Απροστάτευτοι στις καταστροφές

Απροστάτευτοι στις καταστροφές

3' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Είδος πολυτελείας» εξακολουθεί να αποτελεί για τον Ελληνα πολίτη το αίσθημα ασφάλειας, όταν βρίσκεται αντιμέτωπος με καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπως είναι οι μεγάλες φυσικές και τεχνολογικές καταστροφές.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας που έγινε για λογαριασμό της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, το 75% των πολιτών, που ρωτήθηκαν, απάντησαν καθόλου έως λίγο ασφαλείς στην αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης. Μάλιστα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ίδιας έρευνας, πιο «ευπαθείς» πληθυσμιακές ομάδες είναι κάτοικοι των μεγάλων αστικών κέντρων, γυναίκες και άτομα μεγάλης ηλικίας.

Μπερδεμένοι

Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι, εκτός από την αποτελεσματικότητα των αρμόδιων φορέων που διαπιστώνουν οι πολίτες, δηλώνουν μάλλον και μπερδεμένοι, καθώς το 81% των πολιτών που συμμετέχουν στην έρευνα, δηλώνει ότι δεν γνωρίζει καν πού πρέπει να απευθυνθεί, ποιον πρέπει να ειδοποιήσει σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Η δε Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, ο αρμόδιος φορέας σχεδιασμού και συντονισμού για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών, παρ’ ότι συμπληρώνει επτά χρόνια ζωής και πολλές ενδιάμεσα ρυθμίσεις αναβάθμισης, παραμένει άγνωστος στους πολίτες, αφού οι οκτώ στους δέκα αγνοούν την ύπαρξή του, δικαιώνοντας έτσι τις παρατηρήσεις που συνόδευσαν τόσο τον τρόπο δημιουργίας και συγκρότησής του, όσο και το σχετικό θεσμικό πλαίσιο, ότι ο μόνος κερδισμένος θα είναι η γραφειοκρατία…

Εκστρατεία γνωριμίας

Τη σχετική έρευνα παρουσίασαν, χθες, ο υπουργός Εσωτερικών κ. K. Σκανδαλίδης και ο γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας κ. Γ. Γεωργακόπουλος, στο πλαίσιο καμπάνιας που ξεκινά το υπουργείο, υπό τον γενικό τίτλο «Ας συνεργαστούμε για να προστατευθούμε». Πρόκειται για μια καμπάνια που στόχο έχει να ενημερώσει τους πολίτες για τους φορείς που δρουν στον τομέα αντιμετώπισης των εκτάκτων αναγκών, να δώσει πληροφορίες για μέτρα αυτοπροστασίας, κυρίως όμως να ενεργοποιήσει τους πολίτες στην υπόθεση αυτή.

Ετσι, εκτός από μια σειρά τηλεοπτικών μηνυμάτων και φυλλαδίων που θα διανεμηθούν μέσω δήμων, νομαρχιών και περιφερειών, ουσιαστική δουλειά οργανώνεται από τον Σεπτέμβριο στα σχολεία.

Η αναγκαιότητα της σχετικής καμπάνιας προκύπτει και από στοιχεία της έρευνας, καθώς εμφανιζόμαστε -εκτός των άλλων- ανεπαρκώς ενημερωμένοι για τα θέματα αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών. Εκτός από την πλειοψηφία, οκτώ στους δέκα, που δηλώνουν ότι δεν γνωρίζουν ποιον φορέα πρέπει να ειδοποιήσουν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, οι Ελληνες πολίτες είναι εξαιρετικά δυσαρεστημένοι από την κινητοποίηση των αρμόδιων μηχανισμών. Το 92% των πολιτών που συμμετείχαν στην έρευνα, δήλωσαν ότι «στα τηλέφωνα επικοινωνίας συχνά αργείς να βρεις κάποιον αρμόδιο». Οσο για την επάρκεια των μηχανισμών αυτών, πιστεύουν σε ποσοστό 88% ότι ο εξοπλισμός τους είναι ανεπαρκής και ακατάλληλος, ενώ το 87% δηλώνει ότι το έμψυχο δυναμικό δεν είναι κατάλληλα εκπαιδευμένο.

Αποτέλεσμα αυτών είναι και το γεγονός ότι το 78% των πολιτών πιστεύει ότι τα περιστατικά δεν αντιμετωπίζονται τόσο άμεσα όσο θα έπρεπε.

Παρ’ όλα αυτά, η ίδια έρευνα «αποκαλύπτει» την… απαντοχή των Ελλήνων πολιτών σε θέματα εκτάκτων αναγκών. H Πυροσβεστική είναι η εκλεκτή υπηρεσία, καθώς περιβάλλεται με την εμπιστοσύνη των Ελλήνων.

Σύμφωνα με την έρευνα οι Ελληνες εμπιστεύονται την Πυροσβεστική, σε ποσοστό 99%, για θέματα πυρκαγιών, σε ποσοστό 77% για θέματα πλημμυρών, ενώ σε υψηλά ποσοστά κινείται η εμπιστοσύνη των πολιτών και σε θέματα σεισμών, αλλά και αντιμετώπισης προβλημάτων από ακραία καιρικά φαινόμενα. Στις υπηρεσίες «υψηλής εμπιστοσύνης» των Ελλήνων πολιτών είναι επίσης το EKAB και η ΕΜΑΚ.

Πάντως, σύμφωνα με την έρευνα, οι Ελληνες πολίτες αισθάνονται περισσότερο ανασφαλείς, στις «μοντέρνες» καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπως για παράδειγμα στα επιδημιολογικά φαινόμενα και στα χημικά και πυρηνικά ατυχήματα.

Η ταυτότητα της έρευνας

Η έρευνα διενεργήθηκε από την εταιρεία OPINION, το διάστημα από 11 έως 26 Ιουνίου. Σε αυτήν συμμετείχαν με τη μέθοδο των προσωπικών συνεντεύξεων 1.000 πολίτες απ’ όλη την Ελλάδα (50% άνδρες και 50% γυναίκες). Το 53% των πολιτών που ρωτήθηκαν είναι ηλικίας από 18 – 39 ετών, το 22% από 40 – 49 ετών και το 25% είναι πολίτες ηλικίας από ετών και πάνω. Επίσης το 50% των πολιτών που συμμετείχαν στην έρευνα είναι κάτοικοι Αττικής και Θεσσαλονίκης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή