ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σε νέες αγορές εισέρχεται η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία»

Σε νέες αγορές εισέρχεται η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία»

Από το γάλα στους χυμούς, μετά στο τσάι, τώρα στα αναψυκτικά και στο… βάθος ακόμη και ενεργειακά ποτά. Είναι η μετεξέλιξη της «Ελληνικά Γαλακτοκομεία», υπό την ομπρέλα της οποίας βρίσκονται οι εταιρείες «Ολυμπος», «Τυράς», «Ροδόπη», από γαλακτοβιομηχανία σε εταιρεία τροφίμων με την έμφαση να δίνεται τα τελευταία χρόνια σε διάφορες κατηγορίες ροφημάτων. Η προσθήκη της Vivartia, εταιρεία για την οποία ποτέ οι αδελφοί Σαράντη δεν έκρυψαν το ενδιαφέρον τους, ακόμη και τώρα, θα υπηρετούσε πολύ πιο άμεσα τον σκοπό αυτό.

Πριν από λίγες ημέρες, πάντως, αυτό το οποίο πρόσθεσε στο χαρτοφυλάκιό της η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» είναι τα αναψυκτικά, μέσα από την εξαγορά της «συντοπίτισσας» εταιρείας, της «Κλιάφα Α.Ε.». Και μπορεί οι αδελφοί Σαράντη να γνωρίζουν από παλιά την εταιρεία «Κλιάφα» και την οικογένεια Κλιάφα («εμείς πηγαίναμε τα βαρέλια με τυρί στη δεκαετία του ’60 στα ψυγεία του Κλιάφα», λέει με νόημα στην «Καθημερινή» της Κυριακής ο πρόεδρος της «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» κ. Δημήτρης Σαράντης) αλλά το κίνητρο των ομολογουμένως επιτυχημένων επιχειρηματιών δεν είναι το συναίσθημα. «Το εργοστάσιο έχει αρκετά μεγαλύτερη δυναμικότητα παραγωγής από αυτή που αξιοποιείται σήμερα», επισημαίνει ο κ. Σαράντης και εκτιμά ότι με βάση και τις προγραμματιζόμενες επενδύσεις μπορεί η νεοαποκτηθείσα εταιρεία σε ορίζοντας διετίας όχι μόνο να ανακάμψει αλλά και να αναπτυχθεί σημαντικά. Οι πωλήσεις της «Κλιάφα» διαμορφώθηκαν το 2018 σε 1,31 εκατ. ευρώ έναντι 1,38 το 2017, με την εταιρεία να έχει στο τέλος τής χρήσης του 2018 βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις ύψους 1 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων σχεδόν τα μισά τραπεζικά δάνεια. Η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» κληρονομεί το εργοστάσιο της εταιρείας, το οποίο εκτείνεται σε έκταση 40 στρεμμάτων επί της οδού Τρικάλων – Λαρίσης.

Σύμφωνα με τον κ. Σαράντη, ένα από τα βασικά στοιχεία που μπορεί να εκμεταλλευθεί η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» από την εταιρεία αναψυκτικών είναι η παραγωγή έτοιμου προς κατανάλωση τσάι σε αλουμινένιο κουτί.

Υπενθυμίζεται ότι από το 2016 η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» έχει εισέλθει στην κατηγορία του έτοιμου προς κατανάλωση τσαγιού, το οποίο έως τώρα διαθέτει μόνο σε φιάλη του μισού λίτρου, σε αντίθεση με κάποιες εταιρείες του ανταγωνισμού. Το μερίδιο της «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» το 2019 στην κατηγορία του έτοιμου προς κατανάλωση τσαγιού διαμορφώθηκε σε 7,7% ως προς τον όγκο και 7,9% ως προς την αξία, μερίδιο που την κατατάσσει μετά το Lipton (της Pepsico), το Fuzetea (της Coca – Cola 3E) και το Life (της Δέλτα). Διαθέτοντας δε ένα ευρύ δίκτυο διανομής, αφού τα προϊόντα της βρίσκονται ήδη σε όλα τα σούπερ μάρκετ, αλλά και σε μικρά σημεία πώλησης, η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» θέλει, αλλά και μπορεί να ενισχύσει την παρουσία των αναψυκτικών «Κλιάφα» στα ράφια και στα ψυγεία. Αλλωστε, και η ίδια παράγει και διακινεί προϊόντα ψυγείου.

Οι φιλοδοξίες, όμως, των Τρικαλινών επιχειρηματιών δεν σταματούν εκεί. «Και γιατί να μην παράγουμε ακόμη και ενεργειακά ποτά», απαντά χαρακτηριστικά ο κ. Δ. Σαράντης, επισημαίνοντας ότι όλα τα υφιστάμενα προϊόντα σήμερα στην κατηγορία είναι εισαγόμενα.  Κάθε άλλο παρά τυχαίο, επίσης, είναι ότι η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» πρόκειται να καταθέσει δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση του νερού «Δουμπιά», το οποίο ανήκει στην εταιρεία «Μαλαματίνα» και είναι προς πώληση σε διαγωνισμό που «τρέχει» η ΕΥ. Στον ίδιο διαγωνισμό φέρεται να έχουν εκδηλώσει επίσης ενδιαφέρον η Coca – Cola 3E, ο Ιβάν Σαββίδης (σ.σ. κύριος μέτοχος ήδη του νερού «Σουρωτή»), καθώς και ένα ξένο fund. Το εάν το νερό «Δουμπιά» θα καταλήξει στην οικογένεια Σαράντη ή σε κάποιον άλλον από τους διεκδικητές αναμένεται να έχει γίνει γνωστό σε περίπου ένα μήνα.

Υψηλά μερίδια έχει κατακτήσει η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» και σε μια άλλη κατηγορία ροφημάτων, στην οποία δραστηριοποιείται από το 2017. Πρόκειται για τα λεγόμενα φυτικά «γαλακτοκομικά», αγορά με ιδιαίτερη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και με προοπτικές περαιτέρω διείσδυσης στα ελληνικά νοικοκυριά, καθώς αυξάνεται ο αριθμός όσων αποφεύγουν το προϊόντα με λακτόζη και γλουτένη, καθώς και των αυστηρά χορτοφάγων (vegan). «Η αποδοχή των ροφημάτων μας που βασίζονται σε ξηρούς καρπούς ήταν πολύ μεγάλη», τονίζει ο κ. Σαράντης. Το μερίδιο της εταιρείας (είναι υπό το σήμα «Ολυμπος») των φυτικών γαλακτοκομικών ανήλθε το 2019 σε 28,2% σε αξία και σε 25,7% σε όγκο.

Βρίσκεται στη δεύτερη θέση μετά τη βελγική Alpro, η οποία δραστηριοποιείται στην κατηγορία εδώ και χρόνια. Οι επενδύσεις σε αυτή την κατηγορία αναμένεται να συνεχιστούν και δεν αποκλείεται να ακολουθήσουν και άλλα προϊόντα. Μέχρι τώρα η «Ολυμπος» παράγει ρόφημα αμυγδάλου, φιστικιού και καρυδιού, καθώς και φυτικά επιδόρπια αμυγδάλου με προσθήκη φρούτων ή βρώμης. 

Συνολικά οι επενδύσεις της «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» αναμένεται να διαμορφωθούν και φέτος στο επίπεδο των 25 εκατ. ευρώ.
Τα δυνατά «χαρτιά» της εταιρείας παραμένουν, βεβαίως, το γάλα και οι χυμοί, όπου κατέχει ηγετικά μερίδια και βρίσκεται στη δεύτερη και πρώτη θέση αντιστοίχως. Στους φυσικούς χυμούς μάλιστα το μερίδιό της είναι 40,2% σε όγκο και 40,8% σε αξία με τη δεύτερη εταιρεία, τη ΔΕΛΤΑ, να βρίσκεται αρκετά πιο κάτω με μερίδιο 23,7% σε όγκο και 22,8% σε αξία. 

Παραμένει υπό όρους το ενδιαφέρον για Vivartia 

Οι αδελφοί Σαράντη μπορεί στη διάρκεια της επιχειρηματικής τους πορείας που ξεκίνησε το 1985 να εξαγόρασαν σειρά εταιρειών, όπως το 1999 την TYROM στη Ρουμανία, τη συνεταιριστική «Ολυμπος» έναν χρόνο μετά, την TYRBUL στη Βουλγαρία το 2003, τη συνεταιριστική γαλακτοβιομηχανία «Ροδόπη» το 2008 και εν έτει 2020 την «Κλιάφας», όμως ο κρυφός τους πόθος παραμένει, ακόμη και τώρα, η Vivartia. Υπενθυμίζεται ότι το 2014 η ΤΥΡΑΣ, σύμφωνα με τον επικεφαλής της κ. Δ. Σαράντη, είχε προχωρήσει σε πρόταση εξαγοράς της ΔΕΛΤΑ έναντι 200 εκατ. ευρώ (καταβολή μετρητών και ανάληψη τραπεζικών υποχρεώσεων), κάτι που διαψεύστηκε τότε από τη MIG.

Σε ερώτηση, εάν τώρα, που έχουν επανέλθει τα σενάρια για πώληση της MIG εν όλω ή της Vivartia ξεχωριστά ενδιαφέρεται, ο κ. Δ. Σαράντης απαντά με νόημα: «Εχουμε μεταφέρει αρμοδίως το ενδιαφέρον μας και υπό ποιες συνθήκες αυτό υφίσταται. Θεωρούμε ότι μπορούμε να πετύχουμε οικονομίες κλίμακος και να αποπληρώσουμε έτσι τα δάνεια».

Βεβαίως, ο ίδιος διευκρινίζει ότι φυσικά εάν πωληθεί «πακέτο» η MIG δεν υφίσταται ενδιαφέρον από την «Ελληνικά Γαλακτοκομεία». Ο πρόεδρος της τρικαλινής εταιρείας υποστηρίζει ότι οι επιχειρήσεις τροφίμων πρέπει να επιστρέφουν στους φυσικούς παραγωγούς και όχι στα funds. Η απόκτηση της Vivartia ή του μεγαλύτερου κομματιού της που είναι η ΔΕΛΤΑ θα σήμαινε για την «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» απόλυτη κυριαρχία στην κατηγορία του γάλακτος και εν γένει των γαλακτοκομικών. Στο γάλα ψυγείου (φρέσκο και υψηλής παστερίωσης) η ΔΕΛΤΑ παραμένει πρώτη με μερίδιο 23,9% σε όγκο και 24,5% σε αξία. Στα γιαούρτια είναι χαμηλά, αλλά σε καλύτερη θέση από την «Ολυμπος», ενώ στην κατηγορία των φυσικών χυμών βρίσκεται στη δεύτερη θέση.

Η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 339,4 εκατ. ευρώ το 2018, ενώ το 2019 εκτιμάται ότι έκλεισε με αύξηση της τάξεως του 10%, ανεβάζοντας τον τζίρο πάνω από τα 370 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 22,09 εκατ. ευρώ, ενώ στο τέλος του 2018 ο όμιλος απασχολούσε 1.275 εργαζομένους. Διαθέτει πλέον έξι (με την προσθήκη του εργοστασίου της «Κλιάφα») εργοστάσια σε Ελλάδα, Ρουμανία και Βουλγαρία.