ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το φετινό έτος, εφαλτήριο ανάκαμψης για το 2021

to-fetino-etos-efaltirio-anakampsis-gia-to-2021-2384138

Αν διαβάσει κάποιος προσεκτικά πίσω από τις γραμμές των τοποθετήσεων του Κυριάκου Μητσοτάκη, θα διαπιστώσει πως η φετινή χρονιά, με τις πολλές ιδιαιτερότητες και δυσκολίες που απέκτησε εκτάκτως λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, επιδιώκει να λειτουργήσει περισσότερο ως ένα καλό εφαλτήριο, για το 2021. Σχηματικά θα μπορούσε κάποιος να πει πως ο κ. Μητσοτάκης λειτουργεί ήδη με το βλέμμα στο επόμενο έτος.

Και η φετινή χρονιά, θα αναρωτηθεί κάποιος, είναι χαμένη; Κάθε άλλο, αλλά οι προσδοκίες για φέτος δεν μπορεί παρά να είναι πολύ συγκεκριμένες και πολύ περιορισμένες. Το 2020 είναι δεδομένο πως θα κλείσει με μεγάλη ύφεση. Ο αγώνας δρόμου της κυβέρνησης είναι το τρέχον έτος να έχει όσο το δυνατόν μικρότερες και διαχειρίσιμες απώλειες, να μην αφήσει μεγάλες πληγές, ώστε να λειτουργήσει ως το ελατήριο που περιγράφηκε παραπάνω.

Για να συμβεί κάτι τέτοιο και να επανέλθουμε το 2021 σε τροχιά ανάκαμψης πρέπει να υπάρξουν δύο βασικές προϋποθέσεις. Η πρώτη είναι τα δημοσιονομικά να μην εκτροχιαστούν. Κομβικό ρόλο σε αυτό παίζει ο τουρισμός. Πέρυσι τα έσοδα από το τουριστικό προϊόν έφτασαν τα 18 δισ. ευρώ, ποσό που φέτος δεν θα το φτάσουμε ούτε με τα κιάλια. Το τελικό όμως ποσό που θα μπει στο ταμείο θα κρίνει πολλά για το 2021. Είναι τελείως διαφορετικό να έχουμε έσοδα της τάξεως των 3 δισ. και άλλο των 9 δισ. Ο πρωθυπουργός το γνωρίζει πολύ καλά εξ ου και έχει πάρει πάνω του το θέμα. Οπως σημειώνουν από την Πειραιώς, ποτέ άλλοτε πρωθυπουργός δεν λειτουργούσε προσωπικά ως μάνατζερ της καμπάνιας του ελληνικού τουρισμού, όπως κάνει ο κ. Μητσοτάκης συνολικά το τελευταίο διάστημα, με αιχμή του δόρατος την παρουσίαση στη Σαντορίνη, αλλά και όλες τις διεθνείς συνεντεύξεις του.

Δεύτερη βασική προϋπόθεση είναι να βρεθεί εμβόλιο για τον κορωνοϊό. Στο θέμα μάλιστα αναφέρθηκε προσωπικά κατά την τελευταία συνέντευξή του στο Bloomberg ΤV, ως προσκεκλημένος του ίδιου του Αμερικανού επιχειρηματία Μάικλ Μπλούμπεργκ. Εκφράζοντας την αισιόδοξη άποψη πως «δεν θα υπάρξει δεύτερη έξαρση στη διάρκεια του καλοκαιριού», πρόσθεσε πως εάν «έως το φθινόπωρο ή τον χειμώνα υπάρξει εμβόλιο ή φάρμακο για τον κορωνοϊό, το 2021 μπορεί να είναι μια χρονιά ισχυρής ανάκαμψης για την Ελλάδα». To γεγονός πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης δίνει μεγάλη βαρύτητα στο 2021 επιτείνεται και από μία ακόμα απάντησή του στην ίδια συνέντευξη, κατά την οποία συνδύασε και τους επετειακούς εορτασμούς για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση, που δίνουν επιπλέον συμβολισμό στο επόμενο έτος. «Εχουμε τη δυνατότητα το έτος 2021, το οποίο είναι ένα σημαντικό έτος καθώς γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, να είναι ένα έτος εξαιρετικά ισχυρής ανάπτυξης για την Ελλάδα» ανέφερε.

Στόχος το V

Οι οικονομολόγοι παρομοιάζουν την ύφεση με τρία γράμματα του λατινικού αλφαβήτου. Το γράμμα W που είναι ουσιαστικά αυτό που πέρασε η Ελλάδα την περασμένη δεκαετία, όπου είχε συνεχή σκαμπανεβάσματα. Το γράμμα U, όπου μετά την ύφεση περνάνε 2-3 χρόνια μέχρι την ανάκαμψη. Και τέλος το γράμμα V, όπου την ύφεση ακολουθεί άμεσα η εκτόξευση. Στόχος μας είναι το γράμμα V, λέει στην «Κ» στενός συνεργάτης του πρωθυπουργού.

Την ίδια ώρα στο Μέγαρο Μαξίμου φτάνουν διαρκώς κυλιόμενες δημοσκοπήσεις που αποτυπώνουν τόσο τα πλεονεκτήματα όσο και τις αδυναμίες της κυβέρνησης. Οσον αφορά την πρόθεση ψήφου, που είθισται να είναι από τα πρώτα που κοιτάει κανείς, το Μαξίμου βλέπει στην παρούσα φάση μία παγιωμένη διαφορά, χωρίς να απειλείται καθόλου από τον ΣΥΡΙΖΑ. Ο πρωθυπουργός ωστόσο και οι στενοί του συνεργάτες δεν πέφτουν στην παγίδα να εστιάσουν στη διαφορά με την αξιωματική αντιπολίτευση, αλλά μελετούν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που αναδεικνύουν τα τρωτά σημεία. Κυβερνητική πηγή άλλωστε περιέγραφε με γλαφυρότητα πως οι «κρυφές» αδυναμίες, που καταγράφονται στα ψιλά γράμματα των δημοσκοπήσεων λειτουργούν ύπουλα, σαν σταλακτίτες που σταγόνα  σταγόνα γεμίζουν τον κουβά που υπάρχει από κάτω.

Στο διά ταύτα, στο Μέγαρο Μαξίμου εστιάζουν πάρα πολύ στα νεανικά κοινά 18-35. Πρόκειται για κόσμο που δεν μετρά την πολιτική με τους παραδοσιακούς όρους και έχει ως βασικό κριτήριο την έλλειψη εργασίας και προοπτικής. Η μάχη άλλωστε του 2020, ανάλογα και το τελικό ποσοστό της ύφεσης, θα δοθεί εν πολλοίς στην ανεργία. Υπενθυμίζεται πως στις ηλικίες 17-24 ο ΣΥΡΙΖΑ βγήκε πρώτο κόμμα στις εθνικές εκλογές του 2019, κάτι που επιτείνει την προσπάθεια της κυβέρνησης να αυξήσει την επιρροή της στις νέες ηλικίες. Σε σχέση με τις εκλογές του Ιουλίου του 2019 παρατηρούνται σύμφωνα με πληροφορίες και μετατοπίσεις στους δημοσίους και ιδιωτικούς υπαλλήλους. Ανατροπή δεν έχει υπάρξει –ο ΣΥΡΙΖΑ κέρδισε τους πρώτη κατηγορία και η Ν.Δ. τη δεύτερη– αλλά παρατηρείται το φαινόμενο η Ν.Δ. να αυξάνει τη δυναμική της ανάμεσά στους δημοσίους και να χάνει κάποιους ιδιωτικούς υπό την ανασφάλεια της οικονομικής κρίσης. Τέλος, στο Μέγαρο Μαξίμου βλέπουν πως, πλην βεβαίως της οικονομίας, οι Ελληνες ανησυχούν ιδιαίτερα για τα εθνικά θέματα πάνω και πέρα από κόμματα. Συνεπώς η διαχείριση των ελληνοτουρκικών θεμάτων θα κρίνει πολλά. 

«Μία ακόμα ημέρα δουλειάς» η 7η Ιουλίου 

Στη φετινή «επέτειο» της 26ης Μαΐου, οπότε έκλεισε ένας χρόνος από την ευρεία νίκη της Νέας Δημοκρατίας στις ευρωεκλογές που αποτέλεσε και το εφαλτήριο της νίκης στις εθνικές εκλογές, η πανδημία ακύρωσε κάθε σκέψη για επετειακές εκδηλώσεις. Η αίσθηση που δημιουργήθηκε είναι πως η 7η Ιουλίου, κατά την οποία συμπληρώνεται ένα έτος από τη νίκη στις εθνικές εκλογές θα αντιμετωπιστεί διαφορετικά. Μάλιστα δεν ήταν λίγοι αυτοί που τοποθετούσαν τον ανασχηματισμό πέριξ της συγκεκριμένης ημερομηνίας ως σημειολογική «νέα αρχή». Φαίνεται όμως πως ούτε κατά τη συμπλήρωση ενός έτους, το Μέγαρο Μαξίμου επιθυμεί κάτι ιδιαιτέρως ξεχωριστό. Σύμφωνα με πληροφορίες, μάλιστα, ο πρωθυπουργός χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη ημέρα «μία ακόμα ημέρα δουλειάς» και «τίποτα περισσότερο». Συνεπώς, αυτή τη στιγμή το μόνο που πρέπει να θεωρείται δεδομένο είναι μία διαδικτυακή καμπάνια που θα κάνει μία αναδρομή στο τι έχει πετύχει μέχρι τώρα η κυβέρνηση. Μάλιστα, έχει ήδη δοθεί εντολή στα κεντρικά στελέχη του κόμματος να μαζέψουν το υλικό με τα πεπραγμένα του ενός έτους.

Βέβαιο πρέπει να θεωρείται πως κομβική θέση θα έχουν η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού, οι μειώσεις στους φόρους, η συμφωνία για τον EastMed, η αντιμετώπιση της τουρκικής «εισβολής» στον Εβρο, αλλά και της πανδημίας. Επίσης βέβαιο πρέπει να θεωρείται πως για την κυβέρνηση τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι σημαντικό μέσο μετάδοσης ενός μηνύματος και ως εκ τούτου το επόμενο διάστημα θα βλέπουμε πιο συχνά διαδικτυακές καμπάνιες.