ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Νέο νόμο φέρνουν οι «παντοδύναμοι» απεργοί

18s15lkdf

Ο αιφνιδιασμός σε συνδυασμό με την ταλαιπωρία πυροδότησαν την άμεση και έντονη αντίδραση της κυβέρνησης εν μέσω μάλιστα εορταστικής περιόδου. Ενα χρόνιο πρόβλημα που ταλαιπωρεί εκατομμύρια επιβάτες αναδείχθηκε για πολλοστή φορά με τον χειρότερο δυνατό τρόπο, εξοργίζοντας ακόμη περισσότερο επιβατικό κοινό και πολιτική ηγεσία. Μία στάση εργασίας στο μέσο με τον, μέχρι πρότινος, υψηλότερο δείκτη ικανοποίησης χρηστών στάθηκε ικανή να «ερεθίσει» τα αντανακλαστικά της κυβερνητικής ηγεσίας. Η άμεση τοποθέτηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη επί του θέματος ανέβασε αυτομάτως το ζήτημα στην ημερήσια διάταξη, επιβεβαιώνοντας ότι η κυβέρνηση δεν σκοπεύει να αφήσει τα πράγματα στην τύχη τους.

Η προκήρυξη της στάσης εργασίας για τις πρωινές ώρες αιχμής χθες, η οποία έγινε μόλις λίγες ώρες νωρίτερα, δεν έδωσε το περιθώριο της ενημέρωσης και του προγραμματισμού εναλλακτικής μετακίνησης στο επιβατικό κοινό. Ταυτόχρονα, η διοίκηση των ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) στερήθηκαν τη δυνατότητα προσφυγής στη Δικαιοσύνη προκειμένου να κηρυχθεί παράνομη η κινητοποίηση, καθώς η προκήρυξη της στάσης εργασίας έγινε αργά το απόγευμα της Δευτέρας. Σε περίπτωση προσφυγής στα δικαστήρια, η υπόθεση θα εκδικαζόταν μετά το πέρας της κινητοποίησης οπότε ακόμη και μια καταδικαστική απόφαση για το σωματείο εργαζομένων δεν θα ωφελούσε τις μετακινήσεις της πρωτεύουσας.

Η απεργιακή κινητοποίηση ήρθε σε συνέχεια της άρνησης 21 εργαζομένων των ΣΤΑΣΥ, που είχαν μεταταχθεί σε διοικητικές θέσεις, να επιστρέψουν στις οργανικές θέσεις τους, που ήταν στα εκδοτήρια.

«Η κυβέρνηση δεν εκβιάζεται επειδή απλώς ζητήθηκε σε 21 άτομα να κάνουν τη δουλειά τους. Αμεσα θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για προσωπικό ασφαλείας. Ζητώ συγγνώμη για την ταλαιπωρία των Αθηναίων», έγραφε το tweet του πρωθυπουργού με το οποίο προαναγγέλθηκαν οι επόμενες κινήσεις της κυβέρνησης.

Το υπουργείο Υποδομών προχωρεί στην άμεση σύνταξη σχετικής ρύθμισης, η οποία θα προβλέπει ότι κατά την προκήρυξη απεργιακών κινητοποιήσεων στις αστικές συγκοινωνίες θα πρέπει να υπάρχει επαρκές προσωπικό, το οποίο να διασφαλίζει την εκτέλεση μεταφορικής υπηρεσίας. Πρακτικά, η κυβέρνηση επιδιώκει να εξαλείψει το φαινόμενο η απεργία μόλις 25 ατόμων (όπως έγινε χθες) να ακινητοποιεί ένα ολόκληρο μέσο όπως το μετρό. Σήμερα, ο νόμος που διέπει τις εταιρείες παροχής συγκοινωνιακού έργου, προβλέπει την παρουσία ελάχιστου προσωπικού κατά τις κινητοποιήσεις, το οποίο βρίσκεται στις θέσεις του για λόγους ασφαλείας. Σε περίπτωση, για παράδειγμα, κάποιας πυρκαγιάς ή κάποιου έκτακτου συμβάντος να μπορεί να παρέμβει το προσωπικό ασφαλείας. Ωστόσο, δεν προβλέπεται η εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου, από το ισχύον καθεστώς, το οποίο νομοθετήθηκε το 1984, πολύ πριν από τη δρομολόγηση του μετρό.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο Υποδομών έχει ήδη ξεκινήσει τη σύνταξη σχετικής τροπολογίας, η οποία θα είναι έτοιμη μεθαύριο και θα ενταχθεί στις αρχές του νέου έτους σε νομοσχέδιο προς ψήφιση στη Βουλή. Η ρύθμιση, έχοντας υπόψη τις πρακτικές που ακολουθούνται σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, προβλέπει την υποχρέωση διασφάλισης ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας. Πρακτικά θα ορίζεται ότι ακόμα και κατά τις κινητοποιήσεις θα πρέπει να εκτελείται, για παράδειγμα, κατά τις ώρες αιχμής ένα 20% έως 25% των προγραμματισμένων δρομολογίων, τουλάχιστον. Η διαφορά της ρύθμισης, σε σχέση με την υφιστάμενη νομοθεσία, αφορά το γεγονός ότι ορίζει ελάχιστο ποσοστό δρομολογίων και όχι ελάχιστο αριθμό εργαζομένων. Ταυτόχρονα, πληροφορίες αναφέρουν ότι σε περίπτωση που δεν τηρείται η πρόβλεψη, θα υπάρχουν ρήτρες για την εταιρεία, όπως για παράδειγμα η στέρηση της μηνιαίας επιχορήγησης ή η επιβολή κάποιου υψηλού προστίμου, που θα λειτουργήσουν ως κίνητρα για την εφαρμογή του νόμου. Στόχος των στελεχών του υπ. Υποδομών δεν είναι η κατάργηση του δικαιώματος απεργίας, όπως εξηγούν στελέχη του στην «Κ», αλλά η διασφάλιση του δικαιώματος απρόσκοπτης μετακίνησης των πολιτών.  

Ενδεικτικό της παρούσας κατάστασης είναι το γεγονός ότι χθες το πρωί στη στάση εργασίας συμμετείχαν 25 άτομα στο σύνολο των 486 εργαζομένων-μελών του σωματείου ΣΕΛΜΑ (Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών) που είχαν βάρδια. Τα μέλη του συγκεκριμένου σωματείου είναι 855, ενώ χθες το πρωί ήταν προγραμματισμένο να βρίσκονται στις θέσεις τους συνολικά 1.158 εργαζόμενοι, μέλη και των τριών σωματείων του μετρό. Στο σύνολο των εργαζομένων σε όλες τις χθεσινές βάρδιες είχαν δηλωθεί 270 απουσίες για διάφορους λόγους μεταξύ των οποίων ρεπό, ασθένειες, κανονικές άδειες, όπως επεσήμανε χθες ο υφυπουργός Μεταφορών Γ. Κεφαλογιάννης.

Διχασμένοι και οι συνδικαλιστές

Η διαμάχη των συνδικαλιστικών σωματείων οδήγησε για ακόμη μία φορά στο χάος τις συγκοινωνίες της πρωτεύουσας. Η απόφαση των λίγων –που ηγούνται όμως του Σωματείου Λειτουργίας– παρέσυρε το σύνολο των εργαζομένων του μετρό. Η ηγεσία του ΣΕΛΜΑ προέρχεται πολιτικά από τον ΣΥΡΙΖΑ και πληροφορίες αναφέρουν ότι ακόμη και η ισχυρή παρουσία του παλαιού ΠΑΣΟΚ (που αντιδρούσε στη χθεσινή κινητοποίηση) στα συνδικαλιστικά δρώμενα του μετρό, δεν κατάφερε να αποτρέψει την κινητοποίηση. Συνδικαλιστές μάλιστα υποστηρίζουν ότι μεγάλη μερίδα των εργαζομένων και ειδικότερα των συνδικαλιστών επιθυμούσαν να αποφευχθεί η κλιμάκωση της έντασης, με δεδομένο μάλιστα ότι υπεγράφη πρόσφατα η ΣΣΕ η οποία ήταν σε εκκρεμότητα τέσσερα χρόνια. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η νέα ΣΣΕ εξασφαλίζει ορισμένα επιδόματα στους εργαζομένους τα οποία προσεγγίζουν τα 300 ευρώ μηνιαίως. Και όλα αυτά τη στιγμή που οι μηνιαίες μεικτές αποδοχές των εργαζομένων στο μετρό διαμορφώνονται στις 2.300 ευρώ περίπου, σε 12μηνη βάση. «Το γεγονός ότι μόλις 21 άτομα αρνήθηκαν να πάνε στα εκδοτήρια, που ήταν οι θέσεις για τις οποίες είχαν προσληφθεί εξαρχής, είναι που εξόργισε ακόμη περισσότερο την κοινή γνώμη» εκτιμούν στελέχη των ΣΤΑΣΥ.