Έργα 43,4 δισ. έως το 2030 αλλάζουν τον κλάδο των υποδομών

Έργα 43,4 δισ. έως το 2030 αλλάζουν τον κλάδο των υποδομών

Με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, το νέο ΕΣΠΑ και το ΠΔΕ.

4' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενώπιον μιας πρωτοφανούς ανάκαμψης των επενδύσεων σε υποδομές, ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές και έργα περιβάλλοντος βρίσκεται η Ελλάδα. Υπολογίζεται ότι, μέχρι το τέλος της δεκαετίας, η «πίτα» των έργων θα ανέλθει σε 43,4 δισ. ευρώ. Πρόκειται για κεφάλαια από το Ταμείο Ανάκαμψης, το νέο ΕΣΠΑ και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Μόνο τα νέα έργα ΣΔΙΤ της περιόδου 2021-2026 υπολογίζονται σε 7 δισ. ευρώ, ενώ επιπλέον 6 δισ. ευρώ έργων, που στοχεύουν στη λεγόμενη «πράσινη» μετάβαση, θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.
 Ενδεικτική του επενδυτικού «κύματος» που θα κληθεί να διαχειριστεί η χώρα, και ο κατασκευαστικός κλάδος ειδικότερα, είναι η σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια.

Για παράδειγμα, στα έργα ΣΔΙΤ, κατά τη δεκαετία 2009-2019 υλοποιήθηκαν συνολικά 14 έργα ύψους 822 εκατ. ευρώ. Από τότε και μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι έχουν προστεθεί πάνω από 20 νέες συμβάσεις ύψους 5 δισ. ευρώ, που βρίσκονται σε διάφορα στάδια της διαγωνιστικής διαδικασίας και αναμένεται να ξεκινήσουν να υλοποιούνται από το 2022 και μετά. Περιλαμβάνουν έργα υποδομής, αλλά και πληθώρα νέων κτιρίων, ενώ πλέον η λίστα εμπλουτίζεται και με το πρόγραμμα αρδευτικών έργων.

Ειδικότερα, τα κτιριακά έργα ΣΔΙΤ υπολογίζεται ότι προσεγγίζουν σε αξία τα 1,6 δισ. ευρώ, ενώ τα οδικά έργα ΣΔΙΤ υπολογίζονται σε 1,6 δισ. ευρώ. Σε αυτά προστίθενται πλέον και έργα ΣΔΙΤ για την ανάπτυξη φραγμάτων, όπως επίσης και αρδευτικά έργα, με το συνολικό τους ύψος να υπολογίζεται σε επιπλέον 1,8 δισ. ευρώ.
 Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Υποδομών, την περίοδο 2015-2019 υπογράφηκαν συμβάσεις για έργα αξίας μικρότερης των 800 εκατ. ευρώ. Σήμερα, τα νέα έργα για τα οποία έχουν υπογραφεί συμβάσεις ανέρχονται σε 3,2 δισ. ευρώ, ενώ ο αριθμός αυτός αναμένεται να πολλαπλασιαστεί τους επόμενους μήνες, καθώς θα ωριμάσει μια σειρά από διαγωνισμούς. Υπολογίζεται ότι, από τις αρχές του 2023 και μετά, θα υλοποιούνται έργα αξίας άνω των 10 δισ. ευρώ σε όλη την επικράτεια.

Μεταξύ αυτών που θα προστεθούν το αμέσως προσεχές διάστημα στα ήδη εκτελούμενα έργα θα είναι η νέα γραμμή 4 του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, ο οδικός άξονας Πάτρας-Πύργου, το Ελληνικό, το βόρειο τμήμα του άξονα της Κεντρικής Ελλάδας (Τρίκαλα-Εγνατία) και ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης.


Το 2022 αναμένεται περαιτέρω εντατικοποίηση της παραγωγής νέων έργων, καθώς στην αγορά αναμένονται δεκάδες διαγωνισμοί μεγάλων έργων. Μεταξύ αυτών, ξεχωρίζουν έργα όπως η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, που αποτελεί ένα κρίσιμο έργο για την αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού στο τμήμα από τον κόμβο της Λ. Κηφισίας μέχρι τον κόμβο Μεταμόρφωσης. Πρόκειται για έργο της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ, που αφορά στη δημιουργία ενός νέου οδικού άξονα, με τρεις σήραγγες, που θα καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη στην εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας. Το έργο αυτό ήταν αρχικά μέρος των έργων της επέκτασης της Αττικής Οδού, ωστόσο εν τέλει επελέγη να προωθηθεί ως αυτόνομο δημόσιο έργο.
 Επίσης, κατά το πρώτο τρίμηνο, αναμένεται και η προκήρυξη του διαγωνισμού για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σύμβαση διαχρονικά, καθώς εκτιμάται ότι θα απαιτήσει προσφορές μεγαλύτερες των 2 δισ. ευρώ. Η σημερινή σύμβαση λήγει τον Οκτώβριο του 2024. 

Πιθανή, εντός του 2022, είναι και η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το έργο παραχώρησης της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος, ύψους 500 εκατ. ευρώ. Προϋπόθεση είναι να βρεθεί κοινός τόπος με την τοπική αυτοδιοίκηση αναφορικά με κάποιες από τις επιμέρους προδιαγραφές του έργου.
 Εξελίξεις θα πρέπει να αναμένονται το 2022 και σχετικά με τον διαγωνισμό για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ), συνολικού προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ. Το έργο είναι από τα λίγα έργα υποδομής που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, έχοντας εξασφαλίσει χρηματοδότηση 427 εκατ. ευρώ. Η κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου έχει «σπάσει» σε τρία επιμέρους τμήματα. Το σημαντικότερο εξ αυτών, μήκους 157,5 χλμ., θα συνδέει τα Χανιά με τη Χερσόνησο. Ο διαγωνισμός αυτός είναι προϋπολογισμού 1,32 δισ. ευρώ και προβλέπει την παραχώρηση εκμετάλλευσης στον ανάδοχο για 25 χρόνια. Το δεύτερο τμήμα θα υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ, διάρκειας 30 ετών. Αφορά το τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη, με κόστος 360 εκατ. ευρώ. Το τρίτο τμήμα θα είναι ένα συμβατικό δημόσιο έργο. Αφορά το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος και είναι εκτιμώμενου προϋπολογισμού 145 εκατ. ευρώ.
Σημαντικό είναι και το κατασκευαστικό πρόγραμμα των σιδηροδρομικών έργων, όπου οι υποδομές χρήζουν σημαντικής αναβάθμισης. Το πλάνο προβλέπει νέα έργα 3,3 δισ. ευρώ, όπως η ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο-Πάτρα, στο τμήμα Ρίο-Νέος Λιμένας Πατρών, ύψους 429 εκατ. ευρώ, η αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, έργο της τάξεως των 815,3 εκατ. ευρώ και μήκους 178 χλμ., όπως επίσης και η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Νέα Καρβάλη-Τοξότες, προϋπολογισμού της τάξεως των 1,3 δισ. ευρώ και μήκους 206 χλμ.


Εκτός όμως από τα δημόσια έργα ή τα έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων, φέτος, και συγκεκριμένα τον Φεβρουάριο, θα ξεκινήσει και η κατασκευή του έργου του Ελληνικού. Αρχής γενομένης από τα έργα υποδομής, το πάρκο και διάφορα κτίρια, υπολογίζεται ότι θα ανατεθούν συμβάσεις συνολικού ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ εντός του έτους. Το πρώτο κτίριο που θα παραδοθεί προς χρήση, το πρώτο τρίμηνο του 2023, θα είναι το νέο Κτίριο Μετεγκατάστασης Συλλόγων ΑΜΕΑ, επιφάνειας 11.000 τ.μ. Η κατασκευή του θα ξεκινήσει εντός του 2022, μαζί με τα έργα αναβάθμισης της μαρίνας του Αγίου Κοσμά και της παραλίας, αλλά και την κατασκευή του Marina Tower, του πύργου των κατοικιών, ύψους 250 εκατ. ευρώ. 

Αντίστοιχα, το 2023 είναι προγραμματισμένη η έναρξη της κατασκευής του εμπορικού και ψυχαγωγικού πόλου στη Λ. Βουλιαγμένης, που θα περιλαμβάνει το Vouliagmeni Mall και το εμπορικό πάρκο της Trade Estates του ομίλου Φουρλή, όπως επίσης και έναν πύργο μεικτής χρήσης. Επίσης, θα ξεκινήσει η κατασκευή του Marina Galleria, του πολυτελούς εμπορικού κέντρου στην παραθαλάσσια ζώνη, όπως και των οικιστικών συγκροτημάτων και βιλών, που προβλέπονται επίσης στο παράκτιο μέτωπο. Επιπλέον, κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους, αναμένεται να ξεκινήσει και η υλοποίηση του οργανωμένου τουριστικού συγκροτήματος με Καζίνο από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Πρόκειται για έργο ύψους 1 δισ. ευρώ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή