ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Επίθεση διαφάνειας από τη Ν.Δ.

Την άρση του απορρήτου για τον έλεγχο των χρηματιστηριακών συναλλαγών των βουλευτών, ευρωβουλευτών αλλά και των προσώπων που στελεχώνουν τις θέσεις στο Δημόσιο σε ανώτατο επίπεδο, προβλέπει η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας, την οποία κατέθεσε χθες το βράδυ στη Βουλή, με τη μορφή τροπολογίας στα δύο εκκρεμή νομοσχέδια (συνοριοφύλακες και μερική απασχόληση).

Παράλληλα, η Νέα Δημοκρατία θα καταθέσει, σήμερα ή το αργότερο την επομένη εβδομάδα σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Κ», και άλλη τροπολογία -στην εδώ και λίγο καιρό κατατεθειμένη στη Βουλή πρόταση νόμου για τη διαφάνεια- με την οποία προβλέπεται ο έλεγχος του «πόθεν έσχες» των βουλευτών από το 1974.

Καταπολέμηση διαπλοκής

Με την πρωτοβουλία της αυτή η αξιωματική αντιπολίτευση αποδεικνύει εμπράκτως ότι εννοεί όσα διακηρύττει στην κατεύθυνση της διαφάνειας και της καταπολέμησης της διαφθοράς και της διαπλοκής, ότι τολμάει να συζητάει και να ζητεί σειρά μέτρων σε όλα τα επίπεδα, για τα οποία η κυβέρνηση επιδεικνύει νομοθετική ατολμία και περιορίζεται σε φραστικές διακηρύξεις και κατά το δοκούν παραδοχές.

Ο συνδυασμός της ήδη κατατεθειμένης προτάσεώς της για τη διαφάνεια με τη χθεσινή τροπολογία αλλά και της δέσμευσή της για την κατάθεση ακόμη μιας προτάσεως νόμου που θα αφορά στην κατάργηση του «μαθηματικού τύπου» και στη διαφάνεια για τα έργα και τις προμήθειες του Δημοσίου, ασφαλώς και αποτελούν ένα ισχυρό θεσμικό οπλοστάσιο κατά της διαφθοράς και της διαπλοκής.

Ετοιμη πρόταση

Οπως σημειώνει στην αιτιολογική της έκθεση, αλλά όπως δήλωσε και ο πρόεδρός της κ. Κώστας Καραμανλής, η ακρόαση του προέδρου της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς κ. Σταύρου Θωμαδάκη στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής την περασμένη Τρίτη, αλλά και η απάντηση του υπουργού Οικονομίας κ. Νίκου Χριστοδουλάκη την επομένη ημέρα σε ερώτηση του βουλευτού του ΠΑΣΟΚ κ. Γ. Γιαννακόπουλου, απέδειξαν πως υφίσταται νομοθετικό κενό το οποίο καλύπτει η αξιωματική αντιπολίτευση με την τροπολογία της.

Σε πολιτικό επίπεδο είναι σαφές πως η Νέα Δημοκρατία με την επέκταση της δημοσιοποίησης του ελέγχου σε στελέχη του Δημοσίου και όχι μόνο στους βουλευτές, αλλά και με την επέκταση του ελέγχου από το 1974, επιχειρεί αφ’ ενός να προλάβει τις σημερινές εξαγγελίες του πρωθυπουργού (μετά τη συνάντησή του με τον πρόεδρο της Βουλής) και αφ’ ετέρου να φέρει σε δύσκολη θέση πολιτικά το κυβερνών κόμμα, μιας και με τη θέση της Ν.Δ. έχουν ήδη συνταχθεί εμμέσως πλην σαφώς με δηλώσεις τους αρκετοί βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Είναι βέβαιο ότι η αξιωματική αντιπολίτευση ήταν έτοιμη εδώ και καιρό για τη συγκεκριμένη πρόταση, την οποία κατ’ εντολήν του κ. Κ. Καραμανλή κατήρτισε ο κ. Προκόπης Παυλόπουλος, και απλώς περίμενε την κατάλληλη στιγμή για να τη δημοσιοποιήσει. Ειδικότερα, και επί της ουσίας, η πρόταση νόμου προβλέπει τα εξής:

Πρώτον, αίρεται οιοδήποτε απόρρητο ισχύει εκ του νόμου τόσο για τη διενέργεια των ελέγχων όσο και για την κοινοποίηση και δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων τους.

Δεύτερον, η πραγματοποίηση και η δημοσιοποίηση της δήλωσης κάθε χρόνο με τεκμηριωμένα στοιχεία (κωδικοί, πινακίδια, πιστοποιητικά ενημέρωσης από διαμεσολαβούσες χρηματιστηριακές εταιρείες και ΕΠΕΥ, κ.ο.κ,) των κάθε είδους χρηματιστηριακών συναλλαγών σε Ελλάδα και εξωτερικό που διενεργήθηκαν για λογαριασμό τους, άμεσα ή έμμεσα, επεκτείνεται πέραν των βουλευτών στους ευρωβουλευτές, στους γενικούς και ειδικούς γραμματείς υπουργείων, γενικούς γραμματείς Περιφερειών.

Επίσης επεκτείνεται στους διοικητές, πρόεδρους, διευθύνοντες συμβούλους, εντεταλμένους συμβούλους και γενικούς διευθυντές των κάθε είδους δημόσιων επιχειρήσεων και πιστωτικών ιδρυμάτων τα οποία ελέγχονται, αμέσως ή εμμέσως, από το Δημόσιο, ΝΠΔΔ ή άλλα νομικά πρόσωπα του δημόσιου τομέα όπως αυτός οριοθετείται κάθε φορά.

Τέλος, ο εν λόγω έλεγχος επεκτείνεται και στους κάθε είδους συμβούλους (με σύμβαση ή μετακλητούς) του πρωθυπουργού, των υπουργών, των αναπληρωτών υπουργών, των υφυπουργών καθώς και οργάνων διοίκηση και νομικών προσώπων που αναφέρονται πιο πάνω.

Τρίτον, η πραγματοποίηση και η δημοσιοποίηση του ελέγχου για όλα αυτά τα πρόσωπα αφορά και στις συζύγους τους και ισχύει αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου του 1998.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο

Τέταρτον, οι σχετικές δηλώσεις θα υποβληθούν για τους μεν βουλευτές στην επιτροπή της Βουλής για τα δε υπόλοιπα πρόσωπα στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, σύμφωνα με το νόμο του 1996 για το «πόθεν έσχες». Ωστόσο, η Νέα Δημοκρατία επισημαίνει πώς όταν ψηφισθεί (προφανώς εφόσον η ίδια γίνει κυβέρνηση) η πρότασή της, δεσμεύεται ότι ο έλεγχος του «πόθεν έσχες» γενικώς θα ανατεθεί σε όργανο το οποίο θα συντίθεται κατά πλειοψηφία από μέλη του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Πέμπτον, οι δύο υφιστάμενες επιτροπές δύνανται να διερευνήσουν -και να δημοσιοποιήσουν τα στοιχεία- ενδεχόμενη χρησιμοποίηση κάθε μορφής παρένθετων προσώπων και εξωχώριων εταιρειών (οφσόρ) και μπορούν να ζητούν όποια συμπληρωματικά στοιχεία κρίνουν αναγκαία καθώς και τη συνδρομή κάθε αρμόδιου στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό.

Εκτον, εφόσον προκύψουν παραβάσεις θα ισχύσουν οι κυρώσεις που προβλέπει ο νόμος του 1996 για το «πόθεν έσχες», μεταξύ των οποίων και η στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων από 1 έως 4 χρόνια, εάν ο ελεγχόμενος παραλείψει να υποβάλει τη δήλωση ή εμπεριέχονται σε αυτήν λανθασμένα στοιχεία.

Τι αλλάζει η πρόταση της Ν.Δ.

– Αίρει το απόρρητο που ισχύει σύμφωνα με το νόμο, το οποίο επικαλέστηκε στη Βουλή ο κ. Θωμαδάκης και αναγνώρισε ο κ. Ν. Χριστοδουλάκης, και λύνει τα χέρια για την έρευνα των χρηματιστηριακών συναλλαγών -από κωδικούς έως και πινακίδια- αλλά και τη δημοσιοποίησή της, ανεξαρτήτως εάν υπάρχουν ή όχι καταγγελίες για παραβατική συμπεριφορά.

– Επεκτείνει την πραγματοποίηση και δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας όχι μόνο σε βουλευτές και ευρωβουλευτές, αλλά και σε όσους ασκούν διοίκηση σε ανώτατο βαθμό, στο δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα συμπεριλαμβανομένων των τραπεζών, στους συμβούλους καθώς και στις συζύγους αυτών, αναδρομικά από το 1998.

– Επεκτείνει για τους βουλευτές τον αναδρομικό έλεγχο του «πόθεν έσχες» από το 1974 μέχρι σήμερα.

– Δίνει τη δυνατότητα να ερευνηθεί, και προπάντων να δημοσιοποιηθούν τα στοιχεία, ενδεχόμενη χρησιμοποίηση κάθε μορφής παρένθετων προσώπων και εξωχώριων (οφσορ) εταιρειών.

– Παρέχει τη δέσμευση ότι εφεξής ο έλεγχος των «πόθεν έσχες» θα πραγματοποιείται από ειδικό όργανο, το οποίο θα συντίθεται κατά πλειοψηφία από μέλη του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Μέχρι τότε θα ισχύουν οι διατάξεις του νόμου του 1996 όσον αφορά το «πόθεν έσχες», δηλαδή θα πραγματοποιείται από την επιτροπή της Βουλής και τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου.