Προσφορές διαπλοκής εργολάβων…

Προσφορές διαπλοκής εργολάβων…

3' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αμηχανία στην ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ και ανησυχία στην κορυφή του κατασκευαστικού κλάδου (που παραπέμπει σε γραφολόγους…) προκάλεσε το προχθεσινό ρεπορτάζ της K» για το έργο της Παράκαμψης Βόλου και τις προσυμφωνημένες προσφορές των εργολάβων. Από τα στοιχεία που παρέθεσε η «K», προκύπτει ότι σχεδόν όλες οι προσφορές είχαν ομαδοποιηθεί και είχαν γραφεί από πέντε – έξι ανθρώπους, με στόχο τον έλεγχο του αποτελέσματος του διαγωνισμού, μέσω του «μαθηματικού τύπου». «Για το συγκεκριμένο θέμα, οπωσδήποτε θα προβούμε στις απαραίτητες ενέργειες για να ερευνήσουμε και να παρέμβουμε όπου πρέπει να παρέμβουμε», δήλωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό «ΣΚΑΪ 100,3» η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Βάσω Παπανδρέου. H ίδια υπεραμύνθηκε της μέχρι σήμερα εφαρμογής του «μαθηματικού τύπου» προσθέτοντας, όμως, ότι αναζητείται νέο μοντέλο αξιολόγησης των προσφορών στους διαγωνισμούς. «Εμείς συνεχώς με τις υπηρεσίες προσπαθούμε να βρούμε έναν άλλο τρόπο. Εάν τον βρείτε εσείς αυτόν τον άλλο τρόπο, ο οποίος θα είναι καλύτερος και όχι να ξαναγυρίσουμε στο παλιό καθεστώς που ήταν χάος, βεβαίως θα προχωρήσουμε», υποστήριξε.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί στον χώρο των δημοσίων έργων είναι και το πρακτικό με το οποίο ο διαγωνισμός για την Παράκαμψη Βόλου προχώρησε στο επόμενο στάδιο (στην ανάδειξη προσωρινού μειοδότη). H επταμελής επιτροπή της Διεύθυνσης Οδικών Εργων του ΥΠΕΧΩΔΕ διαπίστωσε ότι εννέα προσφορές «είχαν συμπληρωμένο το έντυπο της οικονομικής τους προσφοράς χωρίς ολόγραφη αναγραφή του ποσού της συνολικής προσφερόμενης δαπάνης εργασιών». Δεν διαπίστωσε όμως ότι οι εννέα συγκεκριμένες προσφορές είχαν γραφεί από δύο ανθρώπους αφού υπάρχουν μόνο δύο διαφορετικοί γραφικοί χαρακτήρες…

Η «K» παρουσιάζει σήμερα ένα άλλο παράδειγμα του σαθρού καθεστώτος στα δημόσια έργα, το οποίο έχει προκαλέσει απώλειες εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στο Δημόσιο και έχει επιτρέψει τον έλεγχο των διαγωνισμών από οργανωμένες ομάδες που καταθέτουν προσφορές «με το κιλό». Πρόκειται για διαγωνισμό της Δημοτικής Επιχείρησης Υδρευσης και Αποχέτευσης Κέρκυρας («Βελτίωση Αποχέτευσης και Διαχωρισμός Ομβρίων Κωτσέλα», προϋπολογισμού 1,5 εκατ. ευρώ) που ανατέθηκε πριν από λίγες εβδομάδες. H επιτροπή προχώρησε στην ανάθεση του συγκεκριμένου έργου παρότι εμφανίζονται 17 εταιρείες -από ολόκληρη την Ελλάδα, αλλά και την Ιταλία- να έχουν λάβει εγγυητικές επιστολές από το ίδιο υποκατάστημα της Γενικής Τράπεζας στην Κέρκυρα, με συνεχόμενους αύξοντες αριθμούς. Οι 11 εξ αυτών (που εδρεύουν στα Τρίκαλα, την Αρτα, τη Νέα Ιωνία κ.λπ.) εμφανίζονται να επισκέπτονται το υποκατάστημα στις 9/12/2002, σχεδόν ταυτόχρονα, και να λαμβάνουν εγγυητικές με αριθμούς από 069/2233 έως 069/2249. Την επόμενη ημέρα πήγαν στο ίδιο υποκατάστημα, την ίδια ώρα (…), στελέχη άλλων έξι εταιρειών από την Αθήνα και την Ιταλία!

Τι πραγματικά συνέβη; Οι προσφορές ήταν προσυμφωνημένες και κατατέθηκαν ομαδικά, σύμφωνα με καταγγελίες που έχουν γνωστοποιηθεί στον δήμαρχο Κέρκυρας από τα μέσα Απριλίου, με στόχο την καθοδήγηση του διαγωνισμού σε συγκεκριμένο εργολήπτη. «Το γνωστό θαύμα του «μαθηματικού τύπου»», επισημαίνουν οι μηχανικοί που ζητούν την κατάργηση του σημερινού καθεστώτος επιλογής αναδόχου στα δημόσια έργα.

Ο «μαθηματικός τύπος»

Η άκριτη εφαρμογή του «μαθηματικού τύπου» επέτρεψε την άνθηση ουκ ολίγων κυκλωμάτων από μικρότερες ή μεγαλύτερες κατασκευαστικές επιχειρήσεις και οδήγησε στην άνθηση μιας ολόκληρης «βιομηχανίας» προσφορών. Ακόμα και «εξειδικευμένες» εταιρείες έχουν συσταθεί τα τελευταία χρόνια, με αποκλειστικό αντικείμενο την κατάθεση προσυμφωνημένων προσφορών για λογαριασμό των μελών τους.

Τα παραδείγματα της Παράκαμψης Βόλου ή του διαγωνισμού στην Κέρκυρα είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου, όπως γνωρίζουν όσοι παρακολουθούν τα δημόσια έργα. H διαφθορά και η αδιαφάνεια δεν συνδέεται μόνο με τον «μαθηματικό τύπο» (όπως υποστήριξε και η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ στη χθεσινή συνέντευξη), αλλά και με την ανοχή των υπηρεσιών. H κατάσταση έγινε ακόμη χειρότερη τα τελευταία χρόνια, καθώς οι αρμοδιότητες για πολλά έργα μεταβιβάστηκαν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ως αποτέλεσμα, «τα μεγάλα έργα ελέγχονται από μια μικρή ομάδα ισχυρών κατασκευαστικών, ενώ στα μικρότερα (εξαιτίας της έλλειψης εμπειρίας και οργάνωσης, αλλά και των σκοπιμοτήτων) επικρατεί το απόλυτο χάος».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή