οικονομία. Εκθέτες και επισκέπτες δαπανούν περίπου 14,5 δισ. ευρώ ετησίως για τις δραστηριότητές τους στις εμπορικές εκθέσεις στη Γερμανία. Η συνολική συνεισφορά στο γερμανικό ΑΕΠ ανέρχεται στα 28 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της AUMA. Οι πωλήσεις για τους διοργανωτές γερμανικών εκθέσεων υπολογίζονται στα 4 δισ. ευρώ ετησίως, ενώ πέντε από τις δέκα μεγαλύτερες εταιρείες διοργάνωσης εμπορικών εκθέσεων στον κόσμο έχουν την έδρα τους στη Γερμανία. Οι εκθεσιακές διοργανώσεις εξασφαλίζουν 231.000 θέσεις εργασίας, ενώ περίπου 58.000 επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στο τμήμα B2B των εμπορικών εκθέσεων, γεγονός που συνεπάγεται περισσότερες από 100.000 θέσεις πλήρους απασχόλησης.

Η «γη των εκθέσεων»

Πώς όμως κατάφερε η Γερμανία να αναδειχθεί σε πρώτη δύναμη στον παγκόσμιο εκθεσιακό χάρτη; Εξάλλου, και άλλες χώρες έχουν παράδοση στη διοργάνωση εκθέσεων. Το Παρίσι φιλοξενεί τη μεγαλύτερη αεροπορική έκθεση (Airshow), το Ντιτρόιτ έχει την έκθεση αυτοκινήτων και το Λας Βέγκας φιλοξενεί την έκθεση ηλεκτρονικών ειδών CES consumer electronics show. Όμως η Γερμανία αποτελεί, επί της ουσίας, τη «γη των εκθέσεων».

Η παράδοση αιώνων της χώρας ως ενός από τα βασικά εμπορικά σταυροδρόμια φαίνεται να συνέβαλε σε αυτό, επισημαίνεται σε σχετική ανάλυση της γερμανικής «Ηandelsblatt». Στην εποχή του Μεσαίωνα, όλοι οι μεγάλοι εμπορικοί δρόμοι της Ευρώπης διέσχιζαν τη Γερμανία, με κέντρα σε πόλεις όπως η Φρανκφούρτη και η Λειψία. Οι πρώτες σιδηροδρομικές γραμμές ακολούθησαν τις ίδιες διαδρομές, όπως και οι αυτοκινητόδρομοι. Για παράδειγμα, οι «ρίζες» της εμπορικής έκθεσης της Λειψίας εντοπίζονται στον 12ο αιώνα – αποτελεί την παλαιότερη εμπορική έκθεση στον κόσμο. 

i-ischyri-paradosi-tis-germanias-stis-diethneis-emporikes-ektheseis1

Τον 19ο αιώνα, την εποχή της Βιομηχανικής Επανάστασης, η Γερμανία αναδείχθηκε στον μεταποιητικό «γίγαντα» της ευρωπαϊκής ηπείρου, με αποτέλεσμα την ανάπτυξη των εμπορικών εκθέσεων κατ’ αναλογία με τη νέα οικονομία. Τον 20ό αιώνα την ανάπτυξη ανέκοψαν οι δύο Παγκόσμιοι Πόλεμοι και η Μεγάλη Υφεση. Αλλά η παράδοση αναβίωσε μετά την ήττα το 1945. Οι κάτοικοι του Ανόβερου δεν είχαν καλά καλά καθαρίσει την πόλη από τα ερείπια που άφησαν πίσω τους οι βομβαρδισμοί όταν οι τοπικές αρχές ίδρυσαν το 1947 την έκθεση εξαγωγών του Ανόβερου, που σύντομα έγινε σημαντικό εργαλείο προώθησης των γερμανικών εξαγωγών μηχανολογικού εξοπλισμού.

Στη διάρκεια του «οικονομικού θαύματος» της Γερμανίας τη δεκαετία του ’50, υπήρξε άνθηση και στις εμπορικές εκθέσεις, αναφέρει η ανάλυση. Στη σύγχρονη εποχή, η εξειδίκευση στη διοργάνωση εκθέσεων προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη Γερμανία. Η χώρα φιλοξενεί την παλαιότερη έκθεση τέχνης στον κόσμο, που διεξάγεται στην Κολωνία από το 1967. 

Αδιαμφισβήτητα, οι εκθέσεις συμβάλλουν στην προώθηση των γερμανικών εξαγωγών. Πάνω από όλα όμως αποτελούν απόδειξη για τη δύναμη της παράδοσης στα βάθη των αιώνων, μιας παράδοσης που συνδυάζεται πλέον με τεχνογνωσία και την ισχυρή θέση της Γερμανίας στην παγκόσμια οικονομία.

– Της Αγγελικής Κοτσοβού