Βασίλης Γρηγορίου: Το υδρογόνο είναι το κλειδί για μεταφορές με μηδενικούς ρύπους

Βασίλης Γρηγορίου: Το υδρογόνο είναι το κλειδί για μεταφορές με μηδενικούς ρύπους

Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Advent Technologies εξηγεί στο «Κ Επιχειρείν» γιατί η τεχνολογία υδρογόνου είναι πολύτιμη για την πράσινη μετάβαση.

8' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

O κ. Βασίλης Γρηγορίου είναι ιδρυτής και CEO της Advent Technologies.

Πώς θα ήταν ο κόσμος εάν το υδρογόνο αποτελούσε το βασικό καύσιμο; Απάντηση στο σύνθετο αυτό ερώτημα προσπαθεί να δώσει η Advent Technologies, η εταιρεία που με αφετηρία την Πάτρα έχει περάσει το κατώφλι του Nasdaq και αναπτύσσει προηγμένα υλικά που χρησιμοποιούν καθαρές μορφές ενέργειας, όπως υδρογόνο. Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Βασίλης Γρηγορίου, εξηγεί στο «Κ Επιχειρείν» γιατί η τεχνολογία υδρογόνου αποτελεί μονόδρομο για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών ρύπων. Όπως τονίζει, στην Ευρώπη υπάρχει ισχυρή δέσμευση για την ενδυνάμωση της οικονομίας υδρογόνου μέσω μεγάλων έργων που ανακοινώνονται και βρίσκονται σε εξέλιξη.
 
– Περιγράψτε μας τη διαδρομή της Advent Technologies από την ίδρυσή της μέχρι την είσοδό της στο Nasdaq.

Η Advent ιδρύθηκε στην Πάτρα το 2005 από επιστήμονες που οραματίστηκαν έναν κόσμο με καθαρή, ασφαλή, βιώσιμη και προσιτή ενέργεια. Σήμερα αποτελεί θυγατρική εταιρεία της Advent Technologies Holdings, Inc. (NASDAQ: ADN), μιας αμερικάνικης εταιρείας η οποία αναπτύσσει, κατασκευάζει και εμπορεύεται  προηγμένα συστήματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας βασισμένα σε κυψέλες καυσίμου. Η βασική αποστολή της Advent είναι να εισάγει στην αγορά την τεχνολογία κυψελών καυσίμου επόμενης γενιάς. Τα τελευταία δεκαέξι (16) χρόνια, η Advent έχει καθιερωθεί ως παγκόσμιος ηγέτης στην ανάπτυξη προηγμένων υλικών, εξαρτημάτων και διεργασιών για εφαρμογές των κυψελών καυσίμου στην ενέργεια, στην άμυνα, στην ασφάλεια και στην αεροναυπηγική, με πελάτες στην Ευρώπη, στην Αμερική καθώς και στην Ασία.

Τον Φεβρουάριο του 2021, πετύχαμε την είσοδό μας στο Nasdaq και είμαστε πραγματικά πολύ περήφανοι για αυτή την εξέλιξη.  Καταλάβαμε ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να γίνει αυτό, αφού η αγορά είναι στο σωστό σημείο για να γίνουν οι επόμενες κινήσεις. Άλλωστε, τον τελευταίο χρόνο οι εταιρείες υδρογόνου παρουσιάζουν σημαντική άνοδο και υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για επενδύσεις.

Μέσω της συγχώνευσης με την AMCI Acquisition Corp., πετύχαμε να αντλήσουμε 158,3 εκατ. δολάρια ΗΠΑ για την υλοποίηση του επιχειρηματικού μας σχεδίου που περιλαμβάνει επενδύσεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης και παραγωγής καινοτόμων προϊόντων και επέκταση δραστηριοτήτων σε ΗΠΑ και την Ευρώπη.

– Το αντικείμενο της εταιρείας είναι η παραγωγή κυψελίδων καυσίμων (fuel cells) επόμενης γενιάς, που μετατρέπουν το υδρογόνο και άλλα ανανεώσιμα καύσιμα σε «πράσινη» ηλεκτρική ενέργεια. Πώς διαμορφώνεται η συγκεκριμένη αγορά και ποιες προοπτικές ανάπτυξης εμφανίζει;

Η τεχνολογία της Advent μέσω των προηγμένων υλικών που χρησιμοποιεί, θα καταφέρει να «ξεκλειδώσει» την οικονομία του υδρογόνου. Η τεχνολογία των κυψελών καυσίμου μπορεί και θα κάνει την διαφορά στην παγκόσμια ενεργειακή επανάσταση και μεταστροφή σε πιο «πράσινες» πηγές ενέργειας.   

