ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τρία «δωράκια» προς τα Μέσα

Την υστάτη ώρα, δεκαπέντε ημέρες πριν η παρούσα Βουλή κλείσει τον κύκλο της, η κυβέρνηση παρά τις καταγγελίες για «δωράκια» και εξοφλήσεις γραμματίων μέσω υποκρυπτόμενων ή απροκάλυπτων διατάξεων, έκανε χθες ένα ακόμη βήμα. Συνεχίζοντας την επιχείρηση εκμαυλισμού των μέσων ενημερώσεως και ενώ ο δημόσιος βίος συνταράσσεται από σκάνδαλα που αποπνέουν δυσοσμία και ύποπτες συναλλαγές, προσέφερε με το νομοσχέδιο για την ιδιωτική ασφάλιση τρία νέα «δωράκια» -με μία σκανδαλώδη τροπολογία και μία αναχρονιστική διάταξη- σε διαπλεκόμενους υποστηρικτές. O σκοπός προφανής: η συνέχιση της στήριξης της παραπαίουσας διοικήσεως ΠΑΣΟΚ με αντιπαροχή φοροαπαλλαγές, διαιώνιση των «μαύρων» δαπανών και παροχές.

Παραλλαγή

Η τροπολογία ήταν παραλλαγή προηγουμένης που είχε επιχειρηθεί να περάσει στο φορολογικό νομοσχέδιο στις αρχές του μηνός με την απόπειρα να αποποινικοποιηθεί η μη έγκαιρη καταβολή του φόρου των τηλεοπτικών διαφημίσεων προς όφελος των καναλαρχών. Προ της καθολικής αντιδράσεως της αντιπολιτεύσεως, η διάταξη είχε τότε αποσυρθεί, ενώ η χθεσινή τροπολογία προβλέπει τη σταδιακή μέχρι τον ερχόμενο χρόνο μείωση του ίδιου φόρου από 30% σε 20%. Το ποσό που αντιστοιχεί ως απώλεια για το Δημόσιο είναι μόνον για φέτος 9,5 εκ. ευρώ, τα οποία θα καρπωθούν καναλάρχες και διαφημιστές.

Η κυβέρνηση διά του υπουργού και υφυπουργού Ανάπτυξης κ. A. Τσοχατζόπουλου και K. Κουλούρη υποστήριξε ότι αυτό γίνεται για να μειωθεί το κόστος της τηλεοπτικής διαφημίσεως και κατ’ επέκταση των προϊόντων, στα οποία το μετακυλίουν οι διαφημιζόμενοι. Αυτό όμως θα συνέβαινε και θα είχε αξία αν δεν ενσωματωνόταν ο φόρος στο κόστος, επισήμανε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας κ. Γ. Σαλαγκούδης, που δήλωσε ότι κατά τα άλλα η Ν.Δ. συμφωνεί με τη μείωση του φόρου, θέση που υποστήριξε και ο κ. B. Κεδίκογλου. O κ. Π. Λαφαζάνης από τον Συνασπισμό τόνισε ότι πρόκειται για απαράδεκτη φοροελάφρυνση που γίνεται λίγες μόλις ημέρες πριν από τις εκλογές που μπορεί μεν να μειώσει το κόστος των διαφημίσεων, αλλά θα ενισχύσει το μερίδιο της διαφημιστικής πίτας υπέρ των καναλιών και εις βάρος των άλλων μέσων και ειδικότερα των εντύπων.

Η δεύτερη διάταξη στην ίδια τροπολογία παρατείνει για τέσσερα ακόμη χρόνια, ως και το 2008, να διατηρηθούν τα περίφημα «μαύρα» των μέσων ενημερώσεως, δηλαδή η δυνατότητα εκπτώσεως 2% των δαπανών χωρίς δικαιολογητικά από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων εκδόσεως εφημερίδων και περιοδικών καθώς και της ραδιοφωνίας και της τηλεοράσεως. Πρόκειται για τις δαπάνες, κατά την εισηγητική έκθεση της τροπολογίας που πραγματοποιούν οι επιχειρήσεις αυτές και δεν είναι δυνατή λόγω της φύσης τους η λήψη των δικαιολογητικών που προβλέπονται από τις διατάξεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Ως σκάνδαλο κατήγγειλαν τη διάταξη KKE και Συνασπισμός και ιδού η «αφοπλιστική» απάντηση του υπουργού Ανάπτυξης: «Ισχύει χρόνια αυτή η δυνατότητα. Επειδή παρατείνεται για δύο – τρία χρόνια ακόμη είναι σκάνδαλο;» Για την ιστορία το «κέρδος» για τους διαπλεκόμενους από την τροπολογία και αντίστοιχη απώλεια για το Δημόσιο είναι 2,8 εκ. ευρώ.

Οι ισολογισμοί

Το τρίτο «δωράκι» είναι η διατήρηση της αναχρονιστικής δημοσιεύσεως στις εφημερίδες των ισολογισμών ανωνύμων εταιρειών και ΕΠΕ. Ακολουθώντας την ευρωπαϊκή οδηγία για τα διεθνή λογιστικά πρότυπα στην κατάρτιση των ισολογισμών, τα οποία επιτέλους ακολουθεί και η χώρα, ο υπουργός Ανάπτυξης είχε αφαιρέσει την υποχρέωση αυτή. Την επανέφερε όμως, ύστερα από διακομματική πίεση. Το ίδιο το άρθρο του νομοσχεδίου, προέβλεπε την «ανάρτηση» των ισολογισμών στο διαδίκτυο. Σημειωτέον ότι η αναχρονιστική αυτή διάταξη που ξεκινά από τον ήδη παρωχημένο νόμο του 1920 περί ανωνύμων εταιρειών ισχύει μόνον στην Ελλάδα με τον τρόπο που γίνεται με σκοπό των εκάστοτε κυβερνήσεων να «κρατούν» τα μέσα με οικονομικές ενέσεις.