Εκπαιδευτήρια Γείτονα: Παρακαταθήκη για το αύριο

Εκπαιδευτήρια Γείτονα: Παρακαταθήκη για το αύριο

3' 54" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η πανδημία που οδήγησε στο κλείσιμο των σχολείων έφερε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς μπροστά σε μια νέα πρόκληση: τη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας μακριά από το γνώριμο περιβάλλον της σχολικής αίθουσας.

Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές του σχολείου μας ήταν εξοικειωμένοι με τη λειτουργία της πλατφόρμας επικοινωνίας και διαμοιρασμού εκπαιδευτικού υλικού. To βιβλίο, τα φυλλάδια, οι παρατηρήσεις στο μάθημα της ημέρα καθώς και οι εργασίες της επομένης μέρας, ανέβαιναν καθημερινά στην πλατφόρμα και αποτελούσαν πολύτιμο εργαλείο στην καθημερινή μελέτη των μαθητών μας. Τώρα όμως έπρεπε να λειτουργήσουν και πολλές μορφές σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Και λειτούργησαν όλες με πολύ καλά αποτελέσματα: σε πρώτη φάση σύγχρονη διδασκαλία με όλους τους μαθητές στα σπίτια τους, όπου η συμμετοχή των μαθητών άγγιζε το 100% και στη συνέχεια με άλλους μαθητές στην τάξη και άλλους στα σπίτια τους. Δεν χάνονται ούτε τα μαθήματα των εκπαιδευτικών που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και δεν μπορούν να έρχονται στο σχολείο: οι εκπαιδευτικοί αυτοί, από το σπίτι τους, συνδέονται με τα παιδιά που βρίσκονται στην τάξη και ταυτόχρονα με τα παιδιά που βρίσκονται στο σπίτι τους και πραγματοποιούν το μάθημά τους. Χρειάστηκε πολύς κόπος και πολλή προσπάθεια, για να μπορέσουν οι εκπαιδευτικοί να ανταποκριθούν σε όλες αυτές τις αλλαγές της μορφής του μαθήματος. Οι καθηγητές του σχολείου επεξεργάστηκαν και επιμελήθηκαν το καινούργιο υλικό, προσαρμοσμένο στις ανάγκες τις εξ αποστάσεις διδασκαλίας, που στάλθηκε στους μαθητές. Τα κατάφεραν πολύ καλά!  

Στόχος των εκπαιδευτικών τους σχολείου μας δεν ήταν μόνο η συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και η κάλυψη της ύλης. Βασικό μέλημά μας ήταν η αποκατάσταση της επικοινωνίας και της επαφής ανάμεσα στον μαθητή και στον δάσκαλο και η επαναφορά του παιδαγωγικού κλίματος που χρειάζεται μια τάξη για να λειτουργήσει. Οι ερωτήσεις, οι απαντήσεις, τα χαμόγελα και οι εκφράσεις των μαθητών αλλά και η δήλωση από την πλευρά των δασκάλων ότι  είμαστε εδώ δίπλα τους  για να ξεπεράσουμε μαζί τα προβλήματα και να κοιτάξουμε μπροστά.

Δύο μήνες μετά, κάνοντας μια πρώτη εκτίμηση,  είμαστε υπερήφανοι για το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας, τόσο σε γνωστικό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο. Κατανοήσαμε όλοι μας τη σημασία της εκπαιδευτικής διαδικασίας τόσο στην ανάπτυξη των παιδιών, όσο και στην ψυχική τους ισορροπία. Είμαστε υπερήφανοι τόσο για τους εκπαιδευτικούς, όσο και για τους μαθητές και τους γονείς τους.

Γνωρίζουμε από την εμπειρία μας ότι η εκπαιδευτική διαδικασία δεν μπορεί να αντικατασταθεί από την εξ αποστάσεως διδασκαλία, όσο προηγμένα εργαλεία και αν διαθέτουμε. Η πραγματική τάξη έχει μια διαφορετική δυναμική από την ψηφιακή, η καλλιέργεια ενός μορφωσιογόνου κλίματος από τον δάσκαλο είναι βασική επιδίωξη του σχολείου μας. Ένα τέτοιο κλίμα μπορεί να δώσει στους μαθητές επιπλέον ώθηση στις προσπάθειές τους. Ο δάσκαλος είναι σε θέση να αξιολογεί και να αντιλαμβάνεται τις αλλαγές στην συμπεριφορά των μαθητών και στις αντιδράσεις τους και να προσαρμόζει το μάθημά του.

Εκπαιδευτήρια Γείτονα: Παρακαταθήκη για το αύριο-1

Αυτό το διάστημα όμως παρακολουθήσαμε τους εκπαιδευτικούς μας να ξεδιπλώνουν τις αρετές τους, τη φαντασία τους, τη δημιουργικότητά τους και να δημιουργούν από την αρχή ένα νέο, προσαρμοσμένο εκπαιδευτικό υλικό και να αποκαθιστούν, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό, το μορφωσιογόνο κλίμα της τάξης. Η δουλειά δεν σταματούσε με το τέλος των μαθημάτων. Οι μαθητές λάμβανα εργασίες τις οποίες έστελναν συμπληρωμένες για να τις πάρουν πάλι πίσω διορθωμένες από τους διδάσκοντες. Η επικοινωνία συνεχιζόταν με παρατηρήσεις και επεξηγήσεις μέσω πλατφόρμας και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Η μέρα έκλεινε με συνεδριάσεις των καθηγητών, σε κλάδους με τη βοήθεια των συντονιστών αλλά και κατά επίπεδο με τη βοήθεια των Διευθύνσεων. Γινόταν αξιολόγηση της πορείας της διδασκαλίας και σχεδιασμός των επόμενων βημάτων με βασικό στόχο κάθε μαθητής να πάρει τις γνώσεις που θα του χρειαστούν για να συνεχίσει χωρίς κενά στην επόμενη τάξη.

Παρακολουθήσαμε τους μαθητές μας, οι οποίοι με την στήριξη των οικογενειών τους κατάφεραν να γίνονται μέρα τη μέρα πιο υπεύθυνοι,  πιο ανεξάρτητοι και πιο δημιουργικοί απέναντι στις νέες μορφές διδασκαλίας. Έδειξαν ικανοί να προσαρμόζονται σε νέες συνθήκες και έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες που θα τους παρουσιαστούν. Ιδιαίτερη προσπάθεια έγινε για τους μαθητές τις Γ΄Λυκείου. Οι επαναλήψεις και τα διαγωνίσματα προσομοίωσης ολοκληρώθηκαν με επιτυχία, έτσι οι μαθητές μας θα είναι έτοιμοι να μας κάνουν για μια ακόμα φορά υπερήφανους με τα αποτελέσματά τους στις Πανελλήνιες εξετάσεις και την εισαγωγή τους στις Πανεπιστημιακές σχολές της επιλογής τους. Άλλωστε κάθε χρόνο τα αποτελέσματα των μαθητών μας είναι εξαιρετικά. Το ποσοστό των μαθητών μας που αριστεύουν είναι κάθε χρόνο πολλαπλάσιο από το αντίστοιχο ποσοστό σε πανελλήνιο επίπεδο. Για παράδειγμα, στις τελευταίες Πανελλαδικές Εξετάσεις το ποσοστό των μαθητών μας που αρίστευσε ήταν πάνω από τέσσερις φορές μεγαλύτερο από το αντίστοιχο Πανελλαδικό ποσοστό.

Η περίοδος της πανδημίας ήταν ένα μάθημα για όλους μας και, όπως κάθε μάθημα, πιστεύουμε ότι κατάφερε να μας κάνει καλύτερους. Θα κρατήσουμε την πολύτιμη εμπειρία της προηγούμενης περιόδου και θα την αξιοποιήσουμε στην καθημερινή μας πρακτική.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή