ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αγκυρα: Ρουτίνα η παρενόχληση του ελικοπτέρου

gkat_08_0505_page_1_image_0002

Ως μια «νέα κανονικότητα» επιχειρεί να παρουσιάσει η Αγκυρα τις προκλήσεις στο Αιγαίο, με τελευταία την παρενόχληση του ελικοπτέρου που μετέφερε την Κυριακή τον υπουργό Εθνικής Αμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο και τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνο Φλώρο σε φυλάκια στις Οινούσσες, στην Παναγιά, στο Αγαθονήσι και στο Φαρμακονήσι. Ο εκπρόσωπος του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών Χαμί Ακσόι αρνήθηκε την παρενόχληση, μάλιστα την περιέγραψε ως «πτήση ρουτίνας» που δραματοποιείται από την Αθήνα και υποστήριξε ότι «τα μαχητικά μας αεροσκάφη εκτέλεσαν αποστολή αναγνώρισης, στο πλαίσιο της συνήθους δράσης τους στο Αιγαίο».

Οπως είπε, «δεν ωφελεί την Ελλάδα το να κλιμακώνει την ένταση δραματοποιώντας πτήσεις ρουτίνας» και πρόσθεσε πως «αντ’ αυτού, τα θέματα αυτά πρέπει να τεθούν στο πλαίσιο της διαδικασίας των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ) που ξεκίνησαν μεταξύ των δύο υπουργείων Αμυνας των δύο χωρών». Υπενθυμίζεται ότι ο διάλογος για τα ΜΟΕ ουδέποτε κατέληξε σε κάποιο ουσιαστικό σημείο σύγκλισης, με την τουρκική αντιπροσωπεία να αναχωρεί από την Αθήνα, παραπέμποντας σε αποφάσεις σε υψηλότερο επίπεδο. Ακολούθησε το μπαράζ υπερπτήσεων που έχει καταγραφεί από τις αρχές του χρόνου και μάλιστα πάνω από ελληνικά νησιά, αλλά και η απόπειρα οργανωμένης διάτρησης των ελληνικών αμυντικών μέτρων στον Εβρο.

Οι δηλώσεις του κ. Ακσόι ήλθαν λίγες ώρες προτού ο Ελληνας πρέσβης στην Αγκυρα προχωρήσει σε διάβημα στο τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών και μετά τις ανακοινώσεις της Βασιλίσσης Σοφίας για «απαράδεκτη τουρκική ενέργεια». Στην ανακοίνωση που εξεδόθη από το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών τονίζεται, επιπλέον, ότι η προχθεσινή ήταν «μια ενέργεια που επιβεβαιώνει για μία εισέτι φορά τον αρνητικό ρόλο που διαδραματίζει η Τουρκία στην περιοχή, επιμένοντας σε αναχρονιστικές αντιλήψεις των διεθνών σχέσεων καθώς και σε μια αδιέξοδη παραβατικότητα». Παρά τις διαμαρτυρίες, και χθες το μεσημέρι δύο ζεύγη τουρκικών μαχητικών F-16 πέταξαν το πρώτο πάνω από τις Οινούσσες και το δεύτερο πάνω από το νοτιοανατολικό άκρο της Χίου, συντηρώντας την επικίνδυνη τακτική των υπερπτήσεων μεγάλων κατοικημένων νησιών. Κατόπιν τούτων, κρίθηκε ότι η Αθήνα δεν πρέπει να προχωρήσει στη μετονομασία της μεγάλης αεροναυτικής άσκησης «Καταιγίδα ’20», η οποία, ωστόσο, θα πραγματοποιηθεί σε τρεις διαδοχικές φάσεις από τις 11 έως και τις 19 Μαΐου. Η πρώτη φάση θα πραγματοποιηθεί σε Σποράδες και Κυκλάδες, η δεύτερη σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα και η τρίτη και τελική θα έχει μια ιδιαίτερα ευρεία έκταση στον άξονα Δωδεκάνησα-Κρήτη-Κύθηρα-Ανατολική Μεσόγειος. Μάλιστα, στην τελευταία φάση της άσκησης θα συμμετάσχουν δυνάμεις της Διοίκησης Υποβρυχίων Καταστροφών σε σενάριο το οποίο αυτή τη στιγμή επεξεργάζονται επιτελείς του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) σε συνεργασία με το ΓΕΕΘΑ. Και σε αυτή την περίπτωση, πάντως, η Αγκυρα εμφανίζεται να προαναγγέλλει ασκήσεις σε θαλάσσιες εκτάσεις που ήδη έχουν δεσμευθεί από την Αθήνα μέσω NAVTEX για τη διεξαγωγή της «Καταιγίδας ’20».

Η αναθεωρητική στρατηγική της Αγκυρας τελικά κοινοποιείται διεθνώς και με άλλους τρόπους, λιγότερο εμφανείς, αλλά με τεράστια απήχηση στο Διαδίκτυο. Από τις 2 Μαΐου έχει αναρτηθεί στην αγγλική έκδοση της Wikipedia (στον σύνδεσμο: en.wikipedia.org/wiki/Libya-Turkey_maritime_deal) λήμμα το οποίο παρουσιάζει το τουρκολιβυκό μνημόνιο ως μια συμφωνία που «εισάγει νέα δυναμική στην ανατολική περιοχή της Μεσογείου». Οι απόψεις των συγγραφέων του λήμματος φαίνονται από το γεγονός ότι ως αντιδρώντες στο τουρκολιβυκό μνημόνιο παρουσιάζονται «κυρίως εκείνοι που εμπλέκονται στο πρότζεκτ του αγωγού EastMed». Ενδιαφέρον υπό αυτή την ευρύτερη άποψη παρουσιάζει και η τηλεδιάσκεψη για την πανδημία που έγινε ανάμεσα στο υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας και πρεσβευτικές και προξενικές αρχές της ευρύτερης περιοχής. Για την Ελλάδα αναφέρονται τέσσερις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ρόδος, Κομοτηνή) ενώ υπάρχει παραπομπή και στο τουρκικό «προξενείο» Αμμοχώστου. Στην Κύπρο, πάντως, φαίνεται ότι το ενεργειακό πρόγραμμα της Λευκωσίας μπαίνει σε παύση που θα διαρκέσει τουλάχιστον έναν χρόνο, καθώς χθες 12μηνη αναστολή των εργασιών (μετά την Exxon/Mobil) ανακοίνωσε και η γαλλοϊταλική κοινοπραξία TOTAL/ENI.