Οι κυψέλες καυσίμου ουσιαστικά δημιουργούν ενέργεια από καθαρά καύσιμα με μηδενικούς ρύπους όπως για παράδειγμα το υδρογόνο. Μετατρέπουν τη χημική ενέργεια του καυσίμου σε ηλεκτρική ενέργεια μέσω μιας ηλεκροχημικής διεργασίας. Οι κυψέλες καυσίμου μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε μία ευρεία γκάμα εφαρμογών, μεγάλων και μικρών ενεργειακών αναγκών. Για παράδειγμα, μπορούν να προσφέρουν ηλεκτρική ενέργεια σε ένα μικρό οικιακής χρήσης drone, σε ένα αυτοκίνητο, έως και σε ένα αεροπλάνο και ένα μεγάλο τάνκερ.

Οι κυψέλες καυσίμου της Advent έχουν την ιδιαιτερότητα ότι χρησιμοποιούν υδρογόνο, φυσικό αέριο ή άλλες μορφές καθαρών υγρών καυσίμων (efuels) για την παραγωγή “καθαρής” ενέργειας.

Η τεχνολογία της Advent αποτελεί μια από τις πιο ελπιδοφόρες τεχνολογίες για το μέλλον.  Το κύριο πλεονέκτημά της είναι το ότι είναι κλιματικά ουδέτερη, αφού εκπέμπει σχεδόν μηδενικούς ατμοσφαιρικούς ρύπους. Οι δυνητικές εφαρμογές της είναι πρακτικά αναρίθμητες. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πολλούς τομείς της βιομηχανίας των μεταφορών, της ενέργειας και της συμπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας σε οικοδομικά κτίρια.

Η πρόθεση είναι να αποτελέσει ένα σημαντικό τμήμα της λύσης για την επίτευξη του στόχου της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.

– Ποιος είναι ο αριθμός των πατεντών που διαθέτει η εταιρεία;

Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια, η Advent έχει καθιερωθεί ως παγκόσμιος ηγέτης στην ανάπτυξη προηγμένων υλικών, εξαρτημάτων και διαδικασιών, με πελάτες στην Ευρώπη, την Κίνα και τις Η.Π.Α.   Έχει ολοκληρώσει περισσότερα από 38 έργα που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και σε Εθνικό επίπεδο στις διάφορες χώρες που δραστηριοποιούμαστε. Επιπλέον έχει αναπτύξει πολύ ισχυρή πνευματική ιδιοκτησία με περισσότερες από 190 πατέντες στην τεχνολογία κυψελών καυσίμου. Η Advent διαθέτει εγκαταστάσεις Παραγωγής & Έρευνας και Ανάπτυξης στην Πάτρα, στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, στην Γερμανία καθώς και στην Δανία.

– Πόσος χρόνος θα απαιτηθεί μέχρι να δούμε την τεχνολογία υδρογόνου να ωριμάζει σε επίπεδο μαζικών εμπορικών εφαρμογών;

Η τεχνολογία του υδρογόνου είναι παρούσα σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο. Έως το 2030, η πλειονότητα των βιομηχανιών θα αναγκαστεί να χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια που έχει παραχθεί από  τεχνολογίες με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Θα μπορούσαμε ενδεικτικά να αναφέρουμε πως μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Toyota παράγει επιβατικά αυτοκίνητα τα οποία κινούνται ήδη με υδρογόνο. Το Toyota Mirai – που στα Ιαπωνικά σημαίνει «μέλλον» – χρησιμοποιεί υδρογόνο για παραγωγή ενέργειας και εκπέμπει μόνο νερό σαν καυσαέριο. H Alstom έχει ήδη από το 2016 παρουσιάσει το Coradia iLint™ – το πρώτο τρένο που κινείται με υδρογόνο. Επί του παρόντος όμως οι παγκόσμιες υποδομές δεν είναι ακόμα ώριμες για να υποστηρίξουν την μαζική χρήση οχημάτων που κινούνται με υδρογόνο.

Ευτυχώς υπάρχουν μαζικές πρωτοβουλίες στην Ελλάδα σε όλη την Ευρώπη και πέραν αυτής. Βλέπουμε ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον και δέσμευση κάθε μέρα από τις κυβερνήσεις και τη βιομηχανία. Ο Ιδιωτικός τομέας χρειάζεται να δημιουργήσει επενδυτικές ευκαιρίες μέσα από την δημιουργία εθνικών αλλά και υπερεθνικών συμμαχιών και συνεργιών και το Κράτος να βρεθεί αρωγός των προσπαθειών του ιδιωτικού τομέα και να συν-αναλάβει τον ρίσκο που ενέχει η κάθε καινοτομία. Τέλος, θα χρειασθεί η τιμή του υδρογόνου να διαμορφωθεί σε επίπεδα εφάμιλλα ή έστω άμεσα συγκρίσιμα με τα ορυκτά καύσιμα. Σύμφωνα με μελέτη του Συμβουλίου Υδρογόνου, το κόστος των κυψελών καυσίμου θα μειωθεί δραστικά με την αύξηση των όγκων παραγωγής. Ενδεικτικά, εκτιμάται ότι στην αγορά της αυτοκινητοβιομηχανίας, το κόστος των κυψελών καυσίμου θα μειωθεί έως και 45% όταν ο όγκος παραγωγής φτάσει τα 200.000 οχήματα/έτος ενώ εκτιμάται ότι θα μειωθεί έως και στο 70% όταν θα παράγονται 600.000 οχήματα ετησίως. Η μείωση του κόστους των κυψελών καυσίμου είναι μια από τις πιο σημαντικές πτυχές που θα επιταχύνει τη χρήση του υδρογόνου και θα το κάνει το πλέον ανταγωνιστικό καύσιμο.

 
– Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για τους ρυθμούς ανάπτυξης της συγκεκριμένης αγοράς;

Η δημιουργία υποδομής διακίνησης του υδρογόνου είναι το κλειδί. Υπάρχει ισχυρή δέσμευση στην Ευρώπη να δημιουργήσει την οικονομία του υδρογόνου χρηματοδοτώντας μεγάλα έργα που ανακοινώνονται κάθε μήνα σε πολλαπλές περιοχές της Γηραιάς ηπείρου. Η οικονομία του υδρογόνου θα συμβεί, θα δημιουργούμε όλο και περισσότερο πράσινο υδρογόνο από τον ήλιο και τον άνεμο τα επόμενα χρόνια και οι τιμές θα πλησιάζουν συνεχώς επίπεδα για να ανταγωνιστούν τα ορυκτά καύσιμα. Καθώς συμβαίνει αυτό, το κόστος των κυψελών καυσίμου θα μειωθεί επίσης και αυτοί οι αρκετά ισχυροί και απλοί ηλεκτροχημικοί κινητήρες θα γίνουν καθημερινότητα. Για να επιτευχθεί αυτό όμως θα χρειαστεί να γίνουν μεγάλες επενδύσεις τόσο από τα Κράτη μέλη όσο και από τον ιδιωτικό τομέα. Οι συνολικές επενδύσεις σε καθαρό υδρογόνο στην Ευρώπη θα μπορούσαν να ανέλθουν σε 180-470 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2050, δημιουργώντας μια αλυσίδα αξίας η οποία θα εξυπηρετήσει πλήθος βιομηχανικών τομέων και άλλων τελικών χρήσεων και θα απασχολήσει έως και 1 εκατομμύριο άτομα, άμεσα και έμμεσα. Τέλος, οι αναλυτές εκτιμούν ότι το καθαρό υδρογόνο θα μπορούσε να καλύψει το 24% της παγκόσμιας ζήτησης ενέργειας έως το 2050, με ετήσιες πωλήσεις στο εύρος των 630 δισεκατομμυρίων ευρώ.

 
– Σχεδιάζετε την ενίσχυση της δραστηριότητάς σας στην ελληνική αγορά;

Στην Advent στοχεύουμε στην υλοποίηση έργων που θα αφήσουν το δικό τους μοναδικό αποτύπωμα. Στο συγκεκριμένο πλαίσιο, αισθανόμαστε πολύ υπερήφανοι που τον  Σεπτέμβριο του 2021 τα Υπουργεία Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργεια ενέκριναν τη συμμετοχή δύο έργων της Advent, το Green HiPo και το White Dragon  στο πρώτο κύμα Σημαντικών Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (ΙPCEI) «Yδρογόνο», τα οποία προ-κοινοποιήθηκαν στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα.

Το Green HIPo αφορά την κατασκευή μονάδας παραγωγής μονάδων ηλεκτρόλυσης και καινοτόμων κυψελίδων καυσίμου. Οι κυψέλες καυσίμου συμπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας και (CHP) και το πράσινο υδρογόνο που  θα παραχθούν από την Advent θα χρησιμοποιηθούν από το έργο White Dragon. Στο έργο Green HiPo προτείνεται η κατασκευή σε περίοδο 7ετίας, κυψελίδων καυσίμου υψηλής θερμοκρασίας συνολικής παραγόμενης ηλεκτρικής ισχύος 400MW και αντίστοιχης θερμικής ισχύος, καθώς και μονάδες ηλεκτρόλυσης συνολικής ισχύος 4.65GW, σε γραμμές παραγωγής της εταιρείας που θα εγκατασταθούν στην Δυτική Μακεδονία.

Το White Dragon είναι ένα πρωτοποριακό έργο που διαθέτει ένα φιλόδοξο όραμα, την ενσωμάτωση ανανεώσιμης ενέργειας / ηλεκτρικής ενέργειας κλίμακας GW στο ενεργειακό σύστημα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης που θα συνδέει την ηλεκτρόλυση για παραγωγή πράσινου υδρογόνου και τις κυψέλες καυσίμου υψηλής θερμοκρασίας με αποθήκευση ενέργειας, σταθεροποίηση δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας και τοπική θέρμανση, μίξη υδρογόνου και φυσικού αερίου σε αγωγούς μεταφοράς, καθώς και εκτεταμένη βιομηχανική χρήση υδρογόνου σε ένα ολοκληρωμένο δίκτυο υδρογόνου. Συντονιστής του έργου είναι η ΔΕΠΑ Εμπορίας. Οι εταιρείες που θα συμμετέχουν σε αυτό είναι η Advent Technologies, η Damco Energy (Όμιλος Κοπελούζου), η ΔΕΗ, ο ΔΕΣΦΑ, τα ΕΛΠΕ, η Motor Oil, τα Σωληνουργεία Κορίνθου, ο TAP και η Τέρνα Ενεργειακή. Το συνολικό ύψος της επενδυτικής πρότασης ξεπερνάει τα 8 δισ. Ευρώ. Ο πυρήνας του έργου βασίζεται στην σταδιακή αντικατάσταση των λιγνιτικών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της Δυτικής Μακεδονίας και στη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας με τελικό στόχο την απανθρακοποίηση του ενεργειακού μείγματος της χώρας.

Ο Απώτερος σκοπός και των δύο προγραμμάτων είναι η απολιγνιτοποίηση της Δυτικής Μακεδονίας. Τέλος, τα έργα της Advent θα ενισχύσουν την ελληνική αγορά εργασίας, στην ευρύτερη περιοχή, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες για άτομα τόσο με υψηλή τεχνολογική κατάρτιση όσο και άτομα προερχόμενα από τον παραδοσιακό εργατικό τομέα.

 – Ποιες είναι οι προκλήσεις όσον αφορά την καθαρή ενέργεια και πώς μπορεί η Ελλάδα να τις διαχειριστεί;

Η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια δεν θα είναι μια εύκολη και χωρίς προκλήσεις διαδικασία. Θα είναι μια δύσκολή μεν αλλά απαραίτητη δε διαδικασία. Την παρούσα στιγμή συντελείται παγκοσμίως μια βιομηχανική και θεσμική επανάσταση στην οποία η Ελλάδα καλείται να συμμετάσχει αξιοποιώντας το ουσιαστικό πνευματικό και κοινωνικό της κεφάλαιο και να πρωτοπορήσει. H Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα του πώς μια μικρή χώρα μπορεί να είναι παραγωγός και όχι μόνο καταναλωτής γνώσης και καινοτομίας.

Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει όμως να δημιουργηθεί το κατάλληλο οικονομικό και τεχνολογικό υπόβαθρο έτσι ώστε η χώρα να μπορέσει να καλλιεργήσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να προσελκύσει καινούργιες επενδύσεις αλλά και να δημιουργήσει διεθνείς συμμαχίες και εμπορικές/ βιομηχανικές συνέργειες. Ένα πρώτο και ουσιαστικό βήμα είναι το να υπάρξει η απαραίτητη πολιτική και κοινωνική συναίνεση για τις απαραίτητες κοινωνικοοικονομικές μεταρρυθμίσεις που θα χρειαστούν. Επιπλέον, το Κράτος θα πρέπει να βρεθεί αρωγός των προσπαθειών του ιδιωτικού τομέα και να συν-αναλάβει τον κίνδυνο που ενέχει η καινοτομία που χρειάζεται για να επιτευχθεί η μετάβαση σε μια κοινωνία που θα κινείται με καθαρή ενέργεια. Είμαστε χαρούμενοι που τόσο σε Εθνικό αλλά και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο τόσο οι Κυβερνήσεις όσο και ο ιδιωτικός τομέας έχουν ώριμες και ταυτόσημες θέσεις στο πως θα πάμε στην επόμενη μέρα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή