Εναλλακτικές προσεγγίσεις για τις κοινοβουλευτικές επιτροπές

Εναλλακτικές προσεγγίσεις για τις κοινοβουλευτικές επιτροπές

2' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τη μέσω γενικόλογων αναφορών δυνατότητα που δίνει ο Κανονισμός της Βουλής στις εκάστοτε κυβερνητικές πλειοψηφίες να μπορούν να εισάγουν προς έγκριση στην Ολομέλεια νομοθετήματα που έχουν καταψηφιστεί στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές φέρεται έτοιμη να αξιοποιήσει η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ, αν τα όποια παρασκηνιακά σχέδια να επιτευχθεί υπέρ της συμφωνίας αυτής θετική πλειοψηφία στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων ναυαγήσουν.

Στην αμέσως προηγούμενη περίπτωση τέτοιας καταψήφισης, κατά τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, η καταψηφισθείσα ρύθμιση στην αρμόδια επιτροπή για τη ζυθοποιία αποσύρθηκε και δεν εισήχθη προς ψήφιση στην Ολομέλεια. Διαφορετικά είχε αντιμετωπιστεί το 2003 νομοσχέδιο για το επαγγελματικό ασυμβίβαστο των βουλευτών: η τότε κυβέρνηση Κ. Σημίτη αποφάσιζε, παρά την καταψήφιση νομοσχεδίου που παρουσίαζε ως εκτελεστικό του Συντάγματος νόμο για το θέμα του «ασυμβιβάστου» στην επιτροπή, να το εισάγει στην Ολομέλεια. (Για την ιστορία, καταψηφίστηκε και από την Ολομέλεια, με την τότε αντιπολίτευση να κάνει λόγο για διπλή πολιτική ήττα της κυβέρνησης).

Στις άλλες αναρίθμητες νομοθετικές ρυθμίσεις, η ψήφιση με προβλεπόμενες πλειοψηφίες κάθε φορά από τις επιτροπές θεωρήθηκε απαραίτητο βήμα στην κοινοβουλευτική διαδικασία πριν από την τελική ψηφοφορία στην Ολομέλεια.

Η κρισιμότητα της συμφωνίας των Πρεσπών, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η πρόσφατα καταγραφείσα «δεδηλωμένη» (145 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και έξι ανεξάρτητοι προερχόμενοι από διαφορετικά κόμματα) καθιστά εξαιρετικά δύσκολο έργο την ανασύνθεση των επιτροπών (εν προκειμένω ειδικά της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων) κατά τρόπο που να διασφαλίζεται σε αυτές «κυβερνώσα πλειοψηφία» και κατ’ επέκταση περιβάλλον ευνοϊκό για την υπερψήφιση επιλογών της ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ. Αν και οι προσπάθειες για να επιτευχθεί αυτό (όπως μέσω της προσχώρησης των ανεξαρτήτων στην Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ) δεν έχουν εγκαταλειφθεί, στο επιτελείο του κυβερνώντος κόμματος «επιστρατεύθηκε» και η προαναφερθείσα ιδέα, της αξιοποίησης δηλαδή όλων των «όπλων» που μπορεί να διαθέτει μια κυβέρνηση στη Βουλή, ακόμα και εκείνων που και μονοκομματικές κυβερνήσεις δεν ήταν πρόθυμες να κάνουν χρήση.

Το «κλειδί» εντοπίζεται στο άρθρο 70 του Συντάγματος το οποίο προβλέπει: «H Bουλή ασκεί το νομοθετικό της έργο σε Oλομέλεια. O Κανονισμός της Βουλής προβλέπει ότι το νομοθετικό έργο που καθορίζεται από αυτόν μπορεί να ασκείται και από τις διαρκείς κοινοβουλευτικές επιτροπές».

Υπό το πρίσμα αυτό, δεν πέρασε απαρατήρητη η επισήμανση του προέδρου της Βουλής, αργά το βράδυ της Τετάρτης, λίγο πριν από το τέλος της διαδικασίας για την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης και ενώ άπαντες είχαν πλέον στραμμένο το βλέμμα στη συμφωνία των Πρεσπών: «Επειδή υπήρχαν και εύλογες απορίες, διαβεβαίωσα ότι όλα όσα έχουν να κάνουν με τις επιτροπές της Βουλής και τη λειτουργία της Βουλής θα γίνουν απολύτως κατά το Σύνταγμα και κατά τον Κανονισμό, ότι αυτό είναι αυτονόητο, όπως επίσης αυτονόητο είναι ότι νομοθετεί η Ολομέλεια της Βουλής. Ο νοών νοείτω», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Βούτσης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή